Metodyka resocjalizacji w placówkach i środowisku otwartym
2403-PE-301-RzKs1
Poszczególne treści realizowane w ramach przedmiotu:
1.Metody resocjalizacji
2.Socjoterapia – teoria i praktyka
3.Zasady profesjonalnego postępowania diagnostycznego
4.Zasady formułowania kontraktu
5.Zastosowanie ekonomii punktowej w resocjalizacji
6.Drama, psychodrama i socjodrama jako metody wspomagające proces resocjalizacji
7.Rola sportu w wychowaniu resocjalizującym
8.Komunikacja wspierająca w resocjalizacji (dialog motywujący, TSR)
9.Streetworking i networking
10.Koncepcja sprawiedliwości naprawczej
11.Ewaluacja działań profilaktycznych i resocjalizujących
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny kontaktowe - 30 godzin ćwiczeń
2. Godziny pracy indywidualnej studenta - 30 godzin
3. Godziny przygotowań pracy zaliczeniowej - 30 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
K_W08 - ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń
K_W09 - zna teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów
K_W16 - ma wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej
K_W_19 - ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
K_U01 - potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej
K_U02 - potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
K_U03 - potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej
K_U07 - ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów
K_U09 - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej
K_U10 - potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań
K_U11 - potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie
K_U14 - potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K_K03 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki
K_K08 - odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne
Metody dydaktyczne
-metody słowne
-metody oglądowe
-metody praktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- gry i symulacje
- metody ewaluacyjne
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Ocenione zostaną następujące elementy:
-pozytywne zaliczenie kolokwium i aktywność oraz obecność na zajęciach jako forma zaliczenia.
Kolokwium zaliczeniowe obejmuje 5 pytań. Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie 60% punktów.
Literatura
1. H. Machel, Więzienie jako instytucja karna i resocjalizująca, Gdańsk 2003.
2. M. Ciosek, Człowiek w obliczu izolacji więziennej, Gdańsk 1996.
3. H. Machel, Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej - casus polski, Kraków 2008
4. M. Ciosek, B. Pastwa-Wojciechowska, Psychologia penitencjarna, Warszawa 2017.
5. K. Sawicka, Socjoterapia, Warszawa 1998.
6. E. Wysocka, Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2009.
7.R. Opora, Resocjalizacja, wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie, Kraków 2010.
8. M. Konopoczyński, Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2006.
9. W. R. Miller, S. Rollnick, Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie, Kraków 2014.
10. M. Michel, Streetworking. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Kraków 2011.
11. M. Fajsta, M. Płatek, Sprawiedliwość naprawcza, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: