Profilaktyka społeczna
2403-PE-206-Rs2
Treści programowe przedmiotu:
Profilaktyka – definicje, poziomy, strategie, czynniki chroniące i czynniki ryzyka.
Profilaktyka społeczna.
Profilaktyka niedostosowania społecznego.
Profilaktyka pozytywna.
Rola rodziny w profilaktyce społecznej.
Profilaktyka społeczna w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych i edukacyjnych.
Profilaktyka społeczna w środowisku lokalnym.
Kampanie profilaktyczno-edukacyjne.
Konstruowanie i prezentowanie autorskich programów profilaktycznych.
W cyklu 2021/22Z:
Tematyka zajęć:
Profilaktyka – definicje, poziomy, strategie, czynniki chroniące i czynniki ryzyka. Profilaktyka społeczna. Profilaktyka niedostosowania społecznego. Profilaktyka pozytywna. Rola rodziny w profilaktyce społecznej. Profilaktyka społeczna w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych i edukacyjnych. Profilaktyka społeczna w środowisku lokalnym. Kampanie profilaktyczno-edukacyjne. Konstruowanie i prezentowanie autorskich programów profilaktycznych.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Całkowity nakład pracy studenta (3 ECTS)
Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30 godz.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
Czas potrzebny na przygotowanie się do zajęć: 15 godz.
Czas potrzebny na czytanie literatury: 30 godz.
Czas potrzebny na przygotowanie referatu i programu profilaktycznego: 15 godz.
Łącznie: 90 godz. (3 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: ma pogłębioną wiedzę o organizacji i funkcjonowaniu instytucji zajmujących się profilaktyką społeczną - K_W10
W2: ma pogłębioną wiedzę o specyfice działań profilaktycznych w środowiskach wychowawczych zagrożonych nieprawidłową socjalizacją - K_W13
W3: ma pogłębioną wiedzę o uczestnikach działalności profilaktycznej - K_W15
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: posiada pogłębione umiejętności wyszukiwania i interpretowania informacji z zakresu problematyki profilaktyki społecznej - K_U01
U2: posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów odnoszących się do działań profilaktycznych opartych o teoretyczne założenia pedagogiki resocjalizacyjnej - K_U05
U3: ma pogłębione umiejętności diagnozowania osób i środowisk wymagających podjęcia działań z zakresu profilaktyki społecznej - K_U07
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: docenia znaczenie profilaktyki społecznej dla prawidłowego rozwoju jednostki i jej środowiska - K_K03
K2: jest wrażliwy na problemy edukacyjne i społeczne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w zakresie profilaktyki społecznej - K_K07
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- biograficzna
Wymagania wstępne
Znajomość podstaw pedagogiki ogólnej, a także teorii wychowania i pedagogiki społecznej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody sprawdzenia efektów kształcenia
- Aktywność studenta – K1, K2.
- Przygotowanie się do zajęć na podstawie przeczytanego materiału – W1,W2, W3, U1, U2, U3.
- Przygotowanie referatu i programu profilaktycznego – W1, W2, W3, U1, U2, U3.
Kryteria oceniania:
- Aktywne uczestnictwo w zajęciach,
- Obecność na zajęciach (możliwe są dwie nieobecności, każdą dodatkową należy odrobić w trybie indywidualnych konsultacji),
- Przygotowanie referatu i programu profilaktycznego.
Ocena bardzo dobra (5): słuchacz w stopniu bardzo dobrym opanował materiał obowiązujący na zajęciach,
Ocena dobra (4): słuchacz w stopniu dobrym opanował materiał obowiązujący na zajęciach,
Ocena dostateczna (3): słuchacz w stopniu podstawowym opanował materiał obowiązujący na zajęciach,
Ocena niedostateczna (2): słuchacz nie opanował materiału obowiązującego na zajęciach.
Ocena szczegółowa:
Bardzo dobry - powyżej 95%
Dobry plus - 90%
Dobry - 80%
Dostateczny plus - 75%
Dostateczny - 60%
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Borzucka-Sitkiewicz K., Kowalczewska-Grabowska K. (red.), Profilaktyka społeczna. Aspekty teoretyczno-metodyczne, Katowice 2013.
2. Deptuła M. (red.), Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, Bydgoszcz 2004.
3. Deptuła M., Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia, Warszawa 2013.
4. Kozaczuk F., Urban B. (red.), Profilaktyka i resocjalizacja dzieci i młodzieży, Rzeszów 2004.
5. Malinowski J.A. (red.), Diagnoza i profilaktyka uzależnień wśród młodzieży wyzwaniem dla społeczności lokalnej, Toruń 2016.
6. Malinowski J.A., Wasilewska-Ostrowska K., Profilaktyka w świetlicy środowiskowej, Wychowanie na co Dzień 2018, nr 5-6.
7. Sowa J., Piotrowski E., Rejman J. (red.), Wychowanie, profilaktyka i resocjalizacja. W poszukiwaniu doskonałych systemów w skali mikro i makro, Rzeszów 2003.
8. Szpringer M., Profilaktyka społeczna, Kielce 2004.
9. Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2015.
W cyklu 2021/22Z:
Literatura obowiązkowa: 1. Borzucka-Sitkiewicz K., Kowalczewska-Grabowska K. (red.), Profilaktyka społeczna. Aspekty teoretyczno-metodyczne, Katowice 2013. 2. Deptuła M. (red.), Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, Bydgoszcz 2004. 3. Deptuła M., Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia, Warszawa 2013. 4. Kozaczuk F., Urban B. (red.), Profilaktyka i resocjalizacja dzieci i młodzieży, Rzeszów 2004. 5. Malinowski J.A. (red.), Diagnoza i profilaktyka uzależnień wśród młodzieży wyzwaniem dla społeczności lokalnej, Toruń 2016. 6. Malinowski J.A., Wasilewska-Ostrowska K., Profilaktyka w świetlicy środowiskowej, Wychowanie na co Dzień 2018, nr 5-6. 7. Sowa J., Piotrowski E., Rejman J. (red.), Wychowanie, profilaktyka i resocjalizacja. W poszukiwaniu doskonałych systemów w skali mikro i makro, Rzeszów 2003. 8. Szpringer M., Profilaktyka społeczna, Kielce 2004. 9. Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2015.
Literatura uzupełniająca (2021/2022): 1. Bulska J., Budowanie kompetencji zdrowotnych ludzi w środowisku ich życia, Toruń 2008. 2. Junik W., Czynniki chroniące polską młodzież przed podejmowaniem zachowań ryzykownych/problemowych w świetle wybranych badań, [w:] J. Jarczyńska (red.), Uzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży, Bydgoszcz 2014. 3. Junik W., Teoretyczne i empiryczne podstawy wzmacniania rezyliencji (resilience) u dzieci z rodzin z problemem alkoholowym, „Dziecko Krzywdzone” 2012, nr 3 (40), 2012. 4. Makiełło-Jarży G. (red.), Wymiary przestrzeni życiowej współczesnej rodziny, Kraków 2008. 5. Mudrecka I,, Wykorzystanie koncepcji resilience w profilaktyce niedostosowania społecznego i resocjalizacji, „Resocjalizacja Polska” 2013, nr 5. 6. Przygoda A., Kaliszewska M., Rola rodziny w profilaktyce uzależnień. Doskonalenie umiejętności życiowych dzieci i młodzieży w rodzinie, „Pedagogika Rodziny” 2015, nr 5(4). 7. Rosińska A., Profilaktyka uzależnień i promocja zdrowia w społeczności lokalnej. Modele planowania i działania, „Czasopismo Psychologiczne” 2007, tom 13, nr 1. 8. Wasilewska-Ostrowska K., Profilaktyka zachowań suicydalnych wśród młodzieży, „Dziecko Krzywdzone” 2015, vol. 14, nr 3.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: