Metodyka pracy kuratora dla nieletnich
2403-PE-300-RzKs1
Poszczególne treści realizowane w ramach przedmiotu:
1. Rola kuratora w sprawach dotyczących nieletnich - Ustawa o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich
2. Struktura Kuratorskiej Służby Sądowej
3. Kuratorzy dla nieletnich
4. Zadania, obowiązki i uprawnienia sądowego kuratora zawodowego oraz zawodowego kuratora społecznego w procesie resocjalizacji nieletnich
5. Środki i metody wykorzystywane w pracy kuratora sądowego
6. Nadzór kuratora
7. Wywiady środowiskowe
8. Diagnoza w pracy kuratorów dla nieletnich
9. Kodeks Etyki Kuratora Zawodowego i odpowiedzialność dyscyplinarna
10. Rola kuratora w sprawach rodzinnych i opiekuńczych
11. Ośrodki kuratorskie
12. Praca kuratora sądowego z osobami z niepełnosprawnością
13. Dobre praktyki kuratorów dla nieletnich na arenie międzynarodowej
14. Odebranie osoby podlegającej władzy rodzicielskiej
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny kontaktowe - 30 godzin ćwiczeń
2. Godziny pracy indywidualnej studenta - 45 godzin
3. Godziny przygotowań studenta do zaliczenia - 15 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
K_W01 - zna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych
K_W07 - ma wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach
K_W10 - ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących
K_W14 - ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych
K_W16 - ma wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
K_U02 - potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
K_U03 - potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej
K_U07 - ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów
K_U09 - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej
K_U012 - potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K_K01- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
K_K03 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki
K_K04 - ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Metody dydaktyczne
-metody słowne
-metody oglądowe
-metody praktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- sytuacyjna
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody ewaluacyjne
- gry i symulacje
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Ocenione zostaną następujące elementy:
Pozytywne zaliczenie kolokwium i aktywność oraz obecność na zajęciach jako forma zaliczenia.
Kolokwium zaliczeniowe obejmuje 5 pytań. Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie 60%punktów.
Literatura
1. Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich
2. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych
3. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
4. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy
5. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 11 czerwca 2003 r. w sprawie regulaminu czynności w zakresie przeprowadzania wywiadu środowiskowego oraz wzoru kwestionariusza tego wywiadu
6. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie standardów obciążenia pracą kuratora zawodowego
7. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 listopada 2022 r. w sprawie sprawowania nadzoru nad nieletnimi przez kuratorów sądowych, organizacje społeczne, pracodawców oraz osoby godne zaufania
8. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie ośrodków kuratorskich
9. Z. Ostrihanska, T. Szymanowski, H. Haak, Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: