Modele wsparcia adolescenta z zaburzeniami psychicznymi 2403-PE-221-SZs2
W trakcie konwersatorium student zapoznaje się ze sposobami rozpoznawania symptomów wybranych zaburzeń psychicznych i zaburzeń osobowości. Uczy się diagnozować omawiane zaburzenia z wykorzystaniem poznanych technik diagnozowania. Uczy się nawiązywać kontakt z chorym i jego rodziną z uwzględnieniem symptomatologii. Wśród poznanych zaburzeń będą m.in.: zaburzenie z deficytem uwagi i nadaktywnością, depresja i samobójstwo, zaburzenie dwubiegunowe afektywne, zaburzenia lękowe, zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne, zaburzenia osobowości, zaburzenia zachowania, tiki, Zespół Tourettʾa, zaburzenia odżywiania, upośledzenie umysłowe, autyzm, Zespół Aspergera, schizofrenia. W trakcie zajęć student będzie miał możliwość dyskusji na temat czynników rozwoju danego zaburzenia oraz zastosowania w oparciu o indywidualne studium przypadku poznanych na wykładzie wybranych modeli wsparcia i oddziaływania.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Wykład: Egzamin pisemny (testowy)
50% dostateczny
60% dostateczny plus
70% dobry
80% dobry plus
90% bardzo dobry
Konwersatorium: Przygotowanie w grupie wybranego zagadnienia i zaprezentowanie go na jednych z zajęć;
kolokwium zaliczeniowe obejmujące tematy zrealizowane w ramach zajęć.
50% dostateczny
60% dostateczny plus
70% dobry
80% dobry plus
90% bardzo dobry
Literatura
S. Bernau (2019). ADHD u dorosłych. Jak ułatwić sobie życie i uspokoić myśli. GWP.
E.J. Bourne (2011). Lęk i fobia. Praktyczny podręcznik dla osób z zaburzeniami lękowymi. Wydawnictwo UJ.
J.N. Butcher, J.M. Hooley, S. Mineka (2017). Psychologia zaburzeń. Sopot: GWP.
R.C. Carson, J.N. Butcher, S. Mineka (2006). Psychologia zaburzeń, T.1-2. GWP.
S. Cave (2005). Terapie zaburzeń psychicznych. Gdańsk: GWP.
J. Chatizow (2018). Depresja i samobójstwa dzieci i młodzieży. Wydawnictwo: Difin.
L. Cierpiałkowska, H. Sęk (2016). Psychologia kliniczna, Wydawnictwo Naukowe PWN.
L. Cierpiałkowska (2009). Psychopatologia. Wyd.awnictwo Naukowe SCHOLAR.
J. Dąbrowska-Jabłońska (red.). (2012). Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Wydawnictwo: Impuls.
K. Drat-Ruszczak, E. Drążkowska-Zielińska (2005). Podręcznik pomagania. Podstawy pomocy psychologicznej. Szkoły i kierunki psychoterapii, Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”.
A. Gmitrowicz, M. Makara-Studzińska, A. Młodożeniec (2015). Ryzyko samobójstwa u młodzieży, Wydawnictwo lekarskie: PZWL.
J. Harpur, M. Lawlor, M. Fitzgerald (2012). Interwencje społeczne dla nastolatków z Zespołem Aspergera, Wydawnictwo: Fraszka Edukacyjna.
R. Harris (2021). Zrozumieć ACT. Terapia akceptacji i zaangażowania w praktyce, Sopot: GWP.
L. Hayes, J. Ciarrochi (2020). Trudny czas dojrzewania, Sopot: GWP.
J. Hershfield, T. Corboy (2016). Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne. Poradnik z ćwiczeniami opartymi na uważności i terapii poznawczo-behawioralnej, Wydawnictwo UJ.
B.M. Hyman, Ch. Pedric (2014). Pokonać OCD czyli zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne. Ptaktyczny przewodnik, Wydawnictwo: Harmonia.
L. Jackson (2007). Świry, dziwadła i Zespół Aspergera – przewodnik użytkownika dojrzewania, Wydawnictwo: Fraszka Edukacyjna.
P. Janik (2016). Behawioralne, farmakologiczne i neurochirurgiczne leczenie tików — aktualny stan wiedzy, Polski Przegląd Neurologiczny, 12 (3), s. 162–173.
B. Józefik, M. Wolska (2009). Anoreksja i bulimia u dzieci i młodzieży, Wydawnictwo: Hachette Livre Polska.
P.C. Kendall (2021). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców, Sopot: GWP.
P.C. Kendall. (red.) (2010). Terapia dzieci i młodzieży. Procedury poznawczo-behawioralne, Wydawnictwo UJ.
P.C. Kendall, a. Webb, J. Hudson, M. Choudhury (2022). Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u młodzieży. Zeszyt ćwiczeń. Program „lęk”, GWP.
A. Kołakowski, K. Siwek, K. Ambroziak (2021). Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać, GWP.
J. Komender, G. Jagielska, A. Bryńska (2014). Autyzm i Zespół Aspergera, Wydawnictwo lekarskie: PZWL.
T. Koweszko. (2019). Zatrzymać samobójstwo. Poradnik dla rodzin i bliskich, Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza MEDYK.
A. Langley, J. Piacentini, T. Roblek (2022). Terapia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego dzieci i młodzieży. Poradnik pacjenta, GWP.
E. Niezgoda (2011). Autyzm w pigułce. Przyczyny, diagnoza, terapie, leczenie, Wydawnictwo: Fraszka Edukacyjna.
B. Remberk (red.) (2020). Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży, Wydawnictwo lekarskie: PZWL.
B. Remberk (red.) (2022). Postępowanie w wybranych zaburzeniach psychicznych u dzieci i młodzieży, Wydawnictwo lekarskie: PZWL.
M. Talarczyk (2019). Anorexia nervosa. W sieci pułapek, Wydawnictwo: Silva Rerum.
L.A. Timms (2012). Pomoc dla nastolatków ze spektrum zaburzeń autystycznych w radzeniu sobie z przyjaźnią, uczuciami, konfliktami … i wiele innych, Wydawnictwo: Fraszka Edukacyjna.
B. Szurowska (2011). Anoreksja i bulimia śmiertelne sposoby na życie, Wydawnictwo Harmonia.
B. Urban (2000). Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, Kraków: Wydawnictwo UJ.
A. Wells (2010). Terapia poznawcza zaburzeń lękowych. Praktyczny podręcznik i przewodnik po teorii, Wydawnictwo UJ.
R. Vauth, R-D Stieglitz (2014). Trening inteligencji emocjonalnej w schizofrenii, Wydawnictwo: DK Media Poland.
E. Zakrzewska-Manterys (2010). Upośledzeni umysłowo. Poza granicami człowieczeństwa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: