Edukacja międzykulturowa 2403-PE-211-s2
Edukacja międzykulturowa to pojęcie, które ze względu na specyfikę współczesnej, zglobalizowanej rzeczywistości stało się terminem niezwykle popularnym i ważnym, tak w odniesieniu do teorii, jak i praktyki edukacyjnej.
Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień:
- Kontekstualność i wieloaspektowość edukacji międzykulturowej
- Cele edukacji międzykulturowej
- Metodyka edukacji międzykulturowej
- Wady i zalety obecnej realizacji zadań wynikających z założeń formalnej, pozaformalnej i nieformalnej edukacji międzykulturowej
- Planowanie działań wpisujących się w ramy praktyki edukacji międzykulturowej
- Realizacja polityki multikulturalizmu w wybranych krajach
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu:
1. Przygotowanie, zaprezentowanie podczas ostatnich dwóch zajęć i "obrona" głównych tez projektu pisemnego na temat procesów wielokulturowych/migracyjnych w wybranym przez siebie kraju. Proponowane tematy:
- główne różnice i podobieństwa kulturowe między danym krajem a Polską
- informacje nt. struktury etnicznej i wyznaniowej
- stosunek do mniejszości narodowych, etnicznych, szkolnictwo mniejszościowe, polityka migracyjna i jej ewentualne przekształcenia
- szczególne rozwiązania w zakresie edukacji międzykulturowej
- Polonia i Polacy w wybranym kraju
Kryteria oceniania projektów:
• ocena od 0 do 5 punktów (przy ocenie brane są pod uwagę: 1. terminowe złożenie projektu, 2. dobór treści merytorycznych oraz pozycji bibliograficznych, 3. wyczerpujące informacje na wybrany temat, 4. oryginalna forma prezentacji i aktywizacja grupy słuchaczy, 5. prawidłowe odpowiedzi na pytania prowadzącej zajęcia dot. projektu
• Uzyskanie 5 oraz 4.5 pkt. z projektu pisemnego zwalnia studenta z końcowego egzaminu ustnego; 4 pkt. - podwyższają o pół stopnia ocenę z egzaminu.
2. Egzamin ustny z treści wykładów.
• Dopuszcza się egzamin „zerowy” (po ustaleniu ze studentami)
• Kryteria oceniania podczas egzaminu:
Student losuje 3 pytania; za odpowiedź na każde pytanie może zdobyć od 0 do 5 punktów; ocena końcowa: dostateczna (8–9 pkt.), dostateczna plus (10 pkt.), dobra (11-12 pkt.) – dobra plus (13 pkt.), bardzo dobra (14-15 pkt.)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Czerniejewska I., „Edukacja wielokulturowa, działania podejmowane w Polsce”, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.
Grzybowski P., Edukacja międzykulturowa - konteksty. Od tożsamości po język międzynarodowy. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.
Kożyczkowska A., Sokołowska-Młynarczuk A. , "Dziecko cudzoziemskie w nowym kraju. Zderzenie kultur", w: Kulturowe konteksty dzieciństwa. Szkice antropologiczno-pedagogiczne, Gdańsk 2019.
Lewowicki T. (red.), „Wielokulturowość i problemy edukacji”, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.
Misiejuk D., Świdzińska A., Młynarczuk-Sokołowska A., „Kompetencje międzykulturowe. Materiały edukacyjne dla rad pedagogicznych", Ośrodek Rozwoju Edukacji 2016.
Młynarczuk-Sokołowska A., „Teoria i praktyka międzykulturowej edukacji nieformalnej w kontekście działań adresowanych do dzieci", Białystok 2016.
Młynarczuk-Sokołowska A. (red.), „Przygody Innego. Bajki międzykulturowe na rzecz integracji dzieci cudzoziemskich", Fundacja Dialog 2015.
Nikitorowicz J. „Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej". Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
Nikitorowicz J., Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2018.
Nikitorowicz J., Edukacja międzykulturowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
Szafrańska A.(red.) ,„Edukacja małego dziecka. Tom 14. Konteksty społeczne i międzykulturowe". Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2019.
Sobecki M., Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej. Warszawa 2016..
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: