Metodyka pracy z dzieckiem niedostosowanym społecznie
2403-PE-301-OWs1
1. Niedostosowanie społecznie i zaburzenia w zachowaniu
2. Diagnoza w kontekście niedostosowania społecznego – etapy, metody, narzędzia
3. Metody pracy z dzieckiem niedostosowanym społecznie
4. Rola szkoły w pracy z dzieckiem niedostosowanym społecznie
5. Socjoterapia
6. Trening zastępowania agresji
7. Drama, psychodrama i socjodrama
8. Instytucje w pracy z dzieckiem niedostosowanym społecznie
9. TSR i Dialog motywujący w pracy z dzieckiem niedostosowanym społecznie
10. Rola kuratora w pracy z dzieckiem niedostosowanym społecznie
11. Kary, nagrody i ekonomia punktowa
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny kontaktowe - 30 godzin ćwiczeń
2. Godziny pracy indywidualnej studenta - 15 godzin
3. Godziny przygotowań studenta do zaliczenia - 15 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
K_W08 - ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń
K_W09 - zna teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów
K_W16 - ma wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej
K_W_19 - ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
K_U01 - potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej
K_U02 - potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
K_U03 - potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej
K_U07 - ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów
K_U09 - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej
K_U10 - potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań
K_U11 - potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie
K_U14 - potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K_K03 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki
K_K08 - odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne
Metody dydaktyczne
-metody słowne
-metody oglądowe
-metody praktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
- drama
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- doświadczeń
- panelowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- gry i symulacje
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocenione zostaną następujące elementy:
-aktywność na zajęciach
-przygotowywanie się do zajęć i wykonywanie zadań
-zaliczenie ustne na podstawie dyskusji grupowej
kryteria oceniania:
od 18 do 20 punktów – ocena 5
17 punktów – ocena 4,5
od 15 do 16 punktów – ocena 4
14 punktów – ocena 3,5
od 12 do 13 punktów – ocena 3
od 0 do 11 punktów – ocena niedostateczna
Literatura
L. Pytka, Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1995.
E. Wysocka, Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2009.
R. Opora, Resocjalizacja, wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie, Kraków 2010.
B. Glick, J. Gibbs, Trening Zastępowania Agresji, Warszawa 2011.
W. R. Miller, S. Rollnick, Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie, Kraków 2014.
Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich
Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych
Z. Ostrihanska, T. Szymanowski, H. Haak, Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa 2018.
M. Dobijański, Metody pracy z uczniem nieprzystosowanym społecznie. Podmiotowość i dialog w relacji resocjalizacyjnej, Białystok 2022.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: