Europejskie systemy resocjalizacji nieletnich
2403-PE-304-RzKs1
1. System resocjalizacji nieletnich w Polsce.
2. Międzynarodowe akty prawne dotyczące nieletnich.
3. System resocjalizacji nieletnich w Wielkiej Brytanii.
4. System resocjalizacji nieletnich w Państwach skandynawskich.
5. System resocjalizacji nieletnich w Niemczech.
6. System resocjalizacji nieletnich we Francji.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny kontaktowe - 15 godzin ćwiczeń
2. Godziny pracy indywidualnej studenta - 15 godzin
3. Godziny przygotowań pracy zaliczeniowej - 30 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
K_W07 ma wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach
K_W10 Ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących
K_W11 zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania
K_W14 ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01 potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej
K_U04 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT)
K_U13 potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych
K_U14 potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
K_K07 jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie
K_K08 odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne
Metody dydaktyczne
-metody słowne
-metody oglądowe
-metody praktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- gry i symulacje
- metody ewaluacyjne
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Ocenione zostaną następujące elementy:
-aktywność na zajęciach
-cotygodniowe pisemne raporty z realizacji przeglądu źródeł
Literatura
Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 roku o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich.
B. Urban, J. Stanik, Resocjalizacja, Warszawa 2007.
A. Barczykowska, S. Dzierzyńska-Breś, M. Muskała, Systemy oddziaływań resocjalizacyjnych Anglii i Stanów Zjednoczonych Ameryki, Poznań 2015.
Literatura i akty prawne dotyczące funkcjonowania systemu resocjalizacji nieletnich w poszczególnych Państwach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: