Socjoterapia
2403-PE-214-s2
1. Cele socjoterapii: rozwojowe, edukacyjne, terapeutyczne.
2. Zaburzenia zachowania i obszary zaburzonych zachowań.
3
3. Praca z grupą w socjoterapii:
-proces grupowy
-kontrakt grupowy
-role grupowe
-opór
-powstawanie podgrup
4.Cechy dobrego socjoterapeuty.
5. Struktura zajęć socjoterapeutycznych.
6.Trudne sytuacje w socjoterapii i typowe błędy w procesie
socjoterapeutycznym.
7. Diagnoza w procesie socjoterapeutycznym – metody diagnozy.
8. Warunki skutecznej socjoterapii.
10.Specyfika pracy z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami
zachowania.
11.Konstruowanie programów socjoterapeutycznych, scenariuszy
zajęć korygujących zaburzenia zachowania.
12.Współpraca ze szkołą, środowiskiem rodzinnym.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( 30 godz.):
- udział w ćwiczeniach - 30
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 45godz.):
- przygotowanie do ćwiczeń-15
- czytanie literatury - 15
- przygotowanie do kolokwium-15
Efekty uczenia się - wiedza
W.1. zna terminologię używaną w socjoterapii oraz jej
zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, K_W01
W.2. ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu
socjoterapii w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i
metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk,
ma wiedzę dotyczącą socjoterapii jako formy pomocy
psychologicznej K_W02, K_W12, K_W13
W.3. ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm
etycznych oraz etyki zawodowej socjoterapeuty, K_W16
W.4. ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych
środowiskach wychowawczych, zna ich specyfikę oraz procesy
w nich zachodzących, K_W16
W.5. ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat
specyfiki przedmiotowej i metodologicznej socjoterapii (zna
główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań
stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna
mapę stanowisk i podejść metodologicznych, rozumie postulat
wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice,
socjoterapii, K_W04
Efekty uczenia się - umiejętności
U.1. potrafi wybrać i zastosować właściwy dla socjoterapii sposób
postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu
efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych,
potrafi prawidłowo sformułować cele socjoterapeutyczne a także
2
sporządzić plan zajęć socjoterapeutycznych K_U10,
U.2. ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania
uczniów, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych,
wychowawczych uczniów oraz analizowania motywów i wzorów
ludzkich, K_U07
U.3. potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami
teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań
praktycznych w zakresie prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych
dla dzieci i młodzieży K_U08
U.4. posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych
pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną
argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych,
poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami
etycznymi,K_U05
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K.1. rozumie znaczenie prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych w
sposób profesjonalny i przestrzegania etyki zawodowej, dostrzega i
formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i
cudza pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości
korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych, K_K05,
K.2. odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do
zajęć z uczniami, podejmowane decyzje oraz prowadzone działania,
oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ucznia, jest
wrażliwy na problemy wychowawcze oraz edukacyjne uczniów,
gotowy do komunikowania się i współpracy z
wychowawcami/nauczycielami oraz rodzicami/ opiekunami i
zespołowych działań profesjonalnych w socjoterapii dzieci i
młodzieży, K_K06, K_K07
Metody dydaktyczne
Metody podające: wyjaśnienia, praca z tekstem, krótkie wykłady.
Metody poszukujące: studium przypadku.
Metody aktywizujące: praca w grupach, praca w parach, burza
mózgów, rundka
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu psychologii rozwojowej, pedagogiki specjalnej, w
zakresie okresów rozwojowych dzieci i młodzieży, zaburzeń
zachowania, trudności i niepowodzeń szkolnych oraz specjalnych
potrzeb edukacyjnych i rozwojowych. Wiedza na temat trudności
wychowawczych, zagrożenia niedostosowaniem społecznym a także
niedostosowania społecznego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunki:
-wykonanie terminowe zadań na oceny cząstkowe według ustalonego
harmonogramu
-ocena studenta na podstawie pracy w grupie
-ocena na podstawie wypowiedzi studenta dotyczących udziału w
pracy grupowej - prezentacja "burzy mózgów"
-dyskusja na ćwiczeniach
-analiza poziomu autorefleksji uczestników zajęć
-obecność obowiązkowa na wszystkich zajęciach-obowiązkowe
zaliczenie ewentualnych usprawiedliwionych nieobecności
4
-opracowanie scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych.
2. Kolokwium.
Literatura
1.Grdziewska E.(red.) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą.
Programy zajęć, Warszawa, 2015
2.Sawicka K., (red.) Socjoterapia, Warszawa 1999
3.Strzemieczny J., Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży,
Warszawa, 1993
4. Covan D., Palomares S., Schelling D., Jak nauczyć rozwiązywania
konfliktów, Warszawa 2007,
5. Ballard R., Jak żyć z ludźmi. Umięjetności interpersonalne,
Warszawa, 1991
7.Rosenberg M.B, Porozumienie bez przemocy. O języku życia,
Warszawa, 2020
8.Leu. L., Porozumienie bez przemocy – ćwiczenia, Warszawa, 2020
9.Vopel K.,Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, Kielce,
2009
10.Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Kraków,2009
11.Jagieła J.,Trudny uczeń w szkole, Kraków, 2005
12.Grudziewska E., Diagnoza w socjoterapii, Warszawa, 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: