Psychologia rozwojowa 2403-PE-203-s1
Wykład - realizowane zagadnienia:
1. Psychologia rozwojowa jako dyscyplina naukowa - rozwój, zmiana rozwojowa i jej rodzaje, narzędzia badawcze w psychologii rozwojowej.
2. Czynniki wpływające na rozwój i ich znaczenie.
3. Okres prenatalny i jego znaczenie. Czynniki teratogenne. Psychologiczne znaczenie ciąży i porodu. Więź prenatalna.
4. Okres noworodkowy i niemowlęcy. Główne obszary zmian i wyzwania rozwojowe.
5. Okres poniemowlęcy. "Bunt dwulatka".
6. Okres przedszkolny. Adaptacja. Rozwój emocji u dzieci - znaczenie emocji trudnych.
7. Okres szkolny. Dojrzałość szkolna. Niepowodzenia szkolne. Problem koncentracji i zaburzeń koncentracji u dzieci. Metody pracy z dzieckiem z trudnościami. Dziecko z wysokim poziomem lęku - metody wsparcia.
8. Okres adolescencji. Główne obszary zmian. Rozwój seksualny, emocjonalny i społeczny.
9. Okres wczesnej dorosłości. "Wschodząca dorosłość". Wyzwania pokoleniowe.
10. Okres średniej dorosłości. Kryzys "wieku średniego".
11. Okres późnej dorosłości. Wyzwania starości i starzenia się.
12. Wybrane teorie rozwoju - E. Erikson, J. Piaget, L. Kohlberg.
13. Nieprawidłowości rozwojowe.
14. Współczesne wyzwania psychologii rozwojowej.
Ćwiczenia:
Analiza poszczególnych okresów rozwoju (wymiar fizyczny, pozmawczy, emocjonalny, społeczny) od poczęcia, aż do śmierci.
W cyklu 2022/23Z:
Ćwiczenia będą realizowane w wymiarze w sumie 30 godzin i obejmą następującą tematykę szczegółową: |
W cyklu 2023/24Z:
Etapy rozwoju człowieka od poczęcia do śmierci: okres prenatalny, noworodkowy, niemowlecy, poniemowlęcy, przedszkolny, wczesnoszkolny, dojrzewania dorosłość (wczesna, średnia, późna). |
W cyklu 2024/25Z:
Etapy rozwoju człowieka od poczęcia do śmierci: okres prenatalny, noworodkowy, niemowlecy, poniemowlęcy, przedszkolny, wczesnoszkolny, dojrzewania dorosłość (wczesna, średnia, późna). |
W cyklu 2025/26Z:
Etapy rozwoju człowieka od poczęcia do śmierci: okres prenatalny, noworodkowy, niemowlecy, poniemowlęcy, przedszkolny, wczesnoszkolny, dojrzewania dorosłość (wczesna, średnia, późna). |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Efekty kształcenia
wiedza – student definiuje pojecie zmiany rozwojowej; wylicza czynniki wspomagające i zakłócające rozwój w okresie prenatalnym; opisuje przebieg rozwoju motorycznego
rozumienie – student wyjaśnia mechanizmy uczenia się języka,
analiza – student porównuje różne teorie rozwoju osobowości, uczenia się mowy i moralności
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin pisemny (100% oceny, pytania zamknięte i otwarte)
90% - 5,0
80% - 4,5
70% - 4,0
60% - 3,5
51% - 3,0
Ćwiczenia, kolokwium zaliczeniowe. Podstawą zaliczenia jest materiał przerabiany podczas ćwiczeń, z książki A.Brzezińskiej, Psychologia rozwoju człowieka. GWP.
Kolokwium zaliczeniowe
16-15 bdb
14- db plus
13-11- db
10 dst plus
9-8 dst
7 i mniej, ndst
Chętne grupy studentów mogą również uzyskać dodatkową ocenę przygotowując grę planszową, z zakresu psychologii rozwojowej. Pytania do gier przygotowujemy wspólnie podczas każdych zajęć. Warunkiem otrzymania pozytywnej oceny z gry jest:
1) zastasowanie w grze wszystklich pytań z psychologii rozwojowej- około 120
2)załączenie instrukacji do gry
3) przygotowanie planszy, pionków, karty etc.
4) pudełko do gry
5)gra ma byc przeznaczona dla 4-5 graczy i czas trawania rozgrywki około 20-30 minut.
6)gra musi spełniać podsatwowy warunek estetyki i staranności wykonania, widoczne musi być zaanagżowanie w projektowanie tego narzędzia edukacyjnego
7)gra pozostanie jako pomoc dydaktyczna dla innych studentów, dlatego grupa projektowa może zdecydować czy chce umieści swoje dane (imiona i nazwiska) na pudełku.
Gra będzie stanowić 50% oceny.
Literatura
ĆWICZENIA:
Karczmarzyk Małgorzata, Banasiak Małgorzata, Student as a player : projecting didactic tools in early art education and academic education
Czasopismo: Eduk. Tech. Inform., nr 5 cz. 1, 2014
Banasiak Małgorzata, Od testu do testu : czy istnieje alternatywna droga? Ocenianie kształtujące.: Szkoło, jaka jesteś? Problemy nauczycieli i uczniów we współczesnej szkole / pod red. Małgorzaty Banasiak, Agaty Wołowskiej., Warszawa : Difin, 2015, S. 137-150
Banasiak Małgorzata, Współpraca rodziców ze szkołą w kontekście reformy edukacji w Polsce. UMK Toruń 2013.
Banasiak Małgorzata Anna, Social competence and emotional intelligence of students of education studies and teaching specialties.: Eduk. Ustawiczna Doros., nr 4 (103), 2018
WYKŁAD:
Brzezińska A., Appelt K, Ziółkowska B., Psychologia rozwoju człowieka. GWP.
Boyd D., Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Zysk i S-ka 2008.
Hurlock E., Rozwój dziecka t. 1 i 2.
Plopa M., Więzy w małżeństwie i rodzinie. Metody badań.
Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G., Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego
Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. T1
Harwas-Napierała B., Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. T2
Harwas-Napierała B., Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. T3
Shaaffer H.R., Psychologia dziecka
Vasta R., Haith M.M., Miller S.A., Psychologia dziecka, WSiP 2004.
W cyklu 2022/23Z:
Karczmarzyk Małgorzata, Banasiak Małgorzata, Student as a player : projecting didactic tools in early art education and academic education Banasiak Małgorzata, Od testu do testu : czy istnieje alternatywna droga? Ocenianie kształtujące.: Szkoło, jaka jesteś? Problemy nauczycieli i uczniów we współczesnej szkole / pod red. Małgorzaty Banasiak, Agaty Wołowskiej., Warszawa : Difin, 2015, S. 137-150 Banasiak Małgorzata Anna, Social competence and emotional intelligence of students of education studies and teaching specialties.: Eduk. Ustawiczna Doros., nr 4 (103), 2018 |
W cyklu 2023/24Z:
Karczmarzyk Małgorzata, Banasiak Małgorzata, Student as a player : projecting didactic tools in early art education and academic education Banasiak Małgorzata, Od testu do testu : czy istnieje alternatywna droga? Ocenianie kształtujące.: Szkoło, jaka jesteś? Problemy nauczycieli i uczniów we współczesnej szkole / pod red. Małgorzaty Banasiak, Agaty Wołowskiej., Warszawa : Difin, 2015, S. 137-150 Banasiak Małgorzata Anna, Social competence and emotional intelligence of students of education studies and teaching specialties.: Eduk. Ustawiczna Doros., nr 4 (103), 2018 |
W cyklu 2024/25Z:
Karczmarzyk Małgorzata, Banasiak Małgorzata, Student as a player : projecting didactic tools in early art education and academic education Banasiak Małgorzata, Od testu do testu : czy istnieje alternatywna droga? Ocenianie kształtujące.: Szkoło, jaka jesteś? Problemy nauczycieli i uczniów we współczesnej szkole / pod red. Małgorzaty Banasiak, Agaty Wołowskiej., Warszawa : Difin, 2015, S. 137-150 Banasiak Małgorzata Anna, Social competence and emotional intelligence of students of education studies and teaching specialties.: Eduk. Ustawiczna Doros., nr 4 (103), 2018 |
W cyklu 2025/26Z:
Karczmarzyk Małgorzata, Banasiak Małgorzata, Student as a player : projecting didactic tools in early art education and academic education Banasiak Małgorzata, Od testu do testu : czy istnieje alternatywna droga? Ocenianie kształtujące.: Szkoło, jaka jesteś? Problemy nauczycieli i uczniów we współczesnej szkole / pod red. Małgorzaty Banasiak, Agaty Wołowskiej., Warszawa : Difin, 2015, S. 137-150 Banasiak Małgorzata Anna, Social competence and emotional intelligence of students of education studies and teaching specialties.: Eduk. Ustawiczna Doros., nr 4 (103), 2018 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: