Mediacje i negocjacje 2403-PE-305-OWs1
1. Kluczowe umiejętności komunikacyjne przydatne w mediacjach i negocjacjach:
- TAO komunikacji
- techniki skutecznej komunikacji: parafraza, pytania (linearne, cyrkularne, strategiczne i refleksyjne), klaryfikacja, aktywne słuchanie, rola ciszy
- komunikacja niewerbalna
2. Konflikt
- definicje konfliktu
- konflikty interpersonalne i grupowe
- fazy i dynamika konfliktu
- style radzenia sobie z konfliktem
3. Mediator
- rola i osobowość
- kompetencje
- zadania mediatora
- monolog mediatora
4. Mediacje w pracy pedagoga
- pojęcie „mediacji”
- cele, funkcje i zakres mediacji
- zasady i standardy mediacji
- przebieg mediacji
- procedury prawne i organizacyjne mediacji
5. Negocjacje
- pojęcie, zasady i zakres
- negocjacje przetargowe i problemowe
- fazy procesu negocjacji
- techniki i style w negocjacjach
- warunki skuteczności negocjacji
6. Zagadnienia etyczne w mediacjach i negocjacjach
- bezstronność, neutralność i poufność
- wybrane kodeksy etyczne
-wyzwania etyczne w pracy mediatora/mediatorki
7. Praktyczny wymiar mediacji i negocjacji
- zastosowanie w instytucjach edukacyjnych
- sytuacje trudne i kryzysowe w mediacji i negocjacjach oraz sposoby radzenia sobie z nimi
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
- projektu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach (dozwolone dwie absencje)
- aktywność na zajęciach rozumiana jako udział w dyskusjach, doświadczeniach, ćwiczeniach
- przygotowanie projektu mediacyjnego/negocjacyjnego oraz przeprowadzenie fragmentu projektu podczas zajęć
Literatura
1. Chełpa, Stanisław, Tomasz Witkowski. 2004. Psychologia konfliktów. Wrocław: Biblioteka Moderatora.
2. Deutsch, Morton, Peter T. Coleman (red.).2005. Rozwiązywanie konfliktów. Kraków: Wydawnictwo UJ.
3. Moore, Christopher W. 2009. Mediacje praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska.
4. M. Płucińska (red.).2014. Rozwiązywania sytuacji konfliktowych w wymiarze jednostkowym i społecznym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.
5. Matusiewicz-Bargiel K.2010. Negocjacje i mediacje. Warszawa: Wydawnictwo PWN
6. Fisher R., Ury W.1991. Dochodząc do TAK, Negocjowanie bez poddawania się. Warszawa: PWE
7. Ury W.L.2006. Dochodząc do zgody. Wrocław: Biblioteka Moderatora.
8. Standardy prowadzenia mediacji i postępowania mediatora uchwalone przez Społeczną Radę ds. Alternatywnych Metod Rozwiązywania Sporów i Konfliktów przy Ministrze Sprawiedliwości, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: