Trening umiejętności społecznych i pedagogicznych
2403-PE-229-SZs2
Przedmiot skupia się na omawianiu i realizacji ćwiczeń z zakresu tematów:
Integracja i role grupowe.
Prawa i obowiązki nauczycieli. Rozwój zawodowy pedagoga.
Język szakala i żyrafy.
Bajkoterapia.
Trening umiejętności społecznych.
Trening asertywności.
Przygotowanie godziny wychowawczej.
Praca nauczyciela-wychowawcy.
W cyklu 2022/23L:
Rozwoju teorii i praktyki edukacji w zakresie konstruowania szerokiego spektrum kompetencji koresponduje ze zmianami społecznymi, kulturowymi i politycznymi ukierunkowanymi na poprawę jakości kształcenia w nurcie humanizmu i reakcji na potrzeby współczesnego świata, który cechuje się zmiennością, dynamicznością i różnorodnością. Trent ten wpisuje się konieczność sprostania przez edukację wymogą współczesnej demokracji i rynku pracy. Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki procesu rozwijania kompetencji społecznych i pedagogicznych w czasie pracy z cechującym się heterogenicznością podmiotem edukacyjnym. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań. Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień: - rozumienie terminu kompetencje - teorie rozwoju kompetencji (społecznych i pedagogicznych) - specyfika współczesnego świata a konieczność rozwoju określonego zestawu kompetencji społecznych i pedagogicznych - zakres wiedzy, umiejętności i postaw z obszaru kompetencji społecznych i pedagogicznych - proces planowania, prowadzenia i ewaluacji rozwoju kompetencji społecznych i pedagogicznych - - rozwój kompetencji społecznych i pedagogicznych w toku edukacji formalnej, pozaformalnej i nieformalnej - metody i narzędzia rozwoju kompetencji społecznych i pedagogicznych - kompetencje społeczne i pedagogiczne – aspekt autoedukacyjny
|
W cyklu 2023/24L:
Rozwoju teorii i praktyki edukacji w zakresie konstruowania szerokiego spektrum kompetencji koresponduje ze zmianami społecznymi, kulturowymi i politycznymi ukierunkowanymi na poprawę jakości kształcenia w nurcie humanizmu i reakcji na potrzeby współczesnego świata, który cechuje się zmiennością, dynamicznością i różnorodnością. Trent ten wpisuje się konieczność sprostania przez edukację wymogą współczesnej demokracji i rynku pracy. Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki procesu rozwijania kompetencji społecznych i pedagogicznych w czasie pracy z cechującym się heterogenicznością podmiotem edukacyjnym. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań. Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień: - rozumienie terminu kompetencje - teorie rozwoju kompetencji (społecznych i pedagogicznych) - specyfika współczesnego świata a konieczność rozwoju określonego zestawu kompetencji społecznych i pedagogicznych - zakres wiedzy, umiejętności i postaw z obszaru kompetencji społecznych i pedagogicznych - proces planowania, prowadzenia i ewaluacji rozwoju kompetencji społecznych i pedagogicznych - - rozwój kompetencji społecznych i pedagogicznych w toku edukacji formalnej, pozaformalnej i nieformalnej - metody i narzędzia rozwoju kompetencji społecznych i pedagogicznych - kompetencje społeczne i pedagogiczne – aspekt autoedukacyjny
|
W cyklu 2024/25L:
Integracja i role grupowe. Prawa i obowiązki nauczycieli. Rozwój zawodowy pedagoga. Język szakala i żyrafy. Bajkoterapia. Trening umiejętności społecznych. Trening asertywności. Przygotowanie godziny wychowawczej. Praca nauczyciela-wychowawcy.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (35 godz.):
- udział w warsztacie – 30 godzin
- konsultacje z nauczycielem akademickim - 5 godzin
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 40 godz.):
- przygotowanie do zajęć (w tym pisanie prac, projektów, realizacja zadań zespołowych) – 30h
- czytanie literatury – 10h
Łącznie: 75 godz. (3 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
Student/ka:
- zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w działaniach związanych z rozwojem kompetencji społecznych i pedagogicznych na poziomie rozszerzonym K_W01
- ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę związaną z procesem rozwoju kompetencji społecznych i pedagogicznych K_W05
- ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, w szczególności w wymiarze psychologicznym oraz społecznym K_W06
- ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi i struktur społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia rozwoju kompetencji społecznych i pedagogicznych K_W07, K_W08
- ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych związanych z prowadzeniem działań edukacyjnych zmierzających do rozwoju kompetencji społecznych i pedagogicznych K_W016
Efekty uczenia się - umiejętności
Student/ka:
- posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia procesu rozwijania kompetencji społecznych i pedagogicznych K_U01
- potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, na temat problematyki rozwijania kompetencji społecznych i pedagogicznych K_U03
- potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie na temat procesu rozwoju kompetencji społecznych i pedagogicznych, w tym jego planowania, prowadzenia i ewaluacji K_U04
- posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, dotyczących procesu rozwoju kompetencji społecznych i pedagogicznych oraz popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych K_U05
- potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych w zakresie rozwoju kompetencji społecznych i pedagogicznych K_U08
-potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych związanych z procesem rozwoju kompetencji społecznych i pedagogicznych, wdrażać je w życie, prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych i realizowanych działań K_U09, K_U010
- potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz całożyciowego rozwoju kompetencji społecznych i pedagogicznych K_U11
- potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole K_U12
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student/ka:
- ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie rozwoju kompetencji społecznych i pedagogicznych, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego w tym kierunku K_K01
- jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych związanych z rozwojem kompetencji społecznych i pedagogicznych; angażuje się we współpracę w tym obszarze K_K02
- ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagogaK_K03
- odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych związanych z rozwojem kompetencji społecznych i pedagogicznych K_K04
- poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznychK_K05
- odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, K_K06
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny (konwencjonalny)
wykład konwersatoryjny
ćwiczeniowa
metody służące prezentacji treści
metody wymiany i dyskusji
OST (Open Space Technology)
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Ocena końcowa zostanie wystawiona na podstawie ocen za przygotowanie scenariusza godziny wychowawczej i przedstawienie godziny wychowawczej przed grupą. Na ocenę wpływa obecność oraz aktywność na zajęciach.
2 nieusprawiedliwione nieobecności możliwe do wykorzystania bez konieczności odrabiania. Te i inne nieobecności (wynikające ze zwolnień lekarskich powyżej 2) należy odrobić. Wszystkie nieobecności muszą zostać odrobione w ciągu 2 tygodni od nieobecności.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. V. Kopińska, H. Solarczyk-Szwec (red.), Kompetencje społeczne i obywatelskie w podstawach programowych kształcenia ogólnego. Analiza krytyczna, Toruń 2017.
2. Zubrzycka-Maciąg, T., Trening asertywności w kształceniu pedagogicznym, Lublin 2011.
3. Ziółkowski, P. (red.), Trening umiejętności wychowawczych. Zbiór scenariuszy zajęć dla nauczycieli i wychowawców.
4. Phifer, L. (i in.), Wielka domowa apteczka psychologiczna. 2019.
5. Węglarz, J., Bentkowska, D. Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży. Gdańsk, 2020.
W cyklu 2022/23L:
Literatura obowiązkowa:
1. V Kopińska, H Solarczyk-Szwec (red.), Kompetencje społeczne i obywatelskie w podstawach programowych kształcenia ogólnego. Analiza krytyczna, Toruń 2017. 2. K. Martowska, Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych, Warszawa 2012. 3. A. Tomorowicz, Struktura kompetencji społecznych w ujęciu interakcyjnym, „Psychiatria” 2011, nr 8(3), 91-96.
Literatura uzupełniająca:
1. A. Brosch, Kształtowanie kompetencji społecznych wśród młodzieży w procesie komunikacji wirtualnej, Katowice 2013. 2. K. Illeris, Trzy wymiary uczenia się, Wrocław 2004. 3. K. Majchrzak, O edukacyjnych badaniach w działaniu w teorii i praktyce, „Studia Dydaktyczne”, 2014, nr 26, s. 213-224. 4. K. Majchrzak, I. Murawska, Ku przyszłości: szlakami natury i wyobraźni. Jak rozwijać potencjał kreatywny, Toruń 2018, ss. 120. 5. G. S. Paris, L.R. Ayres, Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem, Warszawa 1997. 6. I. Paśko, Rozważania o kompetencjach pedagogicznych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna” 2016, Vol. 41, s. 105–119
|
W cyklu 2023/24L:
Literatura obowiązkowa:
1. V Kopińska, H Solarczyk-Szwec (red.), Kompetencje społeczne i obywatelskie w podstawach programowych kształcenia ogólnego. Analiza krytyczna, Toruń 2017. 2. K. Martowska, Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych, Warszawa 2012. 3. A. Tomorowicz, Struktura kompetencji społecznych w ujęciu interakcyjnym, „Psychiatria” 2011, nr 8(3), 91-96.
Literatura uzupełniająca:
1. A. Brosch, Kształtowanie kompetencji społecznych wśród młodzieży w procesie komunikacji wirtualnej, Katowice 2013. 2. K. Illeris, Trzy wymiary uczenia się, Wrocław 2004. 3. K. Majchrzak, O edukacyjnych badaniach w działaniu w teorii i praktyce, „Studia Dydaktyczne”, 2014, nr 26, s. 213-224. 4. K. Majchrzak, I. Murawska, Ku przyszłości: szlakami natury i wyobraźni. Jak rozwijać potencjał kreatywny, Toruń 2018, ss. 120. 5. G. S. Paris, L.R. Ayres, Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem, Warszawa 1997. 6. I. Paśko, Rozważania o kompetencjach pedagogicznych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna” 2016, Vol. 41, s. 105–119
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: