Proseminarium dyplomowe- pedagogika II rok s1
2403-PE-216-s1
1. Czym jest badanie naukowe w kontekście pracy licencjackiej?
2. Zasady pisarstwa naukowego i organizacji warsztatu
3. Na czym polega badanie w działaniu
4. Wybór tematu - analiza teoretyczna zagadnienia
5. Praca z fiszką bibliograficzną
6. Strategia badań
7. Metody zbierania danych, metody analizy danych
7. Planowanie i organizacja badań w terenie
8. Dziennik badacza
Efekty uczenia się - wiedza
- student ma wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych;
- zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody
Efekty uczenia się - umiejętności
- potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej
- potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu
analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT)
- potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania
strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych
i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań
- potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje
dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych
- potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne
umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych
- potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
- ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki
- ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej
- dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane
z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki
- jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych
- jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie
- odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
- projektu
- obserwacji
- giełda pomysłów
- sytuacyjna
- pomiaru w terenie
- studium przypadku
- referatu
Wymagania wstępne
- wiedza z zakresu metodologii badań pedagogicznych
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
- opracowanie planu badań w terenie
- opracowanie zagadnienia teoretycznego
Praktyki zawodowe
- planowanie badań może być łączone z zajęciami terenowymi w przedszkolu i szkole
Literatura
1. Bereźnicki F., Prace magisterskie z pedagogiki, Kraków 2008.
2. Dutkiewicz W., Przewodnik metodyczny dla studentów pedagogiki, Kielce 1996.
3. Gnitecki J., Zarys metodologii badań w pedagogice empirycznej, Zielona Góra 1989.
4. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 2001.
5. Majchrzak J., Mendel T., Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych, Poznań 1999.
6. Niezbędnik badacza – 6 części, PWN, Warszawa 2010.
7. Półturzycki J., Jak studiować zaocznie, Płock 2001. R. IX Praca dyplomowa
8. Zaczyński W.P., Poradnik autora prac seminaryjnych, dyplomowych i magisterskich, Warszawa 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: