Profilaktyka pedagogiczna
2403-PE-2116-SZs2
1. Kompleksowy model profilaktyki jako korekta i kompensacja działań wychowawczych.
2. Poziomy profilaktyki:
- profilaktyka pierwszorzędowa (promocja zdrowia, rozwijanie umiejętności radzenia sobie z wymaganiami życia).
- drugorzędowa(grupy zagrożone ryzykiem)
- trzeciorzędowa (grupy wysokiego ryzyka)
3. Cele i warunki skutecznej profilaktyki szkolnej.
4. Profilaktyka ukierunkowana na potrzeby dzieci i młodzieży (z podziałem na przedszkole oraz wszystkie etapy edukacji szkolnej).
5. Zasady konstruowania programów profilaktycznych.
6. Szkolny program wychowawczo - profilaktyczny w świetle innych dokumentów szkolnych.
7. Przykłady instytucji wspierającej działania profilaktyczne pedagoga szkolnego.
W cyklu 2021/22Z:
1.Wokół pojęcia profilaktyki. Profilaktyka tradycyjna, a współczesna. Profilaktyka pozytywna, a profilaktyka negatywna. 2. Diagnoza w profilaktyce. Poziomy profilaktyki – adresaci. 3. Strategie i standardy oddziaływań profilaktycznych. 4. Obszary oddziaływań profilaktycznych- rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza, społeczność lokalna, przeciwdziałanie wykluczeniu. 5. Kompetencje pedagoga profilaktyka. 6. Zadania innych pracowników szkoły w zakresie oddziaływań profilaktycznych. 7. Instytucje wspierające oddziaływania profilaktyczne w szkole i środowisku lokalnym. 8.Zasady konstruowania programów profilaktycznych.Wybrane programy profilaktyczne. 9. Akty prawne regulujące pracę pedagoga szkolnego, także w obszarze profilaktyki. 10. Szkolny Program Profilaktyki w świetle innych dokumentów szkolnych. 11. Profilaktyka ukierunkowana na potrzeby rozwojowe dzieci i młodzieży – przedszkole, szkoła podstawowa, I, II etap, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna. 12. Miejski Ośrodek Edukacji i Profilaktyki Uzależnień jako przykład instytucji wspierającej działania profilaktyczne pedagoga szkolnego.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela - 15h (zajęcia zdalne w tym 2h synchronicznie)
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta - 10 h
3. Czas wymagany do przygotowania się i udziału w procesie oceniania - 10 h
Efekty uczenia się - wiedza
K_W01 Zna terminologię używaną w profilaktyce, zna jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, takich jak pedagogika, socjoterapia na poziomie rozszerzonym.
K_W05 Ma wiedzę na temat profilaktyki pedagogicznej, zna terminologię, teorię i metodykę pracy profilaktycznej.
K_W10 Ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach, oraz o roli pedagoga w zakresie działań profilaktycznych.
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01 Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych.
K_U02 Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania praktycznych działań profilaktycznych.
K_U09 Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych.
K_U10 Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K02 Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie profilaktyki pedagogicznej, angażuje się we współpracę.
K_K07 Jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania profilaktyczne i pedagogiczne.
Metody dydaktyczne eksponujące
- drama
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- giełda pomysłów
- sytuacyjna
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach (oceny cząstkowe) - K_K02, K_K07
Prezentacja zagadnienia tematycznego - K_W05, K_W10, K_U01, K_U02, K_U09, K_U10
Literatura
Gaś Z.B., Poleszek W., Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo- profilaktyczny, Warszawa 2017.
Śliwa S., Profilaktyka pedagogiczna, Opole 2015.
Konopczyński M., Borowik J.,Chlebowski P.,Kolemba M.,Szorc K., Szada – Borzyszkowska, J.,Wieczorek M., Program wychowawczo – profilaktyczny szkoły i placówki oświatowej. Materiały szkoleniowe dla nauczycieli konsultantów i doradców metodycznych, Warszawa 2017.
Konopczyński M., Mity o wychowującej szkole czyli zadania profilaktyczno- wychowawcze współczesnej szkoły, Warszawa 2017.
Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, pod red. Marii Deptuły, Bydgoszcz 2006.
Gaś Z., Profilaktyka w szkole, Warszawa 2006.
Gaś Z., Psychoprofilaktyka: procedury konstruowania programów wczesnej interwencji, Warszawa 1998.
Gaś Z., Młodzieżowe programy wsparcia rówieśniczego, Warszawa 1995.
Łakomski M., Dlaczego integralny program profilaktyczny w szkole, Kraków 2004.
Agresja w szkole : diagnoza i profilaktyka, pod red. Marii Libiszowskiej – Żółtkowskiej, Krystyny Ostrowskiej, Warszawa 2008.
Zajączkowski K., Program profilaktyczno- wychowawczy dla uczniów klas I - III szkoły podstawowej, Kraków 2005.
Pluta T., Profilaktyczno- wychowawczy program przeciwdziałania agresji u dzieci w młodszym wieku szkolnym, Kraków 2007.
Kwiatkowska-Łozińska M., Żyj bezpiecznie i zdrowo. Program profilaktyczno- wychowawczy w edukacji zdrowotnej, Kraków 2007.
Literatura uzupełniająca
Systemowa pomoc dzieciom-ofiarom przestępstw, krzywdzenia, zaniedbywania, Warszawa, Fundacja „Dzieci Niczyje” 2008.
Cytowska B.(red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Kraków 2008 .
Profilaktyka szkolna – refleksje na podstawie opinii młodzieży, Paweł Sobierajski, Jacek Szczepkowski [w:] Wychowanie na co Dzień. – 2012, nr 10 – 11, s. 20 – 24.
Wojnarowska B., Teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej,
Limont, W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Warszawa 2010.
Rimm, S.B., Dlaczego dzieci zdolne nie radzą sobie w szkole, Poznań 2000.
Winner, E., Gifted children: Myth and realities, New York 1996.
Symonowicz-Jabłońska I., Gry komputerowe, czyli odbiorca w roli supermana [w:] Dopowiedzenia, pod red. Izabeli Deptuły, Wydawnictwo UMK, Toruń 2008, s. 170-186.
W cyklu 2021/22Z:
Gaś Z. Profilaktyka w szkole. Warszawa 2006 Gaś Z. Profilaktyka uzależnień. Warszawa 1993 Gaś Z. Psychoprofilaktyka: procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Warszawa 1998 Gaś Z. Młodzieżowe programy wsparcia rówieśniczego. Warszawa 1995 Łakomski M. Dlaczego integralny program profilaktyczny w szkole. Kraków 2004 Łakomski M. Pomóż uzależnionym. Integralny program profilaktyczny w szkole. Kraków 2006 Breja- Sosna B. (red.) Szkolny program profilaktyki na poziomie szkoły podstawowej. Toruń 2004 Piotrowski P., Zajączkowski K. Profilaktyka w gimnazjum: projektowanie, realizacja i ewaluacja programów. Kraków 2003 Zajączkowski K. Program profilaktyczno- wychowawczy dla uczniów klas I - III szkoły podstawowej. Kraków 2005 Pluta T. Profilaktyczno- wychowawczy program przeciwdziałania agresji u dzieci w młodszym wieku szkolnym. Kraków 2007 Kwiatkowska-Łozińska M. „ Żyj bezpiecznie i zdrowo”. Program profilaktyczno- wychowawczy w edukacji zdrowotnej. Kraków 2007 „Edukacja w przedszkolu” – wybrane numery dotyczące profilaktyki. Literatura uzupełniająca Sikora Anna (policja). Elementarz zasad bezpieczeństwa. Szczecin 2006 Systemowa pomoc dzieciom-ofiarom przestępstw, krzywdzenia, zaniedbywania Warszawa, Fundacja „Dzieci Niczyje” 2008 Cytowska B.(red.) Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków 2008 Jankowski B. Wychowanie w szkole. Marzec –Holka K. Wybrane zagadnienia diagnostyki pedagogicznej. Bydgoszcz 1990 Kozaczuk F., Urban B. Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży. Rzeszów 1997 Rylke H., Kimowicz G. Szkoła dla ucznia. Jak uczyć życia z ludźmi. Warszawa 1983 Dimoff T., Carter S. Jak rozpoznać czy dziecko sięga po narkotyki. Warszawa 1993 Namysłowska I. Terapia rodzin. Warszawa 1997 Wojnarowska B. Teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: