Młodzież i kultura popularna 2403-PE-309-SZs1
Kultura popularna nas otacza, jako pedagodzy zdajemy sobie sprawę z jej wpływu na nasze życie, na kształtowanie młodszych pokoleń, ale czy dokładnie rozumiemy to zjawisko. Celem przedmiotu jest ukazanie najważniejszych elementów opisywanego zjawiska. Różne definicje, obszary pokrewne, a wreszcie opis zjawiska jakim kultura masowa/ popularna jest. Zajęcia oparte są na współczesnych przykładach i głównym źródle przekazu jakim jest Internet. W ramach przedmiotu rozważane będą zagadnienia portali społecznościowych, YouTube, memów, w mniejszym stopniu (historycznym) książek, prasy, radia, telewizji. Studenci w ramach zaliczenia będą przygotowywać charakterystykę wybranych/ nowych/ zjawisk popkultury.
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Studenci w ramach zaliczenia będą poproszeni o przygotowanie eseju dotyczącego wybranego przez siebie (i skonsultowanego) nowego zjawiska kultury popularnej. Dla oceny ważne będzie także uczestnictwo, w tym aktywne, w zajęciach.
Literatura
Kłoskowska, A. (2005). Kultura masowa. Krytyka i obrona. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
MacDonald, D. (2002). Teorie kultury masowej. W: C. Miłosz (red.), Kultura masowa. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Greenberg, C. (2002). Awangarda i kicz. W: C. Miłosz (red.), Kultura masowa. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
McLuhan, M. (2002). Oko, dźwięk i furia. W: C. Miłosz (red.), Kultura masowa. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
McQuail, D.
Melosik, Z. (2010). Kultura popularna, walka o znaczenia i pedagogika. W: A. Gromkowska-Melosik i Z. Melosik (red.), Kultura popularna: konteksty teoretyczne
i społeczno-kulturowe. Kraków: Impuls.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: