Pedagogika resocjalizacyjna 2403-PE-200-Rs1
Wykłady
1. Pedagogika resocjalizacyjna jako nauka, istota i cele pedagogiki resocjalizacyjnej
2. Pojecie socjalizacji, jej zakresów, model socjalizacji poprawnej i zaburzonej, mechanizmy skłaniania do konformizmu
3. Resocjalizacja a wychowanie resocjalizujące
4. Podejście represyjne i permisywne w resocjalizacji
5. Dojrzewanie przestępcze a resocjalizacja
6. Eliminowanie niedostosowania społecznego
7. Modele diagnostyczne a modele resocjalizacji i metody resocjalizacji
Konwersatoria
1. Poglądy dotyczące kar oraz rozwój systemów resocjalizacji (w ujęciu historycznym i współczesnym)
2. Pojęcie niedostosowania i jego rodzaje
3. Niedostosowanie a wykolejenie społeczne
4. Manifestacje wykolejenia i etapy wykolejenia
5. Stadia (geneza) wykolejenia
6. Typologia młodzieży wykolejonej przestępczo
7. Przyczyny wykolejenia przestępczego (przestępczy rdzeń osobowości, czynniki związane z funkcjonowaniem grup rówieśniczych, środowiska rodzinnego oraz społeczności lokalnej)
8. Zasady resocjalizacji
9. Metody i techniki resocjalizacji
10. Środki resocjalizacji : nauka , praca, zajęcia k-o, twórczość artystyczna
11. Formy oddziaływania resocjalizacyjnych
12. Zagrożenia dla resocjalizacji- podkultura II życia, samouszkodzenia
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Efekty kształcenia
Posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania dla pisemnych egzaminów i kolokwiów (testów), prac zaliczeniowych (dotyczy wszystkich komponentów egzaminu, kolokwium bądź testu)
Powyżej 95 % ocena bardzo dobry
90 % ocena dobry plus
80 % ocena dobry
70% ocena dostateczny plus
60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny
Praktyki zawodowe
Powiązanie poznanej teorii z praktycznym jej zastosowaniem w procesie wychowawczym. Studenci powinni odbyć praktykę posługując się metodą pracy z indywidualnym przypadkiem z osobą niedostosowaną społecznie, wykolejoną, która może przebywać zarówno w rodzinie naturalnej, zastępczej, w placówce opiekuńczej, resocjalizacyjnej, na kolonii, w świetlicy, itp.
Literatura
1. Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizująca. Gdańsk 2003
1.Urban B., Stanik J., 2007. Resocjalizacja. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa
2. Pytka L., 1995. Pedagogika resocjalizacyjna. Wydawnictwo WSPS. Warszawa
3. Czapów Cz., Jedlewski S., 1978. Pedagogika resocjalizacyjna. Warszawa
4. Konopczyński M., Twórcza resocjalizacja. Warszawa
5. A, Barczyk, P.P. Barczyk, Wybrane zagadnienia historii resocjalizacji, Warszawa 1999
6. M. Kalinowski, J. Pełka, Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Warszawa 2003
7. M. Kalinowski, Europejskie systemy resocjalizacji nieletnich, Warszawa 1981
8. M. Konopczyński, I Pospiszyl, Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, Pedagogium, Warszawa, 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: