Doradztwo edukacyjno-zawodowe w szkole ponadpodstawowej 2403-PE-227-SZs2
W ramach zajęć student nabędzie wiedzę i umiejętności z zakresu świadczenia pomocy z doradztwa edukacyjno-zawodowego uczniom szkoły ponadpodstawowej. Student pozna cel, funkcje, zakres i formy pomocy z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego świadczone młodzieży w szkołach i innych instytucjach wsparcia w tym zakresie, metody, techniki i środki poradnictwa, a także modele i strategie pracy doradcy zawodowego. Zostanie również zapoznany ze współczesnymi tendencjami na rynku pracy.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- studium przypadku
- klasyczna metoda problemowa
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składać się będą:
- przygotowanie oraz realizacja projektu z zakresu doradztwa zawodowego w szkole ponadpodstawowej
- aktywność podczas zajęć
- frekwencja – dopuszczalne są dwie nieobecności, każda kolejna wymaga ustnego zaliczenia podczas konsultacji.
Literatura
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego
Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany poradoznawczego dyskursu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego, KOWEZiU, Warszawa 2012.
Wojtasik B., Podstawy poradnictwa kariery. Poradnik dla nauczycieli, KOWEZiU, Warszawa 2011.
Wołk Z., Całożyciowe poradnictwo zawodowe dla nauczycieli, Oficyna Wydawnictwa Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2009.
Kukla D., W kręgu personalizmu doradcy zawodowego, Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa 2012.
Kławsiuć-Zduńczyk A., Poradnictwo całożyciowe jako element wsparcia w edukacji dorosłych, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2014.
Skałbania B., Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2009.
Czarnocka M., Foryś M., Truś K., Rozpoznać, wspierać, rozwijać. Poradnia psychologiczno-pedagogiczna i szkoła a uczeń zdolny, wyd. ORE, Warszawa 2014, Warszawa 2015.
Poradnictwo zawodowe 4.0. Innowacyjne praktyki na rzecz nowych umiejętności, Zeszyt Informacyjno-Metodyczny Doradcy Zawodowego nr 60, Warszawa 2018.
Joanna Nawój-Połoczańska, Metoda projektu w doradztwie zawodowym. Scenariusze warsztatów dla dzieci i młodzieży, Warszawa 2018.
Marta Koch-Kozioł, Jak stworzyć wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ) i program realizacji doradztwa zawodowego na dany rok szkolny z przykładami dobrych praktyk dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2023.
https://doradztwo.ore.edu.pl/
Seria publikacji ORE: https://doradztwo.ore.edu.pl/materialy/
Studia poradoznawcze: https://studiaporadoznawcze.pl/ojs/index.php/sp
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: