Trening umiejętności wychowawczych 2403-PE-232-SZs1
1. Wprowadzenie w tematykę zajęć.
2. Integracja grupy.
3. Kompetencje emocjonalne nauczyciela - studium przypadku - empatia.
4. Kompetencje emocjonalne nauczyciela - studium przypadku - pewność siebie.
5. Warsztat - "złość"
6. Komunikacja "Język ja"
7.Thomas Gordon "Wychowanie bez porażek"
8. Trudne zachowania dziecka: nadpobudliwość, agresja, brak współpracy z rodzicami. Analiza tekstów.
9. "Konflikt"
10. Elementy bajkoterapii w pracy z dziećmi i młodzieżą.
11. Bajkoterapia - praca z tekstem
12. Praktyka uważności.
13. Problemy wychowawcze
14. Analiza i interpretacja problemów wychowawczych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Aktywność i obecność na zajęciach (oceny cząstkowe).
Opis problemu pedagogicznego i jego prezentacja
Kolokwium/wejściówki
Zajęcia należy zaliczyć do 29.06.2025r.
Literatura
1. Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Pankowska D., Polubić szkołę: ćwiczenia grupowe do pracy wychowawczej, Warszawa 2002.
2. Hornby G., Hall E., Hall C., Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005
3. Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M. (red.), Wychowanie. Pojęcia, procesy, konteksty, Gdańsk 2007.
4. Sawisło M., Dla dobra dziecka: o warsztacie pracy nauczyciela-wychowawcy, Kraków 2008.
5. Zubrzycka-Maciąg T., Wosik-Kawala D., Wychowanie w szkole : wskazówki dla nauczycieli, Lublin 2012.
6. Łukasik J.M., JagielskaK., Solecki R., Nauczyciel, wychowawca, pedagog : szkolne wyzwania, Kielce 2013.
7. Fromm E., O sztuce miłości, Poznań, 2012.
8. Brzezińska A. (red.) Niezbędnik dobrego nauczyciela, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: