Problemy współczesnej młodzieży 2403-PE-302-OWs1
Problemy współczesnej młodzieży to przedmiot mający na celu analizę najaktualniejszych i realnych wyzwań, z jakimi mierzy się młode pokolenie. Tematyka zajęć jest współtworzona przez studentów – to oni inicjują dyskusję, wybierając problemy, które są im najbliższe i z którymi spotykają się w swoim otoczeniu.
Główne obszary tematyczne obejmują:
Problemy związane z mediami i internetem, takie jak hejt w sieci, seksting, stalkowanie, kradzież tożsamości, uzależnienie od social mediów.
Nowe formy uzależnień, m.in. wapowanie, „snus”, zakupy kompulsywne, uzależnienie od Instagrama i TikToka.
Współczesne kryzysy młodzieży, w tym depresja, samotność, otyłość, odrzucenie społeczne ze względu na orientację seksualną lub inne czynniki.
Zajęcia prowadzone są w formie konwersatorium, gdzie studenci w krótkich, 3-minutowych wystąpieniach przedstawiają wybrane zagadnienia, po czym następuje dyskusja mająca na celu analizę problemu, zdefiniowanie go oraz propozycję rozwiązań, w tym programów profilaktycznych. Każdy student przygotowuje dwa wystąpienia w semestrze.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- okrągłego stołu
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- seminaryjna
- sytuacyjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
Obecność – dopuszczalna jedna nieobecność w semestrze.
Przygotowanie dwóch krótkich (3-minutowych) wystąpień na temat wybranych problemów młodzieży, wcześniej skonsultowanych z prowadzącym.
Aktywność w dyskusjach – wkład merytoryczny i zaangażowanie w analizowanie oraz definiowanie problemów.
Literatura
Cybal-Michalska A., Młodzież akademicka a kariera zawodowa, Kraków 2013.
Cybal-Michalska A., Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata. Studium socjopedagogiczne, Poznań 2006.
Czerepaniak-Walczak M., Stereotypy młodzieży: konieczność czy potrzeba zmiany?, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja 2007, nr 4(40), s. 7–20.
Mastalerz-Kodzis A., Pośpiech E., Ekonomiczno-społeczne skutki zmian demograficznych w Polsce, Studia i Prace WNEiZ US 2016, nr 45(2), s. 341–353.
Nowakowski P. T. (red.), Jaka jest współczesna młodzież?, Warszawa 2023.
Nowakowski P. T., Rozważania o rodzinie funkcjonalnej i dysfunkcjonalnej, Cywilizacja. O nauce, moralności, sztuce i religii 2005, nr 13, s. 41–51.
Okólski M., Demografia. Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie, Warszawa 2004.
Perry B. D., Winfrey O., Co Ci się przydarzyło? Rozmowy o traumie, odporności psychicznej i zdrowieniu, Warszawa 2022.
Piotrowski K., Ziółkowska B., Wojciechowska J., Rozwój nastolatka. Wczesna faza dorastania: wiek 11/12–14/15 lat, Warszawa 2014.
Piorunek M., Wokół problemów poradnictwa zawodowego w systemie edukacji, [w:] Edukacja szkolna z perspektywy nauk pedagogicznych, Poznań 2023, s. 45–60.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: