Edukacja seksualna 2403-PE-222-SZs1
Celem zajęć jest zapoznania studentów z podstawowymi wymiarami rozwoju psychoseksualnego człowieka i odniesienie tej wiedzy do przestrzeni projektowania oddziaływań edukacyjnych w zakresie edukacji seksualnej.
Treści zajęć:
Zajęcia I
Wprowadzenie do podstawowych założeń rozwoju seksualnego człowieka. Omówienie treści przedmiotu i zasad zaliczenia.
Zajęcia II
Standardy edukacji seksualnej
Zajęcia III
Edukacja seksualna w wybranych agendach socjalizacyjnych sfery publicznej i prywatnej
Zajęcia IV
Analiza porównawcza standardów WHO z programem nauczania wychowania do życia w rodzinie w polskiej szkole
Zajęcia V
Kontrowersje wokół współczesnej edukacji seksualnej
Zajęcia VI
Metodyka i dydaktyka prowadzenia edukacji seksualnej
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
student zna elementarną terminologię używaną w edukacji seksualnej
student ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, psychologicznym, społecznym oraz seksualnym
student zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów
student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych oraz kulturalnych
student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi dotyczącymi rozwoju psychoseksulanego człowieka w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań,
w zakresie umiejętności
student posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, autorskich projektów, programów edukacji seksulanej na różnych etapach kształcenia
student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii dzia-łań pedagogicznych;
student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności
w zakresie kompetencji:
student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych;
student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej
student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne
Kryteria oceniania
Prezentacja – K_W15, K_W16, K_U03, K_U12
Projekt autorskiego programu nauczania edukacji seksualnej- K_W10, K_W13, K_U01, K_U11
Aktywność – K_K07, K_K03, K_K02
Kryteria oceny:
- W ramach prezentacji oceniane będzie:
1. Przedstawienie teoretycznych i prawnych wymiarów omawianego zagadnienia (spis źródeł na końcu prezentacji)
2. Próba oceny opisywanego tematu we współczesnych czasach
3. Wymiar praktyczny opisywanego zagadnienia w odniesieniu do przestrzeni agend socjalizacyjnych
4. Zadanie dla grupy wraz z jego omówieniem.
-Autorski program nauczania edukacji seksualnej powinien zawierać 10 tematów (Temat, cel ogólny lekcji i cele szczegółowe) skierowanych do konkretnej klasy i etapu edukacji. Można podzielić tematy na te, które są skierowane do całej grupy oraz te skierowane do grup podzielonych ze względu na płeć (jak ma to miejsce obecnie w ramach WDŻwR) ale można też wyjść poza ten schemat i spróbować stworzyć program edukacji seksualnej dla np. dzieci w wieku przedszkolnym. Wskazane jest aby przy tworzeniu programów student bazował na treściach omawiane podczas zajęciach.
Literatura
1. Augustyn J., Integracja seksualna. Przewodnik w poznawaniu i kształtowaniu własnej seksualności, Wyd. WAM, Wrocław 1998
2. Beisert M., Seks twojego dziecka, Zakład Wydawniczy K. Domke, Poznań 1991
3. Bieńko M., Seksualność dziecka w aspekcie psychospołecznym [w:] M. Sajkowska (red.), Wykorzystywanie seksualne dzieci. Teoria, badania, praktyka, Fundacja “Dzieci Niczyje”, Warszawa 2004, s. 71-85
4. Borzucka- Sitkiewicz K. Edukacja seksualna [w:] E. Syrek, K. Borzucka- Sitkiewicz (red.), Edukacja zdrowotna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009
5. Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Potrzeby psychiczne dzieci i młodzieży. [w:] M. Ochmański (red.) Szkoła i rodzina wychowują. Warszawa :ZG TWP, 1985, s. 31-45
6. Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Wychowanie psychoseksualne w rodzinie, [w:] M. Chymuk, D. Topa (red.). Edukacja prorodzinna. Kraków: Wyd. Naukowe AP, 2000, s. 279-283
7. Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Edukacja seksualna a dom i szkoła. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 2, 2001
8. Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym. Konteksty pedagogiczne i psychospołeczne, Wydawnictwo UMCS, Lublin, 2002
9. Chomczyńska-Rubacha M., Kryteria doboru treści szkolnej edukacji seksualnej w perspektywie współczesnego progresywizmu. Edukacja, nr 1, 2003
10. Długołęcka-Lach A., Tworkiewicz-Bieniaś G., Jak rozmawiać o życiu seksualnym człowieka? Propozycje metodyczne, UNFPA, Warszawa, 1998
11. Grzelak Sz., Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań na świecie i w Polsce, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2006
12. Haffner D.W., Jak rozmawiać z dziećmi o sprawach intymnych, Grupa Wyd. Bertelsmann Media, Diogenes, Warszawa, 2002
13. Izdebski Z., Seksualność Polaków w dobie HIV/AIDS. Studium porównawcze 1997-2001-2005, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2006
14. Kopciewicz L., Zierkiewicz E., Koniec mitu niewinności. Płeć i seksualność w socjalizacji i edukacji, Wyd. Eneteia, Warszawa 2009
15. Król T. (red), Wędrując ku dorosłości. Przygotowanie do życia w rodzinie dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej, Oficyna Wyd. “Impuls”, Kraków 1997
16. McDowell J., Mity edukacji seksualnej, Oficyna Wydawnicza “Vocatio”, Warszawa 2000
17. Saint-Pierre F., Viau M-F., Seksualność dziecka. Co każdy rodzic wiedzieć powinien, Bauer-Weltbild Media, Warszawa 2008
18. Szymańczak J., Wychowanie seksualne w polskich szkołach, Wydział Analiz Ekonomicznych i Społecznych, Kancelaria Sejmu, Biuro Studiów i Ekspertyz, Warszawa 2002
19. Wanzeck-Sielert CH., Dzieci poznają siebie i swoje ciało. Jak rozmawiać z przedszkolakami o seksualności, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: