Problemy współczesnej rodziny 2403-PE-208-OWs1
W czasie zajęć zostanie poruszona następująca tematyka:
1. Między funkcjonalnością a dysfunkcjonalnością rodziny
2. Diagnozowanie dysfunkcji rodziny
3. Pomoc i wsparcie rodzinie dysfunkcjonalnej
4. Dysfunkcje i problemy współczesnej rodziny
- zaburzone relacje rodzinne
- przemoc domowa (fizyczna, psychiczna, seksualna, ekonomiczna)
- problemy opiekuńczo-wychowawcze
- niepełnosprawność i choroby psychiczne
- ubóstwo
- umieszczenie rodziców w zakładach karnych
- uzależnienia
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Aby uzyskać zaliczenie student zobowiązany jest wypełnić następujące kryteria:
1. Aktywnie uczestniczyć na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione, każdą dodatkową należy zaliczyć w trybie indywidualnych konsultacji)
2. Przygotowanie pracy problemowej (wykład) oraz eseju refleksyjnego dotyczącego problemów współczesnej rodziny.
Literatura
Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, red. S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007.
Plopa M., Więzi w małżeństwie i rodzinie. Metody badań, Kraków 2016
J.Przeperski, Badania współczesnej rodziny w kontekście tworzenia polityk publicznych opartych na wiedzy i dowodach naukowych, Warszawa 2019
Z. Tyszka, Rodzina we współczesnym świecie, Poznań 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: