Dokumentacja i ewaluacja pracy szkoły 2403-PE-225-SZs2
Zapoznanie z podstawowymi aktami prawa oświatowego, które regulują pracę przedszkola i szkoły. Poznanie specyfiki placówek funkcjonujących w Polskim systemie oświatowym. Poznanie zakresu zadań uczestników procesu pedagogicznego. Poznanie terminu ewaluacja jego znaczenia w rozwoju osobistym pedagoga oraz w działaniach podejmowanych na rzecz placówki.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Obecności na zajęciach - student musi zaliczyć wszystkie zajęcia (sposób zaliczenia ustala z prowadzącym)
Aktywność
Przygotowanie do zajęć
Przygotowanie i prezentacja projektu
Wypełnienie ankiety ewaluacyjnej
Ocena końcowa:
bardzo dobry -(bdb; 5) -znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje
dobry + (db+; 4+) - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje
dobry (db; 4) - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje
dostateczny + (dst+;3+) zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje ale występują niedociągnięcia
dostateczny - (dst; 3) zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale liczne błędy
niedostateczny - (ndst; 2) wiedza niezadowalająca, brak umiejętności i kompetencji
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r., poz. 737).
Ustawa Karta nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 roku (Dz. U. z 2024 r.
poz. 986, 1871.)
Stróżyński K., Prowadzenie ewaluacji w szkole, Poradnik dyrektora, ABC Wolters Kluwer, Warszawa 2011
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2023 r. poz. 1798).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1646).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2023 r. poz. 2736).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 13 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. 2024 poz. 933)
- Góralska R., Solarczyk H., O kompetencjach w kontekście Polskiej Ramy Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie, „Edukacja Dorosłych” 2012, nr 2.
- Jagiełło-Rusiłowski A., Solarczyk-Szwec H., Kwerenda badań nad kompetencjami społecznymi w kontekście edukacji akademickiej w Polsce i na świecie, „Przegląd Badań Edukacyjnych” 2013, nr 2.
- Mroczkowska A., Szymczak J., Portfolio i e-portfolio i jego rola w dokumentowaniu codzienności edukacyjnej [w:] E. Filipiak, E. Lemańska-Lewandowska (red.), Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego, Bydgoszcz 2015.
- Naczaj-Świderska N., E-portfolio jako nietradycyjna forma kształcenia w szkolnictwie wyższym, "Studia Dydaktyczne" 2011, nr 23.
- Perkowska-Klejman A., Czy twoi studenci są refleksyjni?; w: Studia Edukacyjne, 2012/2.
- Solarczyk-Szwec H., Walidacja kompetencji społecznych w szkolnictwie wyższym, w: E-mentor, 2013/5: https://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/52/id/1054
- Katalog Metod Walidacji, źródło: http://walidacja.ibe.edu.pl/metody/pl/
- Baza Dobrych Praktyk, źródło: https://walidacja.ibe.edu.pl/dobrepraktyki/
- Zamorska B., Portfolio jako opowieść o byciu - ku własnej możliwości bycia nauczycielem, "Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja" 2005, nr 3.
W cyklu 2022/23L:
Ustawa Prawo oświatowe z 2016 roku |
W cyklu 2023/24L:
Ustawa Prawo oświatowe z 2016 roku |
W cyklu 2024/25L:
Ustawa Prawo oświatowe z 2016 roku |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: