Formy pomocy osobom uzależnionym 2403-PE-211-Rs2
Przedmiot „Formy pomocy osobom uzależnionym” ma za zadanie przedstawienie podstawowych pojęć i problemów związanych z uzależnieniem, a także form, metod i programów terapeutycznych skierowanych do osób uzależnionych i ich rodzin.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
- opowiadanie
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Kryteria oceniania
Metody sprawdzenia efektów kształcenia
Pisemne kolokwium z zakresu treści ćwiczeń i literatury obowiązkowej - W1, W2
Przygotowanie referatu - W1, W2, U1, K1
Aktywny udział w dyskusji na zajęciach - W1, U1, K1
Aktywne wykonywanie zadań w czasie ćwiczeń - W1, U1, K1
Obecność na zajęciach (możliwe są dwie nieobecności, każdą dodatkową należy zaliczyć w trybie indywidualnych konsultacji) - U1, K1
Kryteria oceniania
Student otrzymuje oceną pozytywną z przedmiotu gdy:
- aktywnie uczestniczył w zajęciach,
- przygotował referat,
- napisał kolokwium na pozytywną ocenę.
ocena bardzo dobra (5): student w stopniu bardzo dobrym opanował materiał obowiązujący na ćwiczeniach,
ocena dobra (4): student w stopniu dobrym opanował materiał obowiązujący na ćwiczeniach,
ocena dostateczna (3): student w stopniu podstawowym opanował materiał obowiązujący na ćwiczeniach,
ocena niedostateczna (2): student nie opanował materiału obowiązującego na ćwiczeniach.
Ocena szczegółowa:
Ocena szczegółowa:
bardzo dobry - powyżej 95%
dobry plus - 90%
dobry - 80%
dostateczny plus - 75%
dostateczny - 60%
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1.Cekiera Cz., Psychoprofilaktyka uzależnień oraz terapia i resocjalizacja osób uzależnionych, Lublin 1992.
2.Fudała J., Dąbrowska K., Łukowska K., Uzależnienie od alkoholu – między diagnozą a działaniem, Warszawa 2013.
3.Gaś Z., Rodzina a uzależnienia, Lublin 1994.
4. Grzesiuk L. (red.), Podręcznik akademicki, Warszawa 2005.
5. Grzesiuk L. (red.), Psychoterapia : szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy, Warszawa 1998.
6.Guerreschi C., Nowe uzależnienia, Kraków 2010.
7.Jędrzejko M. (red.), Współczesne teorie uzależnień od substancji psychoaktywnych, Pułtusk-Warszawa 2009.
8. Karpowicz P., Narkotyki. Jak pomóc człowiekowi i jego rodzinie, Białystok 2002
9. Kinney J., Leaton G., Zrozumieć alkohol, Warszawa 1996.
10. Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2009.
11 Pużyński S., Wciórka J. (red.), Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Badawcze kryteria diagnostyczne, Kraków-Warszawa 1998.
12. Szczepkowski J., Praca socjalna - podejście skoncentrowane na Rozwiązaniach, Toruń 2010.
13. Szczepkowski J., Terapia młodzieży z problemem narkotykowym. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach, Toruń 2007.
14. Wasilewska-Ostrowska K. (red.), Praca socjalna z osobą uzależnioną i jej rodziną, Warszawa 2014.
15. Wasilewska-Ostrowska K., Uzależnienia behawioralne: wybrane metody pracy asystentów rodziny, [w:] M. Z. Jędrzejko, M. Kowalski, B. P. Rosik (red.), Uzależnienia behawioralne: wybrane aspekty, Pułtusk-Warszawa 2015.
16. Woronowicz B.T., Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Warszawa 2009.
Literatura uzupełniająca:
1. Kałdon B., Profilaktyka alkoholowa w szkole, Stalowa Wola 2003.
2. Lipowska-Teutsch A., Rodzina a przemoc, Warszawa 1996.
3. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. 1982 Nr 36 poz. 230).
4. Wasilewska-Ostrowska K. (red.), Dzieci i młodzież w obliczu współczesnych problemów i zagrożeń, Bydgoszcz 2012.
5. Zaworska-Nikoniuk D., Metody pomocy i samopomocy w uzależnieniach, Toruń 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: