Interwencja kryzysowa w szkole 2403-PE-222-SZs2
Tematyka zajęć:
1. Najczęściej występujące w szkole sytuacje kryzysowe, ich etiologia, mechanizmy, oraz jednostkowe i społeczne konsekwencje (podstawy teoretyczne - definicje interwencji kryzysowej, cele interwencji kryzysowej)
2. Emocje i zachowania osoby w kryzysie: (reakcje emocjonalne i behawioralne, fazy reakcji na kryzys, specyfika reakcji kryzysowej dzieci i młodzieży)
3. Umiejętności pracy w grupie w kontekście zapobiegania kryzysom w szkole i podejmowania działań interwencyjnych
4. Rola pedagoga w procesie wspierania ucznia doświadczającego trudnej sytuacji życiowej i kryzysowej
5. Podstawowe zasady/procedury podczas podejmowania działań profilaktycznych i interwencyjnych w środowisku szkolnym
6. Sposoby postępowania, środki i metody pracy z uczniem doświadczającym wydarzenia krytycznego
7. Samobójstwa wśród dzieci i młodzieży. Śmierć i żałoba w szkole. Ciężka choroba przewlekła w szkole. Profilaktyka i interwencja.
8. Interwencja kryzysowa w szkole jako forma pomocy psychologicznej - kontakt terapeutyczny skoncentrowany na problemie, praca nad przywróceniem równowagi psychicznej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody oparte na współpracy
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Omówienie interwencji kryzysowej w parach uwzględniając wiedzę teoretyczną oraz umiejętności analizy i oceny sytuacji osoby będącej w kryzysie, jak również odpowiedni dobór metod i strategii interwencyjnych. Kryteria oceny będą wypracowane wspólnie przez grupę : K_W08, K_W11, K_U07, K_U10, K_K02, K_K06, aktywność związana z wykonywaniem poszczególnych zadań, obecność na zajęciach.
Literatura
Ciszewska K., Żyża S. (2015), Wspomaganie szkół w interwencji kryzysowej. Poradnik. Wyd. Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Kubacka - Jasiecka D. (2010), Interwencja kryzysowa. pomoc w kryzysach psychologicznych, Warszawa.
Barabas M. (2016), Interwencja kryzysowa w pracy pedagoga szkolnego, Lubelski Rocznik Pedagogiczny, T XXXV z. 1, s. 197-210.
Kubacka-Jasiecka D., Mudyń K., (red.), (2014), Kryzysy i ich przezwyciężanie, Toruń, Wyd. A. Marszałek
Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., (2000), Psychologia rozwoju człowieka, tom I, tom II, Warszawa, PWN.
Sęk H., (red.), (2007), Psychologia kliniczna, Warszawa, PWN.
James R. K., Gilliland B. E.(2008), Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa, Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia.
Geldard K. (red.) (2010), Skuteczne interwencje w pracy z młodymi ludźmi z grup ryzyka, Warszawa, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
Greenstone Jamek L., Leviton Charon C.(2004), Interwencja kryzysowa, Gdańsk, GWP.
Sztander W. (2011), Rozmowy które pomagają, Warszawa, Instytut Psychologii Zdrowia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: