Innowacje w obszarze wczesnej edukacji 2403-PE-200-PPWs2
Wykład:
Wprowadzenie do innowatyki. Czym zajmuje się innowatyka? Co to są innowacje?
Innowacje a pseudoinnowacje w edukacji
Sylwetka innowatora
Doniesienia z badań nad twórczością i innowacjami
Innowacje w edukacji. Zadania i wyzwania innowatyki pedagogicznej
Nietypowe szkoły i przedszkola
Innowacje w szkołach i przedszkolach. Nowatorskie spojrzenie na kształcenie i wychowanie.
Pozory innowacyjności we wczesnej edukacji.
Tajemnice kreatywności. Rozwiń swoją kreatywność.
Innowacje i ich rola w zmieniającym się świecie
Laboratorium:
Rozpoznawanie i identyfikacja innowacji
Krytyczna analiza innowacji edukacyjnych
Stymulatory i inhibitory innowacyjności
Badania diagnostyczne a rozpoznawanie problemów edukacyjnych i potrzeb społecznych.
Projektowanie własnej innowacji
Ćwiczenia rozwijające twórczość
Przygotowanie do projektowania własnych nowatorskich rozwiązań edukacyjnych
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- SWOT
- laboratoryjna
- giełda pomysłów
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody integracyjne
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
K_W09, K_W012, K_W015, K_U011, K_K02 Wykład: egzamin
Zaliczenie od 60%
Laboratorium:
K_U09, K_U011, K_U012, K_K02– potrafi aktywnie włączać się w prace zespołu i inspirować do nowatorskich działań Przeprowadzenie badań diagnostycznych i przygotowanie projektu innowacji: 50%
K_U05, K_U011, K_U012, K_K02 – potrafi aktywnie włączać się w prace zespołu i inspirować do nowatorskich działań Opracowanie tematu z grupą: 25%
Aktywność podczas zajęć: 25%
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Gallo C., Steve Jobs Sekrety innowacji : zupełnie inaczej - reguły przełomowego sukcesu, Kraków 2011.
Identyfikacja potencjału twórczego : teoria, metodologia, diagnostyka, red. Karwowski M., Warszawa 2009.
Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować?, Sopot 2016.
Majchrzak K., Murawska I., Ku przyszłości : szlakami natury i wyobraźni : jak rozwijać potencjał kreatywny, Toruń 2018.
Ńecka, E., Orzechowski, J., Szymura, B., Słabosz, A. (2016). Trening twórczości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Nęcka, E., Psychologia twórczości. Gdańsk 2012.
Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2003.
Poznać i zrozumieć świat : innowacje w edukacji wczesnoszkolnej / pod red. nauk. Wojciecha Duczmala, Sławomira Śliwy. Opole : Wydawnictwa Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji : 2015. Wydawnictwo Instytut Śląski.
Petlák E., Innowacje w nauczaniu szkolnym, Kraków : Wydawnictwo Petrus, cop. 2017.
Przyborowska B., Pedagogika innowacyjności: między teorią a praktyką, Toruń 2013.
Przyborowska B., Struktury innowacyjne w edukacji: teoria - praktyka - rozwój, Wydaw. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2003
Stymulatory rozwoju aktywności i osobowości twórczej, red. Niebrzydowski L., Łódź 1995.
Szmidt K., Pedagogika twórczości, Sopot 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: