Poradnictwo edukacyjno-zawodowe
2403-PE-227-SZs1
Zajęcia mają na celu przybliżyć zakres funkcjonowania poradnictwa edukacyjno-zawodowego, preorientacji i orientacji zawodowej w zakresie edukacji szkolnej. W ramach cyklu zajęć student pozna główne cele, zadania, wybrane narzędzia wykorzystywane w pracy doradczej, a także zostanie zapoznany z zasadami ich stosowania i możliwościami wykorzystania w pracy z uczniami. Przybliżona również zostanie charakterystyka zawodu szkolnego doradcy zawodowego.
Całkowity nakład pracy studenta
12 godz. (0.5 pkt. ECTS) - godziny kontaktowe (czas spędzony na zajęciach - 8 godz.; konsultacje z osobą prowadzącą - 4 godz.)
13 godz. (0,5 pkt. ECTS) - praca własna studenta (przygotowanie do zajęć - 5 godz.; przygotowanie potrzebne do realizacji zadań zwiazanych z zaliczeniem przedmiotu - 8 godz.)
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
- zna podstawową terminologię związaną z poradnictwem, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych (K_W01)
- zna wybrane koncepcje stanowiące teoretyczne podstawy działalności poradniczej (K_W04)
- ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń (K_W08)
- zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania (K_W011)
- ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji świadczących usługi doradcze (K_W014)
- ma wiedzę o uczestnikach działalności poradniczej (K_W015)
- ma wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju (K_W18)
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
- potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności poradniczej (K_U03)
- potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności poradniczej (K_U09)
- potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów poradniczych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie (K_U011)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (K_K01)
- ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej (K_K04)
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- biograficzna
- ćwiczeniowa
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składać się będą:
- oceny cząstkowe wystawiane w trakcie cyklu zajęć - zadania będą związane z określoną częścią realizowanego materiału,
- aktywność podczas zajęć,
- frekwencja - dopuszczalna jedna nieobecność
Literatura
ABC poradnictwa zawodowego w szkole, wyd. KOWEZiU, Warszawa 2008.
Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany poradoznawczego dyskursu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Paszkowska-Rogacz, A., Tarkowska, M., Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, wyd. Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa 2004.
Nawój-Połoczańska J., Metoda projektu w doradztwie zawodowym, wyd. Difin, Warszawa 2018.
Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego, KOWEZiU, Warszawa 2012.
Wojtasik B., Podstawy poradnictwa kariery. Poradnik dla nauczycieli, KOWEZiU, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: