Globalizacja i regionalizacja 2403-PE-300-Rs1
Współczesny człowiek funkcjonuje w rzeczywistości, która z jednej strony podlega uniformizacji, z drugiej zaś fragmentaryzacji. Tym samym na poziomie makro doświadczana jest homogenizacja, ale za to na poziomie mikro dostrzec można szerokie spektrum zróżnicowania/pluralizmu. Przedmiot wprowadza w zagadnienie budzenia wrażliwości na konteksty miejsca i przestrzeni w rozpoznawaniu najbliższego terytorium (regionu), zawłaszczaniu przestrzeni (regionalizacja) i widzenia tych zjawisk w kontekście globalnym (globalizacja). Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji związanej z wymiarem globalnym i regionalnym. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań.
Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień:
- Edukacja w obliczu globalizacji i towarzyszących jej procesów/zjawisk
- Edukacja regionalna - podmiot, przedmiot, cele, metodyka
- Wady i zalety obecnej realizacji zadań wynikających z założeń formalnej, pozaformalnej i nieformalnej edukacji regionalnej
- Planowanie, prowadzenie i ewaluowanie działań edukacyjnych w kontekście globalizacji i regionalizacji
- Pedagogika miejsca i na miejsce wrażliwa
- Wielowymiarowość patriotyzmu i edukacji pateiotycznej
- Aspekt etyczny działań podejmowanych w perspektywie globalności i regionalności
- Analiza pojęć: region, mała ojczyzna, ojczyzna prywatna i ideologiczna; miejsce intymne i konceptualne; terytorium pierwotne i terytorium wtórne;
- Regionalizm jako „ludzki” mechanizm terytorializmu, zawłaszczania fragmentów przestrzeni w i przekształcanie z habitatu w miejsce;
- Proces zakorzeniania jako odnajdywania samego siebie i wrażliwości na intymność doświadczenia miejsca, czasu i przestrzeni;
- Umiejętność odnajdywania i opisywania desygnatów miejsc, zwłaszcza publicznych „zawłaszczonych” jako intymne;
- Sytuowanie doświadczeń w kontekście wspólnoty, społeczności lokalnej, zbiorowości.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- ćwiczeniowa
- biograficzna
- projektu
- giełda pomysłów
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student rozpoznaje składowe miejsca jako kategorii pedagogicznej;
Potrafi określić układ odniesienia intymnego doświadczenia jako funkcjo relacji z innymi i relacji z doświadczeniem czasu; umie określić kulturowe desygnaty wyznaczającego jego przynależność z innymi (tożsamość społeczna i kulturowa); buduje wrażliwość na doświadczenia innych; umie wyrażać swoje uczucia i doświadcza wrażliwości na uczucia innych.
Kryteria oceniania
Śródsemestralne prace wykonywane przez studentów indywidualnie i w zespołach (K_W01, K_W06, K_W07, K_W10, K_W18, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06, K_U08, K_U10, K_U11, K_U12, K_U13, K_U14)
Obecność na zajęciach i aktywne uczestnictwo w nich (K_W01, K_W06, K_W07, K_W10, K_W18, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06, K_U08, K_U10, K_U11, K_U12, K_U13, K_U14)
Samoocena (K_K01, K_K02, K_K03, K_K08)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Bauman Z., Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, Warszawa 2000.
Bukowska- Floreńska I. (red.), Przestrzeń kulturowego współistnienia, Katowice 1999.
Chromiec E., Dziecko wobec obcości kulturowej. Międzykulturowość, Gdańsk 2004.
Gromkowska-Melosik A. (red.). Kultura popularna i (re)konstrukcje tożsamości, Poznań–Leszno 2007.
Kalaga W. (red.), Dylematy wielokulturowości, Kraków 2004.
Kopińska V., Majchrzak K., Szwech A., Patriotyzm w edukacji szkolnej : założenia podstaw programowych kształcenia ogólnego, "Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja" 2020, nr 1.
Majchrzak-Ptak K., Przywracając pamięć miejscom : o badaniu i uczeniu się w działaniu w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń 2020.
Mendel M.(red.), Pedagogika miejsca, Wrocław 2006.
Nalaskowski A., Rubacha R. (red.), Pedagogika u progu trzeciego tysiąclecia, Toruń 2001.
Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa 2009.
Petrykowski P., Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte, Toruń 2003.
Wojakowski D., Swojskość i obcość w zmieniającej się Polsce, Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca:
Mendel M., Miejsce, pamięć, rytuał. Mikrohistorycznie wokół Pohulanki,
w: M. Mendel, A. Zbierzchowska (red.), Tożsamość gdańszczan. Budowanie na (nie)pamięci, Gdańsk 2010.
Hall E. T., Ukryty wymiar, tłum. T. Hołówka, Warszawa 1978.
Ossowski S, Analiza socjologiczna pojęcia Ojczyzna, Wrocław 1946.
Petrykowski P., Edukacyjne konteksty regionalizmu, Toruń 2004
Tuan Yi Fu, Miejsce i przestrzeń, Warszawa 1987.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: