Animacja kultury 2403-PE-306-SZs1
1. Animacja kultury - ustalenia terminologiczne; podstawowe idee i funkcje animacji kulturalnej; animacja środowisk, grup, jednostek.
2. Wybrane koncepcje animacji kulturalnej.
3. Animator kultury - definicje pojęcia; funkcje animatora; zagadnienia kształcenia i samokształcenia animatorów.
4. Edukacyjne wymiary animacji kulturalnej - pytania o rolę współczesnego animatora kultury.
5. Rola animacji kulturalnej w procesie wychowania młodzieży - wybrane problemy.
6. Animacja kulturalna dla seniorów.
7.Praktyczna odsłona pracy animatora w muzeum.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody ewaluacyjne
- metody wymiany i dyskusji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student rozróżnia i definiuje podstawowe pojęcia z zakresu problematyki animacji kultury; opisuje główne idee, koncepcje i funkcje animacji kulturalnej; dostrzega i analizuje jej istotne aspekty edukacyjne; posługuje się przyswojoną wiedzą w działaniach edukacyjnych.
Kryteria oceniania
Systematyczne uczestnictwo w zajęciach; znajomość omawianych zagadnień (studiowanie zadanej literatury); uzyskanie pozytywnej oceny z projektu ewaluacyjnego trzech wybranych instytucji kultury.
Literatura
1. Cichosz M., Lewicka M., Molesztak A., Animacja społeczno-kulturalna Współczesne wyzwania Młodzież i seniorzy jako odbiorcy kultury, Kraków 2018.
2. Jankowski D., Edukacyjne intencje i aspekty animacji kulturalnej, [w:] Dylematy animacji kulturalnej, J. Gajda, W. Żardecki (red.), Lublin 2001.
3. Jedlewska B., Animator kultury - zawód przyszłości, [w:] Animacja społeczno-kulturalna wobec przemian cywilizacyjnych. Animacja - animator i jego kształcenie, K. Hrycyk (red.), Wrocław 2000.
4. Kargul J., Upowszechnianie, animacja, komercjalizacja kultury, Warszawa 2012.
5. Kubinowski D., Lewartowicz U. Animacja kultury w perspektywie pedagogicznej. Studia i szkice, Warszawa 2018.
6. Matyjewicz M., Animacja kulturalna. W poszukiwaniu obszarów współczesnego wychowania, Olsztyn 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: