Opieka i wychowanie młodzieży 2403-PE-228-SZs2
Treści programowe przedmiotu
• Pojęcie opieki
• Definicje i teorie młodzieży
• Diagnostyka w pracy opiekuńczo-wychowawczej z młodzieżą
• Planowanie i ewaluacja pracy opiekuńczo-wychowawczej z młodzieżą
• Instytucje opiekuńczo-wychowawcze wspierające młodzież
• Profilaktyka współczesnych zagrożeń młodzieży
W cyklu 2022/23L:
Treści programowe przedmiotu |
W cyklu 2023/24L:
Treści programowe przedmiotu |
W cyklu 2024/25L:
Treści programowe przedmiotu |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- biograficzna
- klasyczna metoda problemowa
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Metody sprawdzenia efektów kształcenia
- Aktywny udział w dyskusji na zajęciach – K1, K2
- Aktywne wykonywanie zadań na zajęciach – W1, W2, U1, U2, U3
- Obecność na zajęciach (możliwa jest jedna nieobecność, każdą dodatkową należy zaliczyć w trybie indywidualnych konsultacji) – U1, U2, U3, K1, K2
- Referat – W1, W2, U1, U2, U3
- Kolokwium pisemne – W1, W2, U1, U2, U3
Kryteria oceniania:
student otrzymuje oceną pozytywną z przedmiotu gdy aktywnie uczestniczył w zajęciach, napisał referat i zaliczył kolokwium pisemne.
• ocena bardzo dobra (5): student w stopniu bardzo dobrym opanował materiał obowiązujący na konwersatorium
• ocena dobra (4): student w stopniu dobrym opanował materiał obowiązujący na konwersatorium
• ocena dostateczna (3): student w stopniu podstawowym opanował materiał obowiązujący na konwersatorium
• ocena niedostateczna (2): student nie opanował materiału obowiązującego na konwersatorium
Ocena szczegółowa:
• dostateczny -60%,
• dostateczny plus- 75%
• dobry- 80%
• dobry plus- 90%
• bardzo dobry- 95%.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Biernat T. (red.), Z problemów pedagogiki. Uniwersalność opieki międzyludzkiej, Chojnice 2011.
2. Brągiel J., Badora S. (red.), Formy pracy opiekuńczo - wychowawczej, Częstochowa 1997.
3. Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza w zarysie, tom 1 i 2, Olsztyn 2006.
4. Korczak J., Momenty wychowawcze, Warszawa 2017.
5. Korczak J., Prawo dziecka do szacunku, Warszawa 2012.
6. Krajewska B., Instytucje wsparcia dziecka i rodziny, Kraków 2010.
7. Leppert R., Młodzież – świat przeżywany i tożsamość, Kraków 2010.
8. Olubiński A. (red.), Tożsamość oraz dylematy pedagogiki opiekuńczej, Toruń 2001.
9. Smolińska-Theiss B., Funkcja opiekuńczo-wychowawcza szkoły – relikt przeszłości czy współczesne wyzwanie, „Pedagogika Społeczna”, 2015, nr 3 (57).
10. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. 2011 nr 149 poz. 887).
11. Wasilewska-Ostrowska K. (red.), Dzieci i młodzież w obliczu współczesnych problemów i zagrożeń, Bydgoszcz 2012.
W cyklu 2022/23L:
Literatura obowiązkowa: 1. Biernat T. (red.), Z problemów pedagogiki. Uniwersalność opieki międzyludzkiej, Chojnice 2011. |
W cyklu 2023/24L:
Literatura obowiązkowa: 1. Biernat T. (red.), Z problemów pedagogiki. Uniwersalność opieki międzyludzkiej, Chojnice 2011. |
W cyklu 2024/25L:
Literatura obowiązkowa: 1. Biernat T. (red.), Z problemów pedagogiki. Uniwersalność opieki międzyludzkiej, Chojnice 2011. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: