Formy pomocy osobom powracającym z sekt 2403-PE-213-Rs1
W pewnym okresie życia młody człowiek podlega pokusie odejścia od wspólnoty w której przebywał, m.in. rodzinnej, rówieśniczej. Nie należy tej sytuacji dramatyzować, ale nie można też takiej osoby odchodzącej ze wspólnoty pozostawić samej sobie. Wspólnota z której odszedł powinna go poszukiwać i nadal okazywać mu miłość, akceptację. Gdy z chwilą powrotu, młody człowiek odkrywa, że rodzice nadal go kochają, grupa rówieśnicza nadal go akceptuje, a wspólnota parafialna modliła się za niego i czekała na jego powrót. Zaczyna zdawać sobie sprawę, że okłamano go, pokazując jak jest zniewolony przez rodziców i pozostałe wspólnoty. Bolesne doświadczenie staje się wówczas czynnikiem rozwoju, stwarzającym warunki dla powstania nowej więzi, która jest pogłębiona, twórcza, budująca jego osobowość, ale i rozwijająca jakość wspólnoty rodzinnej, rówieśniczej, parafialnej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody sprawdzenia efektów kształcenia:
- aktywność słuchacza,
- praca własna,
- umiejętność wykorzystania wiedzy,
- referat dotyczący wybranego tematu.
Kryteria oceniania
Słuchacz otrzymuje oceną pozytywną z przedmiotu gdy:
- aktywnie uczestniczył w zajęciach,
- przygotował referat na pozytywną ocenę.
ocena bardzo dobra (5): słuchacz w stopniu bardzo dobrym opanował materiał obowiązujący na zajęciach,
ocena dobra (4): słuchacz w stopniu dobrym opanował materiał obowiązujący na zajęciach,
ocena dostateczna (3): słuchacz w stopniu podstawowym opanował materiał obowiązujący na zajęciach,
ocena niedostateczna (2): słuchacz nie opanował materiału obowiązującego na zajęciach.
Ocena szczegółowa:
dostateczny - 60%
dostateczny plus - 75%
dobry - 80%
dobry plus - 90%
bardzo dobry - 95%.
Literatura
Hassan S., Jak uwolnić się od manipulacji psychicznej w sekcie, Łódź 2001.
Apgrall J.-M., Sekty. Manipulacja psychologiczna, Gdańsk 2005, GWP.
Prokop J., Sekty- uwaga rodzice, Warszawa 1994, SPAR.
Gallas L., System pomocy dla osób uzależnionych od grup destruktywnych (sekt), w: Psychospołeczne uwarunkowania defaworyzacji dzieci i młodzieży / red. nauk. Krzysztof Hirszel, Renata Szczepanik, Andrzej Zbonikowski, Daria Modrzejewska, Warszawa 2010, s. 183-191.
Black R., Tajne kulty zła, Warszawa 2010, Bellona.
Mikrut G., Wiktor K., Sekty za zamkniętymi drzwiami, Kraków 2004, Wydawnictwo Literackie.
Kustra Cz., Formy opieki nad osobami powracającymi z sekt, w: Niebanalne oblicza resocjalizacji i profilaktyki społecznej / red. nauk. Przemysław Frąckowiak, Anna Knocińska, Peter Jusko, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2016, s. 121-132.
Kustra Cz., Wspólnoty religijne w zapobieganiu wykluczeniom osób młodych odczuwających brak sensu życia, w: Filozoficzne implikacje w pedagogice, o sensie życia, edukacji i wychowaniu / red nauk. Jolanta Spętana, Dorota Domagała, Violetta Drabik-Podgórna. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015, s. 83-96.
Paleczny T., Sekty, w poszukiwaniu utraconego raju, Wyd. Universitas, Kraków 1998.
Pawłowicz Z., Kościół i sekty w Polsce, Wyd. Stella Maris, Gdańsk 1992.
Ritchie J., Tajemniczy świat sekt i kultów, Warszawa 1994.
Rowiński G., Pyrzycka M., Inne niebo, czy w sieci szalonego proroka?, Warszawa 1998.
Zwoliński A., Anatomia sekty, Kraków 1996.
Zwoliński A., Sekty…Dlaczego?, Warszawa 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: