Edukacja równościowa 2403-PE-207-SZs2
Celem zajęć jest rozwijanie kompetencji społecznych studentów i studentek w obszarze przeciwdziałania dyskryminacji oraz wspierania równości. Istotne jest również zwrócenie uwagi na obszary dyskryminacji obecne w szkole oraz na rolę edukacji równościowej w budowaniu społeczeństwa demokratycznego.
Tematyka zajęć:
1. Blok rozszerzający wiedzę: podstawy prawne prowadzenia edukacji równościowej w szkole, tożsamość społeczna, dyskryminacja i jej rodzaje, przeciwdziałanie dyskryminacji, dyskryminacja w szkole, edukacja równościowa w kontekście edukacji obywatelskiej.
2. Blok aktywności studenckiej:wiedza na temat grup dyskryminowanych, wiedza na temat badań dotyczących dyskryminacji, obszary dyskryminacji i nierówności w szkole, przeciwdziałanie praktykom dyskryminacyjnym w szkole lub poza szkołą, edukacja równościowa w szkole lub poza szkołą.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi:
-uzasadnić rolę edukacji w rozwijaniu świadomości równościowej
- wyjaśnić pojęcia dyskryminacja, stereotyp, stereotypowy sposób myślenia, emancypacja, równouprawnienie
- wskazać formy dyskryminacji i podać ich przyczyny
- rozpoznawać mechanizmy dyskryminacji w przestrzeni publicznej
- projektować działania przeciwdziałające dyskryminacji i uprzedzeniom w instytucjach edukacyjnych
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
1. Obecność na zajęciach
2. Wykonywanie zadań na zajęcia w ramach bloku rozszerzającego wiedzę.
3. Wywiązywanie z zobowiązań podjętych na zajęciach w ramach grup warsztatowych
4. Zrealizowanie projektu działania antydyskryminacyjnego
Kryteria zaliczenia: ocena (w skali 2-5) wkładu poszczególnych osób w przygotowanie i realizację projektu działania antydyskryminacyjnego udokumentowanego kartą pracy. Kryteria oceny zostaną określone po zdecydowaniu przez grupę jakiego rodzaju projekt będzie realizowany.
Literatura
Literatura do wyboru:
1. Majewska E., Rutkowska E., Równa szkoła - edukacja wolna od dyskryminacji, Wyd. Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej, Warszawa 2009
2. Pankowska D., Wychowanie a role płciowe wraz z Programem edukacyjnym, GWP, Gdańsk 2005
3. Wołosik A., Edukacja do równości, czy trening uległości? Czy polskie podręczniki respektują zasadę równości płci? projekt realizowany przez Stowarzyszenie "W stronę dziewcząt"
4. Dzierzgowska A., Rutkowska E., Ślepa na płeć edukacja równościowa po polsku. Raport krytyczny, Wydawnictwo Fundacja Feminoteka, Warszawa 2008
5. Pakiet edukacyjny "Jej portret", Wyd. Stowarzyszenie w stronę dziewcząt, www.wstronedziewczat.org.pl
6. Wołosik A., Majewska E., Dziewczęta i chłopcy. Bez lęku, bez uprzedzeń, bez przemocy. Jak sobie radzić z trudnymi uczuciami, dyskryminacją, szykanowaniem i napastliwością w relacjach z rówieśnikami i rówieśniczkami (scenariusze lekcji) Warszawa 2006, www.wstronedziewczat.home.pl/06.php
7. Polityka równości płci. Polska 2007. Raport ., Wydawca: Fundacja "Fundusz Współpracy", Warszawa 2007
8. Zaworska-Nikoniuk D., Drogi modyfikowania socjalizacji i wychowania przez feminizm, Olsztyn 2004
9. Hołówka T. (red. I tłum.), Nikt nie rodzi się kobietą, Warszawa 1982
10. Beauvoir, S., Starość, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2011
11. Beauvoir, S. Druga płeć, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2009
12. Brander P., i in. (red.), Kompas. Edukacja o prawach człowieka w pracy z młodzieżą, Warszawa 2005
13. Bourdieu P., Męska dominacja, tłum. L. Kopciewicz, Warszawa 2004
14. Buregren S., Mała książeczka o demokracji, Warszawa 2007
15. Butler J., Uwikłani w płeć, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008
16. Projekt "Nikt nie rodzi się z uprzedzeniami" Stowarzyszenia Kobiet Konsola, www.bezuprzedzen.org
17. Samson H., Ja, prezydenta i inne głosy, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2010
18. Środa M., Kobiety i władza, Wydawnictwo WAB, Warszawa 2010
19. Środa M., Mała książeczka o tolerancji, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2010
20. I. Chmura-Rutkowska, M. Duda, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (red.) (2016), Gender w podręcznikach. Projekt badawczy, t. 1-3, Warszawa: Fundacja Feminoteka,
21. Gawlicz K., Rudnicki P., Starnawski M. (red.) (2015), Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej,
22. Edukacja antydyskryminacyjna. Ostatni dzwonek! O deficytach systemu edukacji formalnej w obszarze przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami. Raport z badań (2016), pod red. M. Chusteckiej, E. Kielak i M Rawłuszko, Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej.
Kopińska V. (2014), Wizualna dyskryminacja ze względu na kolor skóry w podręcznikach do wiedzy o społeczeństwie, „Przegląd Badań Edukacyjnych” nr 19 (2), s. 25-42.
Cuprjak M., Kopińska V. (2015), Discrimination in the Discourse of Polish Textbooks Dedicated to Civic Education Courses, “The New Educational Review”, vol.40, no. 2, s. 38-47.
Kopińska V. (2019). Country Report: Civic and Citizenship Education in Polish School. Journal of Social Science Education, Vol. 18. No 1.
Kopińska V. (2016), Na tropach… czyli o prawnych podstawach równości płci i zakazu dyskryminacji ze względu na płeć w edukacji szkolnej. Perspektywa polskiego prawa oświatowego [w:] Chmura – Rutkowska I., Duda M., Mazurek M., Sołtysiak – Łuczak A. (red.), Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport, Tom I, Warszawa: Fundacja Feminoteka, s. 168-185,
Kopińska V., Cuprjak M. (2016), Wiedza o społeczeństwie. Raport przedmiotowy [w:] Chmura – Rutkowska I., Duda M., Mazurek M., Sołtysiak – Łuczak A. (red.), Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport, Tom III, Warszawa: Fundacja Feminoteka, 2016, s. 41-77.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: