Diagnoza w resocjalizacji
2403-PE-203-RzKs1
1. Diagnoza resocjalizacyjna, metody resocjalizacji i indywidualny plan oddziaływań.
2. Diagnoza resocjalizacyjna oraz indywidualny plan oddziaływań zajęcia praktyczne.
3. Kryteria diagnostyczne – o normach ICD oraz DSM
4. Kategoria niedostosowania społecznego oraz zaburzeń w zachowaniu i zastosowanie skali niedostosowania społecznego.
5. Etyczne aspekty diagnozy resocjalizacyjnej.
6. Diagnoza w praktyce kuratorów sądowych.
7. Diagnoza penitencjarna.
8. Genogram jako narzędzie pomocnicze w diagnozie.
9. Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania i wyznaczniki jakości kontaktu diagnostycznego.
10. Podstawowe metody, techniki i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w diagnozie resocjalizacyjnej.
11. Diagnoza warunków procesu resocjalizacji i weryfikacja efektów oddziaływań.
12. Szacowanie ryzyka i potrzeb jako model diagnozy resocjalizacyjnej (Wielka Brytania, Stany Zjednoczone).
13. Arkusz Diagnostyczny Denisa H. Scotta w adaptacji J. Konopnickiego oraz Model diagnozy niedostosowania społecznego i asocjalności.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny kontaktowe - 30 godzin ćwiczeń
2. Godziny pracy indywidualnej studenta - 45 godzin
3. Godziny przygotowań studenta do zaliczenia - 15 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
K_W01 - zna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych
K_W05 - ma wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym
K_W16- ma wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej
K_W19 - ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U02 - potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
K_U03 - potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej
K_U07 - ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów
K_U08 - posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów
K_U09 - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej
K_U10 - potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań
K_U012 - potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
K_K03 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki
K_K04 - ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Metody dydaktyczne
-metody słowne
-metody oglądowe
-metody praktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- gry i symulacje
- metody ewaluacyjne
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocenione zostaną następujące elementy:
-aktywność na zajęciach
-przygotowywanie się do zajęć i wykonywanie zadań
-kolokwium w postaci testu:
od 18 do 20 punktów – ocena 5
17 punktów – ocena 4,5
od 15 do 16 punktów – ocena 4
14 punktów – ocena 3,5
od 12 do 13 punktów – ocena 3
od 0 do 11 punktów – ocena niedostateczna
Literatura
J. Konopnicki, Niedostosowanie społeczne, Warszawa 1971.
L. Pytka, Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1995.
E. Wysocka, Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2009.
B. Urban, J. Stanik, Resocjalizacja, Warszawa 2007.
W. Friedrich, Diagnoza penitencjarna sprawców przestępstw, Resocjalizacja Polska 9/2015.
M. Osińska, Diagnoza resocjalizacyjna w praktyce kuratorów sądowych, Lubelski Rocznik Pedagogiczny t. XXXVIII, z. 2 - 2019.
A.Barczykowska, M. Muskała, Szacowanie ryzyka i potrzeb jako model diagnozy resocjalizacyjnej, w: A. Barczykowska, S. Dzierzyńska-Breś, M. Muskała, Systemy oddziaływań resocjalizacyjnych Anglii i Stanów Zjednoczonych Ameryki, Poznań 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: