Trening umiejętności wychowawczych
2403-PE-310-SZs1
1. Kontakt i komunikacja. Mówienie i słuchanie - podstawową umiejętnością komunikowania się.
2. Planowanie pracy wychowawczej.
3. Praca z zespołem klasowym
4. Zadania wychowawcy
5. Analiza problemów wychowawczych.
6. Metody ewaluacji
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (17 godz.):
- udział w laboratorium – 15 h
- konsultacje z nauczycielem akademickim - 2 h
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (20 godz.):
- przygotowanie do laboratorium – 5 h
- pisanie prac, problemów pedagogicznych – 3 h
- czytanie literatury – 10 h
- przygotowanie do kolokwium – 2 h
Efekty uczenia się - wiedza
K_W03 ma uporządkowana wiedzę o istocie procesu wychowania
K_W07 ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej
K_W08 ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń w zakresie umiejętności wychowawczych
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U03 potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji wychowawczych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań.
K_U07 ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów
K_U9 potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych, np. wszechstronnego wspomagania rozwoju uczniów.
K_U10 potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów wychowawczych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K02 docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga
K_K07 jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem
K_K08 odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy
Metody dydaktyczne
- pokaz, prezentacja
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Aktywność i obecność na zajęciach (oceny cząstkowe zrealizowanych zadań): K_K07, K_K08
Prezentacja problemu pedagogicznego: K_U03, K_U07, K_U09 K_U10, K_W03, K_W07, K_W08
Literatura
1. Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Pankowska D., Polubić szkołę: ćwiczenia grupowe do pracy wychowawczej, Warszawa 2002.
2. Hornby G., Hall E., Hall C., Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005
3. Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M. (red.), Wychowanie. Pojęcia, procesy, konteksty, Gdańsk 2007.
4. Sawisło M., Dla dobra dziecka: o warsztacie pracy nauczyciela-wychowawcy, Kraków 2008.
5. Zubrzycka-Maciąg T., Wosik-Kawala D., Wychowanie w szkole : wskazówki dla nauczycieli, Lublin 2012.
6. Łukasik J.M., JagielskaK., Solecki R., Nauczyciel, wychowawca, pedagog : szkolne wyzwania, Kielce 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: