Profilaktyka zdrowotna dziecka
2403-PE-209-PPWs2
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2022/23L:
1. Co to jest zdrowie według WHO oraz podział zdrowia według Woynarowskiej. 2. Co to jest profilaktyka. Przykłady programów profilaktycznych. 3. Charakterystyka uwarunkowań tworzenia programy profilaktycznego.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (22 godz.):
- udział w ćwiczeniach – 20 godz.
- konsultacje z nauczycielem akademickim - 2 godz.,
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 10 godz.):
- przygotowanie do ćwiczeń - 3 godz.
- pisanie prac, projektów - 3 godz.
- czytanie literatury - 4 godz.
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna różnice pomiędzy promocją zdrowia a profilaktyką i edukacją zdrowotną oraz następstwa praktyczne z nich wynikające. Charakteryzuje obszary działania i metody stosowane w promocji zdrowia oraz identyfikuje strategie promocji zdrowia o zasięgu lokalnym.
Efekty uczenia się - umiejętności
Student właściwie dobiera i wykorzystuje dostępne narzędzia do oceny czynników biologicznych, społeczno-ekonomicznych i kulturowo-środowiskowych, warunkujących stan zdrowia dzieci i uczniów. Potrafi przygotować ucznia i jego rodzinę do zwiększenia kontroli nad stanem własnego zdrowia. Student potrafi przygotować scenariusz zajęć dotyczący promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej w oparciu o właściwie dobrany model promocji zdrowia oraz metody i techniki edukacji zdrowotnej.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student swoim zachowaniem daje przykład dzieciom i uczniom prezentując wzorową postawą osobistą w zakresie promocji zdrowia. Wykazuje otwartość dla współpracy z rodzinami, współpracownikami, pielęgniarką szkolną rzecz zdrowego społeczeństwa.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- projektu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia ćwiczeń: znajomość zagrożeń zdrowia, zasad profilaktyki zdrowia oraz zachowań prozdrowotnych, zaleceń WHO i Rady UE w sprawie zdrowia, projekt osnowy zajęć związanych z dbałością o zdrowie lub promocją zdrowia,.rekreacyjnych lub sportowo-rekreacyjnych, bieżące przygotowanie studentów do zajęć i ich aktywność.
Kryteria ocen: ocena końcowa wyliczana jako średnia uzyskanych ocen; do 3,30 – dostateczny, 3,31-3,70 – dostateczny plus, 3,71-4,20 – dobry, 4,21-4,50 – dobry plus, powyżej 4,50 – bardzo dobry.
Literatura
1. Andruszkiewicz A., Banaszkiewicz M.: Promocja zdrowia. Tom I. Teoretyczne podstawy promocji zdrowia. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2008.
2.Andruszkiewicz A., Banaszkiewicz M.: Promocja zdrowia. Tom II. Promocja zdrowia w praktyce pielęgniarki i położnej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Lublin 2010.
3. Charzyńska-Gula M.: Środowiskowy program wychowania zdrowotnego w szkole podstawowej ponadpodstawowej. Katedra i Zakład Pielęgniarstwa Społecznego, Wydział Pielęgniarski, Akademia Medyczna, Lublin 1997.
4. Woynarowska B., (2007), Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN,
5. Jakub Bączek, Animacja czasu wolnego
W cyklu 2022/23L:
1. Diener E., Lucas E., Oishi R.E., (2002), Subjective well‑being: The science of happiness and life satisfaction, [w:] Snyder C.R., Lopez S.J. (red.), Handbook of positive psychology, Oxford: Oxford University Press, 2.Woynarowska B., (2007), Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 3. Sokołowska M., (2000), Funkcjonowanie szkoły jako potencjalne źródło zagrożeń zdrowia psychicznego. Założenia ogólne, definicje, [w:] Czabała Cz. (red.), Zdrowie psychiczne. Zagrożenia i promocja, Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii, 4. Tones K., Green J., (2004), Health promotion. Planning and strategies, London: SAGE Publications, 5. World Health Organization (WHO), (1998), The Ottawa Charter for Health Promotion, Ottawa: An International Conference on Health Promotion. 6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. 2017, poz. 356. 7. Założenia wszechstronnej edukacji WHO, [w:] Wszechstronna edukacja zdrowotna. Przewodnik do działania, „Lider” 1993, nr 5. 8. Barbara Wolny "Edukacja zdrowotna w szkole Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli" Ośrodek Rozwoju Edukacji Warszawa 2019 9. ZDROWIE I STYL ŻYCIA POLSKICH UCZNIÓW HEALTH AND LIFESTYLE OF POLISH PUPILS ZDROWIE I STYL ŻYCIA POLSKICH UCZNIÓW HEALTH AND LIFESTYLE OF POLISH PUPILS ZDROWIE I STYL ŻYCIA POLSKICH UCZNIÓW HEALTH AND LIFESTYLE OF POLISH PUPILS https://drive.google.com/file/d/1zu8fBe7Yhc_Su08gCuw_Bnl4IHNqxfEI/view 10. B. Woynarowska, Edukacja zdrowotna, podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka. PWN 2017r.
|
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: