Wybrane zagadnienie z zakresu suicydologii 2403-PE-305-RzKs1
1. Pojęcie samobójstwa i kontrowersje wokół różnych pojęć powiązanych z samobójstwem
2. Typologie samobójstw uwzględniające różne kryteria
3. Historyczne aspekty samobójstw
4. Czynniki chroniące i czynniki ryzyka sprzyjające popełnianiu samobójstw
5. Motywy samobójstw u osób w różnych kategoriach wiekowych
6. Syndrom presuicydalny Ringera
7. Samobójstwa dzieci i młodzieży
8. Sposoby popełniania samobójstw
9. Niespecyficzne formy samobójstw
10. Samobójstwa w warunkach izolacji
11. Diagnoza osób zagrożonych samobójstwem i osób po próbach samobójczych
12. Profilaktyka samobójstw – metody powstrzymujace
13. Efekt Wertera i efekt Papageno
14. Ocena prawna i etyczna samobójstw
15 Interwencja kryzysowa w przypadku sygnalizowanego samobójstwa – zajęcia praktyczne
16. Pomoc w sytuacji presuicydalnej i postsuicydalnej
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- studium przypadku
- obserwacji
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Metoda oceniania: Kolokwium pisemne W1, W2, W3, U1, U2, U3
Kryteria oceniania dla pisemnych egzaminów i kolokwiów (testów), prac zaliczeniowych (dotyczy wszystkich komponentów egzaminu, kolokwium bądź testu)
Powyżej 95 % ocena bardzo dobry
90 % ocena dobry plus
80 % ocena dobry
70% ocena dostateczny plus
60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny
Wykonanie projektu związanego z profilaktyką zachowań samobójczych, oraz aktywność na zajęciach na podstawie związana z pracą w grupach i pracą indywidualną
Frekwencja na zajęciach oraz zaliczenie wszystkich nieobecności
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1. Carr A., 2008. Depresja i próby samobójcze wśród młodzieży.GWP, Gdańsk
2. Hołyst B., 1983, Samobójstwo- przypadek czy konieczność. Warszawa
3. Hołyst B., 1991, Przywróceni życiu. Warszawa
4. Jarosz M., 2004.,Samobójstwo – ucieczka przegranych. Warszawa
5. Ringer E., 1987., Gdy życie traci sens. Szczecin
6. Ślipko T.,1998, Etyczny problem samobójstwa. Wyd. Petrus. Kraków.
7. Bielicki R., 2005. Dynamika, uwarunkowania, profilaktyka samobójstw w ostatnim ćwierćwieczu XX wieku. Bydgoszcz
8. Mitchel Antony T., 1994. Dlaczego? Czyli samobójstwo i inne zagrożenia wieku dorastania. Oficyna Wydawnicza Vocatio, Warszawa
9. Hołyst B., Staniaszek M., Bińczycka- Anholcer M., (red) 2002, Samobójstwo., Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej. Warszawa
10. Durkheim E.,2006 Samobójstwo. Studium z socjologii. Oficyna Naukowa. Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: