Interwencja kryzysowa 2403-PE-304-OWs1
Treści programowe przedmiotu
1. Teorie kryzysu
2. Trauma
3. Model i proces interwencji kryzysowej
4. Diagnozowanie i rozwiązywanie sytuacji kryzysowych
5. Interwencja kryzysowa w sytuacji przemocy w rodzinie, choroby, straty i żałoby, katastrof i wobec osób zagrożonych samobójstwem
6. Umiejętności interwenta kryzysowego i wypalenie zawodowe w interwencji kryzysowej
7. Interwencja kryzysowa - case study
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- biograficzna
- ćwiczeniowa
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody sprawdzenia efektów kształcenia
- Aktywne wykonywanie zadań na zajęciach – W1, W2, U1, U2
- Aktywny udział w dyskusji na zajęciach – K1, K2
- Przygotowanie referatu – W1, W2, U1, U2
- Obecność na zajęciach (każda nieobecność musi być odrobiona na indywidualnych konsultacjach, nieobecności powyżej 50% - brak zaliczenia przedmiotu) – U1, U2, K1, K2
- Kolokwium pisemne – W1, W2, U1, U2
Kryteria oceniania:
student, studentka otrzymuje oceną pozytywną z przedmiotu gdy aktywnie uczestniczył (a) w zajęciach, był (a) obecny (a) na zajęciach i zaliczył (a) kolokwium pisemne.
Ocena bardzo dobra (5): student, studentka w stopniu bardzo dobrym opanował (a) materiał obowiązujący na zajęciach
Ocena dobra (4): student, studentka w stopniu dobrym opanował (a) materiał obowiązujący na zajęciach
Ocena dostateczna (3): student, studentka w stopniu podstawowym opanował (a) materiał obowiązujący na zajęciach
Ocena niedostateczna (2): student, studentka nie opanował (a) materiału obowiązującego na zajęciach
Ocena szczegółowa:
Bardzo dobry - powyżej 95%
Dobry plus - 90%
Dobry - 80%
Dostateczny plus - 75%
Dostateczny - 60%
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Badura-Madej W., Dobrzańska-Mesterhazy A., Przemoc w rodzinie: interwencja kryzysowa i psychoterapia, Kraków 2000.
James R. K., Gilliand B. E., Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię, Warszawa 2006.
Kluczyńska S., Czabała J. Cz. (red.), Interwencja kryzysowa: wybrane zagadnienia, Warszawa 2021.
Kubacka-Jasiecka D., Interwencja kryzysowa: pomoc w kryzysach psychologicznych, Warszawa 2010.
Kubacka-Jasiecka D., Kryzys emocjonalny i trauma szansą na rozwój i potęgowanie zdrowia. Wątpliwości i pytania, Rocznik Filozoficzny Ignatianum, XXII /1, 2016.
Kubacka-Jasiecka D., Mudyń K. (red.), Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna. Nowe ujęcia i możliwości, Toruń 2004.
Kubacka-Jasiecka D., Passowicz P. (red.), Interwencja kryzysowa: konteksty indywidualne i społeczne, Warszawa 2016.
Ogińska-Bulik N., Negatywne skutki pracy związanej z pomaganiem osobom po doświadczeniach traumatycznych – zjawisko wtórnej traumatyzacji, Sztuka Leczenia 2, 2019.
Wasilewska-Ostrowska K., Profilaktyka zachowań suicydalnych wśród młodzieży, Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka 14 (3), 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: