Metodyka pracy pedagoga w szkole ponadpodstawowej 2403-PE-223-SZs2
Tematyka zajęć:
1. Przepisy prawne regulujące obowiązki i uprawnienia pedagoga w szkole ponadpodstawowej.
2. Współpraca pedagoga z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
3. Diagnostyka i profilaktyka niepowodzeń i konfliktów szkolnych.
4. Pomoc wychowawcom klas w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowaniu przyczyn niepowodzeń szkolnych i trudności wychowawczych.
5. Formy i sposoby udzielania pomocy uczniom poprzez wydawanie opinii i zaleceń dotyczących stymulowania rozwoju lub pokonywania przez uczniów trudności rozwojowych.
6. Udzielanie pomocy psychologicznej i pedagogicznej uczniom realizującym indywidualny program lub tok nauki.
7. Koordynacja działań z zakresu orientacji zawodowej.
8. Formy i sposoby udzielania pomocy uczniom wybitnie uzdolnionym.
9. Działania na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej.
10. Współpraca z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi.
11. Współdziałanie z organami porządku publicznego i wymiaru sprawiedliwości w przypadkach wykroczeń uczniów.
12. Problemy wychowawcze i sposoby ich rozwiązywania
13. Programy wychowawczo - profilaktyczny szkoły
14. Etyka zawodowa nauczyciela/pedagoga
15. Istota komunikacji interpersonalnej w pracy z grupą
16. Trudności i wyzwania w pracy grupowej
- zasoby grupy
- wykluczenie z grupy
- formy interwencji
17. Aktywizujące metody i techniki pracy z grupą
Propozycja działań praktycznych:
1. Diagnoza wybranego problemu wychowawczego
2. Przygotowanie rozwiązania
3. Propozycja wdrożenia rozwiązania
4. Analiza i interpretacja doświadczeń
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- giełda pomysłów
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywne uczestnictwo w zajęciach (oceny bieżące) K_U03, K_U05, K_U12 , wejściówki a także przygotowanie projektu rozwiązania wybranego problemu wychowawczego konkretnej klasy: K_W07, K_W13, K_W15, K_K01, K_K07
Zaliczenie wykładów: zaliczenie pisemne w formie testu wymagany próg na ocenę dostateczną - powyżej 60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry
Zaliczenie przedmiotu do 4.02.2025r.
Literatura
1. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, Wychowanie. Pojęcia, procesy, Konteksty, Gdańsk 2007
2. T. Zuborzycka-Maciąg, D. Wosik-Kawala, Wychowanie w szkole. Wskazówki dla nauczycieli, Lublin 2010
3. Czekaj K., Świech D. Techniki efektywnej pracy z grupą i jednostką, Instytut Nauk Społeczno-Ekonomicznych, Łódź 2016
4. Edwards C. H. Dyscyplina i kierowanie klasą, przekł. M. Bogdanowicz. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
5. Kwiatkowski S., Michalak J. Przywództwo edukacyjne. Teoria i praktyka. Fundacja rozwoju systemu edukacji, Łódź 2010.
6.Mazurkiewicz G. (red.), Jak budować dobrą szkołę? Potencjał i bariery ewaluacji w oświacie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015.
7. Żyko M. (red.), Znaczenie praktyk pedagogicznych w procesie kształcenia nauczycieli, Oficyna Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2018.
8. Pyżalski J. (2007), Nauczyciele – uczniowie. Dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie. Impuls, Kraków 2007
9.Trabert W. Warsztat pracy z grupą. Instytut Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa 2015.
10. Cuprjak M., Symonowicz-Jabłońska I. (2023), Społeczeństwo neuroróżnorodne : jak tworzyć dobre i sprawiedliwe środowisko życia w opinii młodzieży [w:] Niepełnosprawność i Rehabilitacja, vol. 92, nr 4, s.130-140. DOI:10.5604/01.3001.0054.3986
11. Symonowicz-Jabłońska I. (2023), Czy uczniowie szczególnie zdolni potrzebują specjalistycznego programu kształcenia? 25 lat doświadczeń Uniwersyteckiego Liceum Ogólnokształcącego w Toruniu [W:] Uniwersytet dostępny : konteksty kulturowo-społeczno-edukacyjne / Piasecka Małgorzata, Irasiak Anna (red.), Częstochowa, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie.
12. Brzezińska A. (red.), Niezbędnik dobrego nauczyciela, 2015
13. Godzińska A., Mikut M. (red.), Niezbędnik młodego nauczyciela, Szczecin 2023.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: