Media w edukacji 2403-PE-208-s1
Wykład omawia wpływ nowoczesnych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, robotyka i wirtualna rzeczywistość, na edukację. Porusza również kwestie związane z mediami społecznościowymi i internetowymi zasobami edukacyjnymi.
W ramach wykładu z przedmiotu Media w Edukacji realizowane są wybrane tematy:
1. Wprowadzenie
2. Wizualizacja w nauczaniu
3. Podstawy fotografii i filmu w zastosowaniach edukacyjnych
4. Interface mózg- komputer (BCI)
5. AI w edukacji
6. Obszary zastosowania BCI i AI - integracja ciała i technologii
7.Roboty, sztuczna inteligencja i Chat GPT w edukacji.
8. Percepcja i procesy poznawcze a nowe technologie w pedagogice
9. Wirtualna rzeczywistość i symulacje w edukacji.
10. Społeczne aspekty mediów
11. Media społecznościowe i serwisy edukacyjne WWW w Polsce i ich zasoby
12.Youtube
------------------------------------------
Ćwiczenia realizowane są w trzech uzupełniających się i realizowanych w trzech modułach:
Moduł 1: „Kompetencje cyfrowe i medialne w kształceniu”. Realizacja zajęć ma na celu zdobycie przez studentów wiedzy teoretycznej i praktycznej w zakresie aktualnie postulowanych kompetencji cyfrowych, w tym kompetencji medialnych oraz podstaw nauczania umiejętności krytycznego korzystania z mediów.
Moduł 2: „Dydaktyka cyfrowa”. Realizacja zajęć ma na celu umożliwienie studentom konstruowanie wiedzy osobistej i umiejętności w zakresie metodyki wykorzystania narzędzi cyfrowych w dydaktyce.
Moduł 3: „Edukacyjne narzędzia cyfrowe”. Realizacja zajęć ma na celu podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności studentów w zakresie metodyki wykorzystania narzędzi cyfrowych w dydaktyce.
Zakres tematów:
Moduł 1: „Kompetencje cyfrowe i medialne w kształceniu”
1. Omówienie standardów kompetencji cyfrowych oraz kompetencji informacyjno-medialnych.
2. Narzędzia oceny i samooceny kompetencji cyfrowych oraz kompetencji informacyjno-medialnych.
3. Omówienie programu kształcenia krytycznej oceny komunikatów medialnych CMLMediaLit Kit.
Moduł 2: „Dydaktyka cyfrowa”
1. Przegląd koncepcji dydaktyki mediów.
2. Kryteria włączania i doboru mediów w procesie nauczania-uczenia się.
3. Omówienie modeli dydaktyki cyfrowej.
Moduł „Edukacyjne narzędzia cyfrowe”
1. Cyfrowy świat w edukacji: dostęp, współpraca, komunikacja, doświadczenie.
2. Omówienie cech edukacyjnych mediów cyfrowych (klasyfikacja funkcji mediów, klasyfikacja zastosowania komputerów w edukacji Roberta Taylor’a).
3. Przegląd edukacyjnych narzędzi cyfrowych – projekt indywidualny.
4. Tworzenie scenariuszy zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem mediów cyfrowych – projekty grupowe.
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia składają się z wykładu prezentującego treści dotyczące historii zastosowań mediów w edukacji w Polsce, znanych autorów podejmujących problematykę wykorzystania mediów w edukacji (również na gruncie empirii), komunikacji człowieka z komputerem, modeli komunikowania, aspektów twórczych i zagrożeń związanych z manipulacją. Materiał wykładu traktuje również o sposobach tworzenia materiałów dydaktycznych, błędach, wadach oprogramowania multimedialnego a także ich zaletach. |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia składają się z wykładu prezentującego treści dotyczące historii zastosowań mediów w edukacji w Polsce, znanych autorów podejmujących problematykę wykorzystania mediów w edukacji (również na gruncie empirii), komunikacji człowieka z komputerem, modeli komunikowania, aspektów twórczych i zagrożeń związanych z manipulacją. Materiał wykładu traktuje również o sposobach tworzenia materiałów dydaktycznych, błędach, wadach oprogramowania multimedialnego a także ich zaletach. |
W cyklu 2024/25Z:
Na wykładzie omawiany jest wpływ nowoczesnych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, robotyka i wirtualna rzeczywistość, na edukację. Porusza również kwestie związane z mediami społecznościowymi i internetowymi zasobami edukacyjnymi i tworzeniem materiałów dydaktycznych. Zajęcia ćwiczeniowe mają na celu zaprezentowanie w praktyce możliwości zastosowań mediów w praktyce dydaktycznej. |
W cyklu 2025/26Z:
Na wykładzie omawiany jest wpływ nowoczesnych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, robotyka i wirtualna rzeczywistość, na edukację. Porusza również kwestie związane z mediami społecznościowymi i internetowymi zasobami edukacyjnymi i tworzeniem materiałów dydaktycznych. Zajęcia ćwiczeniowe mają na celu zaprezentowanie w praktyce możliwości zastosowań mediów w praktyce dydaktycznej. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody ewaluacyjne
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
wynik testu oraz pytania opisowego (egzamin zerowy)
wynik 3 pytań opisowych z wykładu
Literatura
Baron-Polańczyk, E. (2006). Multimedialne materiały dydaktyczne : projektowanie i wykorzystywanie w edukacji techniczno-informatycznej. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Biecek, P., (2016). Odkrywać! Ujawniać! Objaśniać! Zbiór esejów o sztuce prezentowania danych. Warszawa.
Bogdański, M. (1997). Dydaktyczne obrazy graficzne w aktywizowaniu procesu dydaktycznego. Koszalin: Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej.
Bugajski, M. (2007). Język w komunikowaniu. Warszawa: PWN.
Chat GPT w nauczaniu. Materiał dla nauczycieli https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/chat-gpt--material-dla-nauczycieli
Czasopismo E-Mentor
Dziedzic B., (2005). Konstruowanie i rozumienie znaczeń w komunikowaniu mediowanym komputerowo. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Gajda, J. (2008). Media w edukacji. Kraków: Impuls.
Garwol K., (2017). Rola mediów społecznościowych w edukacji. Dydaktyka Informatyki, 12, s. 51-56. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Dydaktyka_Informatyki/Dydaktyka_Informatyki-r2017-t12/Dydaktyka_Informatyki-r2017-t12-s51-56/Dydaktyka_Informatyki-r2017-t12-s51-56.pdf
Goban-Klas, T. (2008). Media i komunikowanie masowe. Teorie, analizy prasy, radia, telewizji Internetu. Warszawa: PWN.
Grzenia, J. (2008). Komunikacja językowa w Internecie. Warszawa: PWN.
https://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Sztuczna_inteligencja-4.pdf
Huk, T. (2019). Uczniowskie korzyści z funkcjonowania w rzeczywistości szkolnego pogranicza : między światami mediów online i offline. Kraków : "Impuls".
Januszkiewicz, F., Skrzydlewski, W. (1985). Edukacyjne zastosowania telewizji. Warszawa: WSiP.
Jędryczkowski, J (2008). Media masowe w edukacji W: Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza UZ.
Jędryczkowski, J. (2008). Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Juszczyk, S. (1998). Komunikacja człowieka z mediami. Katowice: Śląsk.
Majewska, K. (2015). Tablica interaktywna w procesie nauczania wczesnoszkolnego. Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Morbitzer ,J. (1997). Współczesna technologia kształcenia : wybrane zagadnienia. Kraków: WSP.
Morbitzer, J. (2007). Edukacja wspierana komputerowo a humanistyczne wartości pedagogiki, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2007.
Musioł, M. (2006). Media w procesie wychowania. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Ostrowska, M., Sterna, D. (2015). Technologie informacyjno-komunikacyjne na lekcjach : przykładowe konspekty i polecane praktyki. Warszawa : Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Siemieniecka, D., Karwasz G. (2023). Dydaktyka i Pedagogika Kognitywistyczna. Zasady ogólne i implementacje w fizyce. Toruń: UMK.
Skrzydlewski, W. (1990). Technologia kształcenia, przetwarzanie informacji, komunikowanie : zarys koncepcji środków dydaktycznych. Poznań: UAM.
Suchańska, A. (2021). Komiks w perspektywie edukacyjnej, czyli o formalnej budowie komiksu, Edukacja elementarna w teorii i praktyce. Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie. https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/1887/2039
Syczewska, A (2021). Wirtualna rzeczywistość jako narzędzie dydaktyczne staje się normą, https://system.inawjournal.pl/index.php/inaw/article/view/67/96
Szczyciński, J. (2019). Doświadczczenie i zrozumienie : wirtualna rzeczywistość w szkołach podstawowych, Meritum nr 4/2019, s. 13-17.
Sztuczna inteligencja (AI)jako megatrend kształtujący edukację Jak przygotowywać się na szanse i wyzwania społeczno-gospodarcze związane ze sztuczną inteligencją? https://kwalifikacje.edu.pl/wp-content/uploads/Sztuczna-inteligencja-jako-megatrend-ksztaltujacy-edukacje.pdf
Tokarski, A., Żuchowska - Kotlarz, E. (2022). Wirtualna rzeczywistość w perspektywie nauk społecznych - pedagogiki, psychologii i zarządzania. Warszawa: PWN.
Topol, P. (2013). Funkcjonalność edukacyjna światów wirtualnych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Topol, P.,(2021). Rzeczywistość rozszerzona w edukacji przełomu dekad 2019-2021. Studia Edukacyjne 62. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwii-_yLlYCCAxVbhP0HHdnFCkAQFnoECB4QAQ&url=https%3A%2F%2Fpressto.amu.edu.pl%2Findex.php%2Fse%2Farticle%2Fdownload%2F31942%2F27812&usg=AOvVaw1wS7O_qovn_w0dRQkMSDJH&opi=89978449
Zaczyński, P.W. (1993). Uczenie się przez przeżywanie. Rzeszów: WsiP FOSCHE.
Zasoński, S. (2017). Edukacyjna zabawa z iPadem. TIK w Edukacji, nr 4/2017, s.39-41.
Zawieska, K., Sprońska, A., Rynkiewicz, K. (2016). Modelowe programy edukacji w zakresie bezpiecznych zachowań z wykorzystaniem robotów społecznych, https://m.ciop.pl/CIOPPortalWAR/file/90421/Raport-z-badan-dla-nauczycieli.pdf
Zieliński, Z. (2012). E-learning w edukacji : jak stworzyć multimedialną i w pełni interaktywną treść dydaktyczną. Gliwice : Wydawnictwo Helion.
Żmigrodzka, M. (2017). Techniki wirtualnej rzeczywistości w procesie edukacji, MINIB, 26(4), 117-134.
oraz literatura i źródła polecane na wykładzie!
W cyklu 2022/23Z:
Została podana przy wykładzie oraz na bieżąco sugerowana studentom w toku pracy. |
W cyklu 2023/24Z:
Została podana przy wykładzie oraz na bieżąco sugerowana studentom w toku pracy. |
W cyklu 2024/25Z:
Została podana przy wykładzie oraz na bieżąco sugerowana studentom w toku pracy. |
W cyklu 2025/26Z:
Została podana przy wykładzie oraz na bieżąco sugerowana studentom w toku pracy. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: