Muzyka w edukacji wczesnej 2403-PE-206-PPWs2
1. Zasady muzyki - niezbędne wyjaśnienia z elementami ćwiczeń (4h)
2. Cele i formy edukacji muzycznej dzieci we wczesnej edukacji wraz z przykładami zajęć muzycznych (1h).
3. Systemy edukacji muzycznej wraz z przykładami ich praktycznego zastosowania (tataizacja z wyklaskiwaniem rytmów, koordynacja ruchowa, czytanie nut głosem, solfeż rytmiczny i tonalny) (2h).
4. Wprowadzenie piosenki (ambitus głosu dziecka, uczenie się bez słów, proste melodie) (2h).
5. Kształtowanie podstawowych umiejętności percepcyjnych (metrum, tonalność, instrumenty muzyczne, dynamika, tempo) (2h).
6. Testowanie i pomiar w edukacji muzycznej (przykłady narzędzi badawczych z omówieniem celu i możliwości implementacji)(2h).
7. Podstawa programowa, program nauczania, podręcznik i dokumenty nauczyciela (rozkład materiału, scenariusz zajęć) w pracy z dziećmi (1h)
8. Podstawowy repertuar muzyki artystycznej z obudową metodyczną (aktywna percepcja muzyki, koncepcja Johna Feierabenda, koncepcja Batii Strauss) (2h).
9. Praktyczna realizacja form edukacji muzycznej (śpiew, gra na instrumentach, ruch z muzyką, improwizacje muzyczne i słuchanie muzyki). (4h)
W cyklu 2021/22L:
1. Zasady muzyki - niezbędne wyjaśnienia z elementami ćwiczeń (2h) |
W cyklu 2022/23L:
1. Zasady muzyki - niezbędne wyjaśnienia z elementami ćwiczeń (2h) |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- drama
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody integracyjne
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Aktywna obecność na zajęciach (udział w zadaniach ekspresyjnych, percepcyjnych i twórczych podczas zajęć, jedna nieobecność nieusprawiedliwiona dopuszczalna).
2. Zaliczenie zadań percepcyjnych wg odpowiedniego klucza.
Kryteria oceniania dla kolokwium pisemnego:
powyżej 95%: bdb
90%-94%: db+
80%-89&: db
70%-79%:dst+
60% - to próg zaliczenia, ocena dostateczny
Literatura
1. Bonna B., Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci. Zastosowanie koncepcji Edwina E. Gordona, UKW, Bydgoszcz 2005.
2. Kołodziejski, M., Koncepcja Edwina E. Gordona w powszechnej edukacji muzycznej, PWSZ, Płock 2011.
3. Sacher, W., Wczesnoszkolna edukacja muzyczna, Impuls, Kraków 1997.
4. Kondracka-Szala, M., Edukacja muzyczna z metodyką. Skrypt do przedmiotu, Wydawnictwo Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2020 (online).
5. Kołodziejski, M., Pazur, B., (red.). Wybrane zagadnienia z teorii i metodyki wczesnej edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach początkowych szkoły podstawowej, Wydawnictwo Polihymnia, Lublin 2015.
6. Gordon, E. E. Umuzykalnienie niemowląt i małych dzieci, Wydawnictwo ZamKor, Kraków 1997.
7. Malko D., Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1990.
8. Suświłło M., Psychopedagogiczne uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej, Wyd. UWM, Olsztyn 2001.
9. Wierszyłowski J., Psychologia muzyki, PWN, Warszawa 1979.
10. Kołodziejski, M., Koncepcja ruchu kreatywnego Johna Feierabenda w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. W: M. Kołodziejski (red.), Kreatywność w edukacji muzycznej, Wydawnictwo Akademii Humanistycznej, Pułtusk 2015, s. 141-161.
Uwagi
W cyklu 2021/22L:
Przedmiot ten pomimo charakteru warsztatowego oferuje także podstawową wiedzę z zakresu muzyki i edukacji muzycznej, która jest niezbędna do zrozumienia specyfiki przedmiotu i sprawnego poruszania się nauczyciela w projektowaniu procesów edukacji muzycznej ukierunkowanej na rozwijanie myślenia muzycznego dzieci. |
W cyklu 2022/23L:
Przedmiot ten pomimo charakteru warsztatowego oferuje także podstawową wiedzę z zakresu muzyki i edukacji muzycznej, która jest niezbędna do zrozumienia specyfiki przedmiotu i sprawnego poruszania się nauczyciela w projektowaniu procesów edukacji muzycznej ukierunkowanej na rozwijanie myślenia muzycznego dzieci. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: