Globalizacja i regionalizacja 2403-PE-200-Rs2
Współczesny człowiek funkcjonuje w rzeczywistości, która z jednej strony podlega uniformizacji, z drugiej zaś fragmentaryzacji. Tym samym na poziomie makro doświadczana jest homogenizacja, ale za to na poziomie mikro dostrzec można szerokie spektrum zróżnicowania/pluralizmu. Przedmiot pogłębia znajomość zagadnień dotyczących budzenia wrażliwości na konteksty miejsca i przestrzeni w rozpoznawaniu najbliższego terytorium (regionu), zawłaszczania przestrzeni (regionalizacja) i widzenia tych zjawisk w kontekście globalnym (globalizacja). Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji związanej z wymiarem globalnym i regionalnym. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań.
Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień:
Edukacja w obliczu globalizacji i towarzyszących jej procesów/zjawisk
Edukacja regionalna - podmiot, przedmiot, cele, metodyka
Wady i zalety obecnej realizacji zadań wynikających z założeń formalnej, pozaformalnej i nieformalnej edukacji regionalnej
Planowanie, prowadzenie i ewaluowanie działań edukacyjnych w kontekście globalizacji i regionalizacji
Pedagogika miejsca i na miejsce wrażliwa
Wielowymiarowość patriotyzmu i edukacji patriotycznej
Aspekt etyczny działań podejmowanych w perspektywie globalności i regionalności
Proces zakorzeniania jako odnajdywania samego siebie i wrażliwości na intymność doświadczenia miejsca, czasu i przestrzeni;
Sytuowanie doświadczeń w kontekście wspólnoty, społeczności lokalnej, zbiorowości.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- obserwacji
- ćwiczeniowa
- referatu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
Śródsemestralne prace wykonywane przez studentów indywidualnie i w zespołach (K_W01, K_W06, K_W07, K_W09, K_W13, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U10, K_U10, K_U11, K_U12, K_U13, K_U14)
Obecność na zajęciach i aktywne uczestnictwo w nich (K_W01, K_W06, K_W07, K_W09, K_W13, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U10, K_U10, K_U11, K_U12, K_U13, K_U14)
Samoocena (K_K01, K_K02, K_K03, K_K08)
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Bauman Z., Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, Warszawa 2000.
Bukowska- Floreńska I. (red.), Przestrzeń kulturowego współistnienia, Katowice 1999.
Chromiec E., Dziecko wobec obcości kulturowej. Międzykulturowość, Gdańsk 2004.
Gromkowska-Melosik A. (red.). Kultura popularna i (re)konstrukcje tożsamości, Poznań–Leszno 2007.
Kalaga W. (red.), Dylematy wielokulturowości, Kraków 2004.
Kopińska V., Majchrzak K., Szwech A., Patriotyzm w edukacji szkolnej : założenia podstaw programowych kształcenia ogólnego, "Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja" 2020, nr 1.
Majchrzak-Ptak K., Przywracając pamięć miejscom : o badaniu i uczeniu się w działaniu w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń 2020.
Mendel M.(red.), Pedagogika miejsca, Wrocław 2006.
Nalaskowski A., Rubacha R. (red.), Pedagogika u progu trzeciego tysiąclecia, Toruń 2001.
Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa 2009.
Petrykowski P., Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte, Toruń 2003.
Wojakowski D., Swojskość i obcość w zmieniającej się Polsce, Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca:
Mendel M., Miejsce, pamięć, rytuał. Mikrohistorycznie wokół Pohulanki,
w: M. Mendel, A. Zbierzchowska (red.), Tożsamość gdańszczan. Budowanie na (nie)pamięci, Gdańsk 2010.
Hall E. T., Ukryty wymiar, tłum. T. Hołówka, Warszawa 1978.
Ossowski S, Analiza socjologiczna pojęcia Ojczyzna, Wrocław 1946.
Petrykowski P., Edukacyjne konteksty regionalizmu, Toruń 2004
Tuan Yi Fu, Miejsce i przestrzeń, Warszawa 1987.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: