Terapia pedagogiczna 2403-PE-302-SZs1
1) System pojęć podstawowych pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej:
a) specjalne potrzeby edukacyjne i specyficzne trudności w uczeniu się,
b) pomoc psychologiczno-pedagogiczna, terapia pedagogiczna, praca korekcyjna i kompensacyjna,
c) psychoprofilaktyka niepowodzeń szkolnych: wczesna interwencja, wspomaganie rozwoju, wyrównywanie szans edukacyjnych, nauczanie włączające /inkluzja/ kontra marginalizacji i wykluczaniu ( ekskluzji).
2) Nauczyciel: - kompetencje psychopedagogiczne i umiejętności terapeutyczne, warsztat specjalistyczny.
3) Prawodawstwo oświatowe w sprawie zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów.
4) Specyficzne trudności w uczeniu się - ich przyczyny
a) dysharmonie rozwoju i mikrozaburzenia w CUN (opóźnienia, zaburzenia, dysfunkcje);
b) niedojrzałość do nauki szkolnej, brak gotowości szkolnej.
5) Sprawność / niepełnosprawność systemu percepcyjno-motorycznego i procesów poznawczych jako czynniki sprzyjające/utrudniające naukę szkolną,
6) Mowa pisana / czytanie i pisanie /na poziomie edukacji podstawowej:
a) obowiązujące standardy edukacyjne osiągnięć w nauce czytania i pisania,
b) diagnoza ryzyka dysleksji, dysgrafii, dysortografii w klasach I - III.
c) diagnoza możliwości, umiejętności, ograniczeń u dzieci 5 -6-letnich
- ogólnej gotowości szkolnej - testem DS. – 1 B. Wilgocka - Okoń,
- ryzyka dysleksji - Kwestionariuszem SRD. M. Bogdanowicz.
7) Metodyka terapii pedagogicznej - koncepcja J. Jastrząb
- postępowanie psychokorektywne: stymulacja, korekta, kompensacja, usprawnianie, dynamizowanie rozwoju psychomotorycznego, .
- postępowanie psychodydaktyczne wobec nieumiejętności czytania i pisania na poziomie elementarnym - metoda sylabowa w edukacji terapeutycznej.
- postępowanie psychoterapeutyczne – psychoprofilaktyka wtórnych następstw trudności w nauce - zaburzenia emocjonalne i niedostosowanie społeczne.
W cyklu 2022/23Z:
System pojęć podstawowych pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej: |
W cyklu 2023/24Z:
System pojęć podstawowych pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej: |
W cyklu 2025/26Z:
System pojęć podstawowych pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- doświadczeń
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student:
- zna i rozumie treść podstawowych pojęć przedmiotowych,
- psługuje się kompetentnie specjalistyczną terminologią wyjaśniając zagadnienia teoretyczne, rozwiązując zadania praktyczne,
-
2. Student:
- zna cel i istotę pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- wyjaśnia zasady jej udzielania,
- wymienia jej formy organizacyjne,
- wskazuje akty prawa sankcjonujące jej miejsce w systemie edukacji.
3. Student:
- zna definicję diagnozy pedagogicznej,
- wymienia, z krótkim, komentarzem fazy diagnozy pedagogicznej,
- zna narzędzia diagnozy pedagogicznej do:
- oceny gotowości szkolnej,
- oceny stopnia opanowania umiejętności czytania i pisania,
- rozpoznawania symptomów mikrozaburzeń w rozwoju psychoruchowym,
- rozpoznawaniai ryzyka dysleksji rozwojowej,
- potrafi w/w narzędzia zastosować praktycznie,
- potrafi zanalizować i zinterpretować wyniki,
- określić specjalne potrzeby edukacyjne i rozwojowe badanej osoby,
- wskazać sposoby zaspokojenia potrzeb specjalnych,
- prognozować konsekwencje specjalnych potrzeb.
4. Student
- zna strukturę systemu percepcyjno - motorycznego
- wyjaśnia wpływ opóźnień i deficytów rozwojowych na dysfunkcie zaburzające proces uczenia się dziecka,
- podaje konkretne przykłady bezpośrednich i wtórnych następstw, charakterystycznych dla I etapu edukacji.
- podaje przykłady ćwiczeń stymulujących, korektywnych, usprawniających rozwój zaburzonych funkcji.
5. Student
- zna strategie uczenia się czytania i pisania,
- zna konwencjonalne metody nauki czytania i pisania
- potrafi wyjaśnić istotę metody sylabowej stosowanej w terapii dysleksji,
- podaje przykłady wyrazów, adekwatne do etapów metody sylabowej,
- podaje przykłady modeli ćwiczeń korektywnych i/lub usprawniajacych umiejętności czytania na poziomie edukacji wczesnoszkolnej.
6.Student
- wyjaśnia istotę terapii pedagogicznej i pracy korekcyjnej, kompensacyjnej wobec:
* mikrozaburzeń rozwoju psychomotorycznego,
* zaburzeń w nauce poprawnego czytania i pisania,
- wymienia metody, programy, środki terapeutyczne,
- potrafi opracować krótki konspekt zajęć terapeutycznych.
7. Student:
- pisze wzorcowo pismem elelmentarzowym,
- pisze wzorcowo pismem bibliotecznym,
- potrafi zrealizować ćwiczenia dla 3 etapów świadomości fonologicznej,
- potrafi zrealizować ćwiczenia dla percepcji słuchowej,
- potrafi zrealizować ćwiczenia dla percecji wzrokowo - przestrzennej,
- potrafi zrealizoać ćwiczenia dla motoryki małej i wielkiej.
8. Student posługuje się pragmatycznie prawem oświatowym podczas rozwiązywania konkretnych problemów edukacyjnych i wychowawczych uczniów, nauczycieli, rodziców /opiekunów.
9. Student potrafi
- zaakceptować odmienny sposób funkcjonowania ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- podjąć działania zaspokajające jego specjalne potrzeby edukacyjne,
- współpracować z rodzicami i odpowiednimi specjalistami.
Kryteria oceniania
- posiada własną strukturę wiedzy wnikającą z programu zajęć,
- posługuje się nią operatywnie w toku rozmowy i odpowiada na konkretne pytania sprawdzające efekty uczenia się,
- dokonuje samooceny swojego uczestnictwa w zajęciach.
- wyraża własne zadanie w kwestii wpływu przedmiotu Terapia pedagogiczna na jego wykształcenie zawodowe.
Zajęcia obowiązkowe, polegają na osobistym udziale w nich studentów, gdyż mają charakter warsztatów metodycznych podczas których nabierają oni konkretnych kompetencji, ucząc się efektywnego wiązania teorii z praktyką oraz ich zastosowania w działalności profilaktycznej i pomocowej. Nie dopuszcza się innych form organizacji studiowania tego przedmiotu.
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe nie zostały uwzględnione w planie i programie studiów, możliwa jest jedynie wizyta w gabinecie terapii pedagogicznej i Toruńskiej Szkole Terapeutycznej jako forma zajęć terenowych w czasie przeznaczonym na samokształcenie.
Literatura
Literatura
Wybrane pozycje książkowe z literatury obowiązkowej:
1.Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Gdańsk 2005 lub Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. dysgrafii i dysortografii. Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami dla klas I i II, Gdańsk 2011.
2. Bogdanowicz M., Bućko A., Czabaj R., Modelowy system profilaktyki i pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom z dysleksją, Gdynia 2008, wersja elektroniczna www.ptd.edu.pl
3. Jastrząb J., (red.) Edukacja Terapeutyczna, Toruń 2002
4. Jastrząb J., Usprawnianie funkcji percepcyjno – motorycznych u dzieci dyslektycznych, Warszawa 2002, 1994, i wcześniejsze
5. Jastrząb J., Specjalne potrzeby edukacyjne, niepublikowane materiały do zajęć – ksero 2011,
6. Jastząb J., Baczała D., Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno - kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty., Toruń 2011,
7. Maurer A., Dźwięki mowy, Program świadomości fonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych, Kraków 2003 i późniejsze wyd.,
8.Wilgocka – Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Warszawa 2003
9.Krasowicz-Kupis G., Nowa psychologia dysleksji, Warszawa 2019,
10. Krasowicz -Kupis G.,(red.) Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy, Gdańsk, 2009
Czasopisma
1. Jastrząb J, Efektywność kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi obligatoryjnym zadaniem polskiej oświaty, Wychowanie na co dzień 2012 nr 1-
2. Jastrząb J, Diagnoza nauczycielska w kompensacji specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, Dysleksja. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji 2012 nr 1(12) [dostęp www.ptd.edu.pl]
3. Jastrząb J, Diagnoza nauczycielska. Narzędzie pomiaru pedagogicznego, Dysleksja. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji 2012 nr 1(12)
4. Jastrząb J., Szkolna pomoc psychologiczno - pedagogiczna alternatywą wobec poradnictwa zinstytucjonalizowanego, Biuletyn PTD Dysleksja, 2011 nr 1[dostęp www.ptd.edu.pl]
5. Jastrząb J., Jak respektować zadanie MEN - podnoszenie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Biuletyn PTD Dysleksja, 2011 nr 2
6. Jastrząb J., Terapia pedagogiczna jako metoda działania, Biuletyn PTD Dysleksja, 2009 nr 1
7.Jastrząb J., Błaszkowska I., O diagnozie elementarnych umiejętności matematycznych. Propozycje praktyczne, Biuletyn PTD Dysleksja, 2009 nr 3 (5)
8. Jastrząb J., Rola i zadania nauczyciela terapeuty, ”Biuletyn PTD, 2008 nr 2 [dostęp www.ptd.edu.pl]
9. Jastrząb J., Jak przygotować konspekt zajęć terapii pedagogicznej dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu?, Wychowanie na co dzień 2005 nr12 [konspekt metodyka]
10. Jastrząb J., Psychopedagogika stosowana u podstaw skutecznej terapii pedagogicznej „Wychowanie na co dzień” 2009 nr 1 – 2 [konspekt metodyka]
11. Jastrząb J., Wczesna diagnoza ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się u podstaw skutecznej terapii pedagogicznej „Wychowanie na co dzień” 2009 nr 6
Lektury nadobowiązkowa:
1..Bogdanowicz M., Kalka D., Skala Ryzyka Dysleksji SRD-6,Gdańsk 2011.
2. Oregan F.J., Jak pracować z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Poznań 2005,
3.Wilgocka – Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Warszawa 2003,
4.Krasowicz-Kupis G., Nowa psychologia dysleksji, Warszawa 2019,
5. Krasowicz -Kupis G.,(red.) Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy, Gdańsk, 2009
W cyklu 2022/23Z:
Wybrane pozycje książkowe z literatury obowiązkowej: Akty prawne wobec ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się: Czasopisma Lektury nadobowiązkowe: |
W cyklu 2023/24Z:
Wybrane pozycje książkowe z literatury obowiązkowej: Akty prawne wobec ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się: Czasopisma Lektury nadobowiązkowe: |
W cyklu 2025/26Z:
Wybrane pozycje książkowe z literatury obowiązkowej: Akty prawne wobec ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się: Czasopisma Lektury nadobowiązkowe: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: