Ewaluacja pracy szkoły 2403-PE-218-SZs2
Zajęcia I.
Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie do tematyki ewaluacji pracy szkoły.
Zajęcia II.
Podstawowe założenia ewaluacji pracy szkoły
• Mazurkiewicz G., (2010), Po co szkołom ewaluacja? Ewaluacja w nadzorze pedagogiczny. Autonomia, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 9-19.
• Mizerek H., (2010), Dyskretny urok ewaluacji. Ewaluacja w nadzorze pedagogiczny. Konteksty, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 41-55.
Zajęcia III.
Zasady planowania ewaluacji wewnętrznej w szkole
• Ciężka B., (2010), Planowanie ewaluacji wewnętrznej w szkole (placówce) wraz z przykładami projektów ewaluacji. Ewaluacja w nadzorze pedagogiczny. Autonomia, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 83-109.
Zajęcia IV.
Metody badawcze w ewaluacji
• Rubacha K.,(2008), Rozdział 4: Metody zbierania danych, Metodologia badań nad edukacją, Warszawa, s. 129-200.
• Omówienie I części zadania zaliczeniowego
Zajęcia V.
Kompetencje pedagoga ewaluatora.
Omówienie II części zadania zaliczeniowego. Wystawienie ocen.
W cyklu 2021/22L:
Zajęcia I. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- panelowa
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- referatu
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody ewaluacyjne
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Projekt ewaluacji pracy szkoły: K_W10, K_W13, K_W15, K_W16, K_U01, K_U03, K_U05, K_U07, K_U09, K_K02, K_K03, K_K07, K_K08
Projekt powinien składać się z dwóch części:
I Część: Sformułowanie planu wyjściowego zawierającego:
– cele ewaluacji i sposób wykorzystania jej wyników w szkole;
– odbiorców ewaluacji;
– zasoby (czasowe, finansowe, ludzkie);
– wykonawców ewaluacji (zespół ewaluacyjny);
II Część: Projekt ewaluacji złożony z:
– przedmiotu badania ewaluacyjnego oraz głównych problemów (obszarów, zagadnień) badawczych; – pytań kluczowych (badawczych);
– kryteriów ewaluacji;
– metod badawczych;
– harmonogramu ewaluacji;
– formatu raportu i sposobu upowszechniania wyników
Literatura
Literatura
• Ciężka B., Koncepcja metodologiczna ewaluacji w nadzorze pedagogicznym w kontekście czterech generacji ewaluacji, czyli gdzie jesteśmy na "drzewie ewolucji" ewaluacji, w: Jak być jeszcze lepszym? Ewaluacja w edukacji, G. Mazurkiewicz (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.
• Dzierzgowska I., Mierzenie jakości pracy szkoły. Procedura, narzędzia, dokumentacja, Josef Raabe Spółka Wydawnicza, Warszawa 2006
• Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Konteksty, red. G. Mazurkiewicz, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2010.
• Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Autonomia, red. G. Mazurkiewicz, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2010.
• Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań 2000.
• Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
• Korporowicz L., W poszukiwaniu ewaluacji rozwojowej, w: Jak być jeszcze lepszym? Ewaluacja w edukacji, G. Mazurkiewicz (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.
• Korporowicz L., Społeczne funkcje ewaluacji, [w:] red. I. Wojnar, A. Bogaj, J. Kubin, Strategie reform oświatowych w Polsce na tle porównawczym, Komitet Prognoz „Polska 2000 plus”, Warszawa 1999.
• Królikowska E., Autoewaluacja w szkole, CODN, Warszawa 2002.
• Krzychała S., Zamorska B., Dokumentarna ewaluacja szkolnej codzienności, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2008.
• Miles B.M., Huberman A.M., Analiza danych jakościowych, Trans Humana, Białystok 2000.
• Mizerek H., Ewaluacja edukacyjna : interdyskursywne dialogi i konfrontacje, Kraków 2017.
• Ornacka K., Ewaluacja – między naukami społecznymi i pracą socjalną, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2003.
• Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
Strony internetowe poświęcone ewaluacji
• www.ewaluacja.gov.pl – strona Krajowej Jednostki Oceny (KJO) w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego
• www.pte.org.pl – strona Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego
• https://ewd.edu.pl/ - strona IBE dot. pomiaru Edukacyjnej Wartości Dodanej
W cyklu 2021/22L:
Literatura |
Uwagi
W cyklu 2021/22L:
Literatura uwzględniona w sylabusie zostanie w całości udostępniona studentom w aplikacji MS Teams. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: