Profilaktyka uzależnień i promocja zdrowia
2403-PE-203a-OWs1
Wykład:
Profilaktyka uzależnień jako element edukacji zdrowotnej
Promocja zdrowia (diagnozowanie potrzeb, ewaluacja, programy/projekty zdrowotne, w tym programy dotyczące uzależnień)
Zadania profilaktyki społecznej. Rodzaje oddziaływań profilaktycznych (dostarczanie, informacji, wykształcenie, kompetencje, stymulowanie relacji i więzi międzyludzkich)
Rekomendowane programy profilaktyczne i system rekomendacji
Aspekty prawne profilaktyki uzależnień
Instytucje pomocowe realizujące zadania z obszaru profilaktyki uzależnień
Ćwiczenia:
Profilaktyka – definicje, poziomy, strategie, czynniki chroniące i ryzyka
Profilaktyka pozytywna
Programy redukcji szkód
Rola rodziny w profilaktyce uzależnień
Kampanie profilaktyczno-edukacyjne
Szkolny program profilaktyczny
Profilaktyka uzależnień na lekcjach wychowawczych
Profilaktyka uzależnień w środowisku lokalnym
Profilaktyka uzależnień w placówkach stacjonarnej i dziennej opieki
Aktywność artystyczna, społeczna, sportowa w profilaktyce uzależnień
Profilaktyka uzależnień chemicznych i behawioralnych
W cyklu 2023/24L:
Treści programowe zajęć
Wykład:
Profilaktyka uzależnień jako element edukacji zdrowotnej Promocja zdrowia (diagnozowanie potrzeb, ewaluacja, programy/projekty zdrowotne, w tym programy dotyczące uzależnień) Zadania profilaktyki społecznej. Rodzaje oddziaływań profilaktycznych (dostarczanie, informacji, wykształcenie, kompetencje, stymulowanie relacji i więzi międzyludzkich) Rekomendowane programy profilaktyczne i system rekomendacji Aspekty prawne profilaktyki uzależnień Instytucje pomocowe realizujące zadania z obszaru profilaktyki uzależnień
Ćwiczenia: Profilaktyka – definicje, poziomy, strategie, czynniki chroniące i ryzyka Profilaktyka pozytywna Programy redukcji szkód Rola rodziny w profilaktyce uzależnień Kampanie profilaktyczno-edukacyjne Szkolny program profilaktyczny Profilaktyka uzależnień na lekcjach wychowawczych Profilaktyka uzależnień w środowisku lokalnym Profilaktyka uzależnień w placówkach stacjonarnej i dziennej opieki Aktywność artystyczna, społeczna, sportowa w profilaktyce uzależnień Profilaktyka uzależnień chemicznych i behawioralnych
|
W cyklu 2025/26L:
Treści programowe zajęć
Wykład:
Profilaktyka uzależnień jako element edukacji zdrowotnej Promocja zdrowia (diagnozowanie potrzeb, ewaluacja, programy/projekty zdrowotne, w tym programy dotyczące uzależnień) Zadania profilaktyki społecznej. Rodzaje oddziaływań profilaktycznych (dostarczanie, informacji, wykształcenie, kompetencje, stymulowanie relacji i więzi międzyludzkich) Rekomendowane programy profilaktyczne i system rekomendacji Aspekty prawne profilaktyki uzależnień Instytucje pomocowe realizujące zadania z obszaru profilaktyki uzależnień
Ćwiczenia: Profilaktyka – definicje, poziomy, strategie, czynniki chroniące i ryzyka Profilaktyka pozytywna Programy redukcji szkód Rola rodziny w profilaktyce uzależnień Kampanie profilaktyczno-edukacyjne Szkolny program profilaktyczny Profilaktyka uzależnień na lekcjach wychowawczych Profilaktyka uzależnień w środowisku lokalnym Profilaktyka uzależnień w placówkach stacjonarnej i dziennej opieki Aktywność artystyczna, społeczna, sportowa w profilaktyce uzależnień Profilaktyka uzależnień chemicznych i behawioralnych
|
Całkowity nakład pracy studenta
Całkowity nakład pracy studentki/studenta (3 ECTS)
Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 45 godz. (15 godz. wykłady i 30 godz. ćwiczenia)
Czas poświęcony na pracę indywidualną studentki/studenta:
• Czas potrzebny na czytanie literatury: 10 godz.
• Czas potrzebny na przygotowanie referatu: 10 godz.
• Czas potrzebny na przygotowanie projektu: 10 godz.
• Czas potrzebny na przygotowanie się do egzaminu: 15 godz.
Łącznie: 90 godz. (3 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
Student, studentka:
W1: ma wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach pomagających osobom z problemem uzależnień i ich rodzinom oraz promujących zdrowy styl życia – K_W07
W2: ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej, profilaktycznej, zagrożonych problemem uzależnienia – K_W15
Efekty uczenia się - umiejętności
Student, studentka:
U1: potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej, szczególnie w odniesieniu do problemu uzależnień – K_U09
U2: potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych, zwłaszcza w kontekście problemu uzależnień i promocji zdrowia – K_U12
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student, studentka:
K1: ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki – K_K03
K2: odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne – K_K08
Metody dydaktyczne
Metoda problemowa
Metoda wykładu
Metoda projektu
Metoda ćwiczeniowa
Metoda biograficzna
Metoda referatu
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- biograficzna
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- projektu
- referatu
Wymagania wstępne
-
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody weryfikacji efektów uczenia się:
- Aktywne wykonywanie zadań na zajęciach – W1, W2, U1, U2
- Aktywny udział w dyskusji na zajęciach – K1, K2
- Obecność na zajęciach (możliwe są dwie nieobecności, każdą dodatkową należy zaliczyć w trybie indywidualnych konsultacji) – U1, U2, K1, K2
- Referat i projekt – W1, W2, U1, U2
- Egzamin – W1, W2, U1, U2
Zaliczenie zajęć:
Kryteria oceniania:
Ćwiczenia: studentka, student otrzymuje oceną pozytywną z przedmiotu gdy aktywnie uczestniczył w zajęciach, był obecny na zajęciach i przygotował referat oraz projekt.
Wykład: studentka, student otrzymuje oceną pozytywną z przedmiotu gdy zdał egzamin.
Ocena bardzo dobra (5): studentka, student w stopniu bardzo dobrym opanował materiał obowiązujący na ćwiczeniach i wykładach
Ocena dobra (4): studentka, student w stopniu dobrym opanował materiał obowiązujący na ćwiczeniach i wykładach
Ocena dostateczna (3): studentka, student w stopniu podstawowym opanował materiał obowiązujący na ćwiczeniach i wykładach
Ocena niedostateczna (2): studentka, student nie opanował materiału obowiązującego na ćwiczeniach i wykładach
Ocena szczegółowa:
Bardzo dobry - powyżej 95%
Dobry plus - 90%
Dobry - 80%
Dostateczny plus - 75%
Dostateczny - 60%
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Bedyńska S., Zabłocka-Bursa A., Łukowska K., Gradowski Ł., Zdrodowska A., Postawy, opinie, kompetencje członków gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych a ich postrzeganie barier w lokalnym systemie przeciwdziałania problemom alkoholowym, Warszawa 2015.
2. Dubiel E., Strategia redukcji szkód w pracy z osobami uzależnionymi od narkotyków i alkoholu, Resocjalizacja Polska 11, 2016.
3. Grabowska-Dąbek A., Wykorzystanie elementów dramowych w profilaktyce uzależnień młodzieży, Niepełnosprawność 8, 2012.
4. Jakubczyk A., Wojnar M., Całkowita abstynencja czy redukcja szkód – różne strategie terapii uzależnienia od alkoholu w świetle badań i międzynarodowych zaleceń, Psychiatria Polska 2, tom XLVI, numer 3, 2012.
5. Jarczyńska J. (red.), Uzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży, Bydgoszcz 2014.
6. Malinowski J., Wasilewska-Ostrowska K., Alkoreksja wśród młodzieży: profilaktyka, interwencja, w: P. Prüfer (red.), Na krawędzi: reperkusje zachowań ryzykownych w relacji do ciała, Gorzów Wielkopolski 2016.
7. Przygoda A., Kaliszewska M., Rola rodziny w profilaktyce uzależnień. Doskonalenie umiejętności życiowych dzieci i młodzieży w rodzinie, Pedagogika Rodziny 5(4), 2015.
8. Rosińska A., Profilaktyka uzależnień i promocja zdrowia w społeczności lokalnej. Modele planowania i działania, Czasopismo Psychologiczne, 13 (1), 2007.
9. Sakowska J., Rola rodziny w profilaktyce uzależnień, Studia nad Rodziną 2/2 (3), 1998.
10. Wasilewska-Ostrowska K., (red.), Praca socjalna z osobą uzależnioną i jej rodziną: wybrane problemy, Warszawa 2014.
11. Wasilewska-Ostrowska K., Samotność emocjonalna - jako jeden z czynników ryzyka uzależnień wśród młodzieży, Wychowanie na co Dzień, 10-11, 2013.
W cyklu 2023/24L:
Literatura obowiązkowa:
1. Bedyńska S., Zabłocka-Bursa A., Łukowska K., Gradowski Ł., Zdrodowska A., Postawy, opinie, kompetencje członków gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych a ich postrzeganie barier w lokalnym systemie przeciwdziałania problemom alkoholowym, Warszawa 2015. 2. Dubiel E., Strategia redukcji szkód w pracy z osobami uzależnionymi od narkotyków i alkoholu, Resocjalizacja Polska 11, 2016. 3. Grabowska-Dąbek A., Wykorzystanie elementów dramowych w profilaktyce uzależnień młodzieży, Niepełnosprawność 8, 2012. 4. Jakubczyk A., Wojnar M., Całkowita abstynencja czy redukcja szkód – różne strategie terapii uzależnienia od alkoholu w świetle badań i międzynarodowych zaleceń, Psychiatria Polska 2, tom XLVI, numer 3, 2012. 5. Jarczyńska J. (red.), Uzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży, Bydgoszcz 2014. 6. Malinowski J., Wasilewska-Ostrowska K., Alkoreksja wśród młodzieży: profilaktyka, interwencja, w: P. Prüfer (red.), Na krawędzi: reperkusje zachowań ryzykownych w relacji do ciała, Gorzów Wielkopolski 2016. 7. Przygoda A., Kaliszewska M., Rola rodziny w profilaktyce uzależnień. Doskonalenie umiejętności życiowych dzieci i młodzieży w rodzinie, Pedagogika Rodziny 5(4), 2015. 8. Rosińska A., Profilaktyka uzależnień i promocja zdrowia w społeczności lokalnej. Modele planowania i działania, Czasopismo Psychologiczne, 13 (1), 2007. 9. Sakowska J., Rola rodziny w profilaktyce uzależnień, Studia nad Rodziną 2/2 (3), 1998. 10. Wasilewska-Ostrowska K., (red.), Praca socjalna z osobą uzależnioną i jej rodziną: wybrane problemy, Warszawa 2014. 11. Wasilewska-Ostrowska K., Samotność emocjonalna - jako jeden z czynników ryzyka uzależnień wśród młodzieży, Wychowanie na co Dzień, 10-11, 2013.
|
W cyklu 2025/26L:
Literatura obowiązkowa:
1. Bedyńska S., Zabłocka-Bursa A., Łukowska K., Gradowski Ł., Zdrodowska A., Postawy, opinie, kompetencje członków gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych a ich postrzeganie barier w lokalnym systemie przeciwdziałania problemom alkoholowym, Warszawa 2015. 2. Dubiel E., Strategia redukcji szkód w pracy z osobami uzależnionymi od narkotyków i alkoholu, Resocjalizacja Polska 11, 2016. 3. Grabowska-Dąbek A., Wykorzystanie elementów dramowych w profilaktyce uzależnień młodzieży, Niepełnosprawność 8, 2012. 4. Jakubczyk A., Wojnar M., Całkowita abstynencja czy redukcja szkód – różne strategie terapii uzależnienia od alkoholu w świetle badań i międzynarodowych zaleceń, Psychiatria Polska 2, tom XLVI, numer 3, 2012. 5. Jarczyńska J. (red.), Uzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży, Bydgoszcz 2014. 6. Malinowski J., Wasilewska-Ostrowska K., Alkoreksja wśród młodzieży: profilaktyka, interwencja, w: P. Prüfer (red.), Na krawędzi: reperkusje zachowań ryzykownych w relacji do ciała, Gorzów Wielkopolski 2016. 7. Przygoda A., Kaliszewska M., Rola rodziny w profilaktyce uzależnień. Doskonalenie umiejętności życiowych dzieci i młodzieży w rodzinie, Pedagogika Rodziny 5(4), 2015. 8. Rosińska A., Profilaktyka uzależnień i promocja zdrowia w społeczności lokalnej. Modele planowania i działania, Czasopismo Psychologiczne, 13 (1), 2007. 9. Sakowska J., Rola rodziny w profilaktyce uzależnień, Studia nad Rodziną 2/2 (3), 1998. 10. Wasilewska-Ostrowska K., (red.), Praca socjalna z osobą uzależnioną i jej rodziną: wybrane problemy, Warszawa 2014. 11. Wasilewska-Ostrowska K., Samotność emocjonalna - jako jeden z czynników ryzyka uzależnień wśród młodzieży, Wychowanie na co Dzień, 10-11, 2013.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: