Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z rodziną i dzieckiem w środowisku wielokulturowym 2403-PE-307-OWs1
Program zajęć:
1. Zajęcia organizacyjne.
2. Definiowanie wielokulturowości i międzykulturowości. Społeczeństwo globalne. Różnice kulturowe.
3. Tradycje społeczeństw migracyjnych. Obecna sytuacja migracyjna w Europie i USA.
4. Stereotypy - uprzedzenia - dyskryminacja. Komunikacja międzykulturowa.
5. Problemy cudzoziemców - adaptacja, integracja, szok kulturowy.
6. Rodzina wielokulturowa, wieloreligijna, wielowyznaniowa, wielojęzyczna a rodzina migrancka.
7. Tożsamość dzieci z rodzin wielokulturowych.
8. Rodzinne strategie adaptacyjne w nowym kraju.
9. Struktura migracji w Polsce. Uchodźcy i repatrianci w Polsce- problemy społecznej integracji, rozwiązania prawne.
10. Poradnictwo skierowane do rodzin wielokulturowych i rodzin z doświadczeniem migracyjnym w Polsce, mediacje i terapia rodzin.
11. Wybrane metody pracy w środowisku wielokulturowym .Trening międzykulturowy.
12. Wybrane problemy dotyczące tolerancji, adaptacji w polskiej szkole, relacji w grupie rówieśniczej dzieci z doświadczaniem migracyjnym.
13-14. Konsultacje wspólna praca nad projektami.
15. Omówienie projektów studenckich.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- okrągłego stołu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się:
1. Obecność na zajęciach (maksymalnie dwie dozwolone nieobecność, kolejne wymagają odpracowania na konsultacjach.) Zaliczenie przedmiotu nie jest możliwe jeżeli frekwencja student jest mniejsza niż 50%.
2. Przygotowanie krótkiego wystąpienia grupowego na bazie literatury obowiązkowej.
3. Przygotowanie pisemnego projektu w formie pdf - poradnika dla rodzin z doświadczeniem migracyjnym.
Ocena końcowa: ocena z prezentacji + ocena z projektu (skala oceniania od 1-5).
Literatura
Cukras-Stelagowska, J. 2022. Konflikty, kompromisy i rezerwuar międzykulturowości w małżeństwach mieszanych. Kultura – Społeczeństwo – Edukacja. 2(22), ss. 145–164.
Cukras-Stelagowska, J. 2023. „Próbujemy być rodziną wielokulturową…” – dualistyczny przekaz dziedzictwa kulturowego (komunikat z badań). Edukacja Międzykulturowa. 3(22), ss. 134-149.
Dąbrowa E., Markowska-Manista U., „Analiza doświadczeń krajów europejskich w dziedzinie edukacji dzieci i młodzieży cudzoziemskiej", Miasto Stołeczne Warszawa, Warszawa 2010.
Głowniak K., Stosunek Polaków do przyjmowania uchodźców przed i w warunkach europejskiego kryzysu migracyjnego, Historia i Polityka 2021.
Hruzd-Matuszczyk. A. 2023. „Kapitalne małżeństwo” – o potencjale małżeństw mieszanych w kontekście teorii kapitału społecznego i kulturowego. Edukacja Międzykulturowa. 3 (26), ss. 69-82.
Kabzińska, I. 1997. Rola rodziny w kształtowaniu tożsamości i w edukacji międzykulturowej w warunkach kulturowej unifikacji. Przypadek Białorusi. W: Nikitorowicz, J. red. Rodzina wobec wyzwań edukacji międzykulturowej. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, ss. 115-128.
Lendzion, J. 2017. Małżeństwa kulturowo mieszane wyzwaniem wieku migracji. Mulicultural Studies. 2, ss .137-150.
Moroz, A. 2014. Małżeństwa mieszane wyznaniowo – w stronę sekularyzacji czy akulturacji? Pogranicze. Studia Społeczne. 24, ss. 31–47.
Młynarczuk-Sokołowska, A. W stronę integracji uczniów polskich i ukraińskich. Pakiet metodyczny, 2022, Publisher: Fundacja Otwarta Edukacja.
Misiejuk D., Świdzińska A., Młynarczuk-Sokołowska A., „Kompetencje międzykulturowe. Materiały edukacyjne dla rad pedagogicznych", Ośrodek Rozwoju Edukacji 2016.
Młynarczuk-Sokołowska A., „Teoria i praktyka międzykulturowej edukacji nieformalnej w kontekście działań adresowanych do dzieci", Białystok 2016.
Nikitorowicz, J. 1992. Socjalizacja i wychowanie w zróżnicowanych wyznaniowo i etnicznie rodzinach Białostocczyzny. Białystok: Uniwersytet Warszawski. Filia w Białymstoku..
Sowa-Behtane, E. 2014. Rodziny wielokulturowe. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ignatianum, Kraków.
Sowa-Behtane, E. 2021. Znaczenie różnic kulturowych w kobiecym obrazie funkcjonowania małżeństw i rodzin wielokulturowych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.
Szafrańska A.(red.),„Edukacja małego dziecka. Tom 14. Konteksty społeczne i międzykulturowe". Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2019.
Żulewska, S. Osiem pogłębionych lekcji o migracjach. Fundacja Emic, Toruń 2024.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: