Terapia w resocjalizacji
2403-PE-302-RzKs1
Treści realizowane w ramach przedmiotu:
1. Terapia w praktyce resocjalizacyjnej – podstawowe pojęcia oraz funkcjonowanie terapeutycznego systemu wykonywania kary pozbawienia wolności
2. Wybrane nurty terapeutyczne: poznawczo-behawioralny, psychodynamiczny, psychoanalityczny, systemowy, humanistyczno egzystencjalny i integratywny.
3. Terapia poznawczo-behawioralna w resocjalizacji
4. Socjoterapia
5. Arteterapia – podstawowe założenia i jej zastosowanie w resocjalizacji
6. Trening Zastępowania Agresji
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny kontaktowe - 15 godzin ćwiczeń
2. Godziny pracy indywidualnej studenta - 15 godzin
3. Godziny przygotowań pracy zaliczeniowej - 30 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
K_W08 - ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń
K_W09 - zna teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów
K_W16 - ma wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej
K_W_19 - ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
K_U01 - potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej
K_U02 - potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
K_U03 - potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej
K_U07 - ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów
K_U09 - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej
K_U10 - potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań
K_U11 - potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie
K_U14 - potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K_K03 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki
K_K08 - odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne
Metody dydaktyczne
-metody słowne
-metody oglądowe
-metody praktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- okrągłego stołu
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- gry i symulacje
- metody ewaluacyjne
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Ocenione zostaną następujące elementy:
-aktywność na zajęciach
-przygotowywanie się do zajęć i wykonywanie zadań
-kolokwium w postaci testu:
od 18 do 20 punktów – ocena 5
17 punktów – ocena 4,5
od 15 do 16 punktów – ocena 4
14 punktów – ocena 3,5
od 12 do 13 punktów – ocena 3
od 0 do 11 punktów – ocena niedostateczna
Literatura
1. B. Urban, J. M. Stanik, Resocjalizacja tom 2, Warszawa 2008.
2. H. Machel, Rola terapii w resocjalizacji penitencjarnej, Resocjalizacja Polska, 3 (2012), s. 17-34.
3. R. Opora, Terapia grupowa w resocjalizacji osób niedostosowanych społecznie, Warszawa 2019.
4. J. O. Prochaska, J. C. Norcross, Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna, Warszawa 2006.
5. A. Rejzner P. Szczepaniak, Terapia w resocjalizacji, cz. I i II, Warszawa 2009.
6. B. Glick, J. Gibbs, Trening Zastępowania Agresji, Warszawa 2011.
7. M. E. P. Seligman, E. F. Walker, D. L. Rosenhan, Psychopatologia, Poznań 2016.
8. B. Łoza, A. Chmielnicka-Plaskota, Arteterapia, Warszawa 2014.
9. K. Korona, Wykorzystanie arteterapii w resocjalizacji penitencjarnej, Lubelski Rocznik Pedagogiczny, t. XXXVIII, z. 1 – 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: