Zaburzenia seksualne u sprawców przestępstw i możliwości terapeutyczno-resocjalizacyjne 2403-PE-306-RzKs1
Wykład
1. Zaburzenia seksualne - podstawowe pojęcia. Norma i patologia seksualna
2. Wybrane zaburzenia seksualne u sprawców przestępstw. Analiza rewizji ICD-11, DSM-V.
3. Zaburzenia seksualne w kontekście teorii zintegrowanych
4. Kryteria diagnostyczne parafilii
5. Przestępstwa p-ko wolności seksualnej i obyczajności
6. Pedofilia
7. Uzależnienie od seksu
Konwersatoria
1. Atrybuty seksualności
2. Fazy rozwoju seksualnego człowieka
3. Klasyfikacja zaburzeń seksualnych wg DSM V
2. Empatia u sprawców przestępstw seksualnych – teoria empatii Marshalla, pomiar, ewentualne deficyty i treningi empatii.
3. Modele terapii sprawców przestępstw seksualnych (paradygmat poznawczo-behawioralny).
4. Diagnostyka deficytów, mechanizmów obronnych, uzależnień i innych mechanizmów psychologicznych funkcjonowania sprawców.
5. Resocjalizacja przestępców seksualnych – założenia i przykładowe programy resocjalizacyjne takie jak STOP, „Respect”.
6. Projekt Dunkenfeld (projekt dla osób wykazujących popęd do dzieci, ale które nie dopuściły się czynów pedofilii).
7. Diagnoza przypadków sprawców przestepstw seksualnych oraz projektowanie oddziaływań– casy study).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Pozytywne zaliczenie kolokwium pisemnego.
Metoda oceniania: Kolokwium pisemne W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3, U4, K1, K2, K3, K4
Kryteria oceniania dla pisemnych egzaminów i kolokwiów (testów), prac zaliczeniowych (dotyczy wszystkich komponentów egzaminu, kolokwium bądź testu)
Powyżej 95 % ocena bardzo dobry
90 % ocena dobry plus
80 % ocena dobry
70% ocena dostateczny plus
60% ocena dostateczna
Aktywność na zajęciach indywidualna oraz w ramach pracy grupowej oraz zaliczenie wszystkich nieobecności
60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny
Literatura
- Bankroft J., (2012). Seksualność człowieka. Wrocław, Wydawnictwo Urban & Partner.
- Beisert M., (2004). Seksualność w cyklu życia człowieka, Poznań, Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Beisert M., (2006). Psychologia zaburzeń seksualnych. W: H.Sęk (red.), Psychologia kliniczna. Tom 2, Warszawa. Wydawnictwo PWN, s. 202-222.
- Imieliński K., (1982). Zarys seksuologii i seksiatrii, Warszawa, Wydawnictwo PZWL.
- Kępiński A., Z psychopatologii życia seksualnego, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2003.
- Kowalczyk M. (2014). Przestępcy seksualni. Zabójcy, gwałciciele, pedofile i ich resocjalizacja, Toruń, Wydawnictwo UMK.
- Lew-Starowicz Z., Stusiński J., (2019). Zaburzenia seksualne w jedenastej wersji Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych (ICD-11) [w:] Seksualizacja-seksoedukacja-psycho-seks-terapia/ „Wybrane zagadnienia”, (red.), Aouil B., Imieliński Ch., Nowak K, Kraków, Polskie Towarzystwo Terapeutyczne, 2019.
- Lew-Starowicz Z., (2000). Seksuologia sądowa. Warszawa. Wydawnictwo PZWL. Wybrane fragmenty.
- Marshall L.W., Marshall L.E., Serran G.A., O’Brien M.D., (2007). Skuteczna terapia sprawców przestępstw seksualnych: program Rockwood [w:] Dziecko krzywdzone: Teoria Badania Praktyka, Nr 1(18), s. 113 – 127.
- Rutkowski R., Sroka W. (2007), Sprawcy przestępstw seksualnych – oddziaływania terapeutyczne
w okresie odbywania kary pozbawienia wolności [w:] Dziecko krzywdzone: Teoria Badania Praktyka, Nr 1(18), s. 128 – 139.
- Rutkowski R., Sroka W., (2008). Przestępcy na tle seksualnym – oddziaływania terapeutyczne w okresie odbywania kary pozbawienia wolności [w:] Misja Służby Więziennej a jej zadania wobec aktualnej polityki karnej i oczekiwań społecznych, red. W. Ambrozik, H. Machel i P. Stępniak, Poznań – Gdańsk – Warszawa – Kalisz.
- Sroka W., (2009). Terapia kognitywno-behawioralna nieletnich sprawców przestępstw seksualnych [w:] Dziecko jako ofiara przemocy, red. B. Gulla i M. Wysocka-Pleczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: