Współczesne kierunki pedagogiczne 2403-PE-130-s2
1. Analiza głównych systemów filozoficznych i ideologicznych, które ukształtowały myśl i praktykę edukacyjną.
2. Analiza wybranych, współczesnych kierunków, orientacji i nurtów w pedagogice
3. Znaczenie wybranych kierunków dla współczesnej refleksji o wychowaniu
4. Nakreślenie mapy współczesnych odmian myślenia o edukacji
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne , próg zaliczenia 60 % , 61-70 % dostateczny plus, 71-80 % dobry, 81-90 % dobry plus, 91-100 % bardzo dobry
Literatura
Okoń W., Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997.
Piekarski J., B.Śliwerski, Edukacja alternatywna. Nowe teorie, modele badań i reformy, Kraków 2000.
Śliwerski B., Pedagogika alternatywna, Łódź-Kraków 1995.
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998.
Wołoszyn S. Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba zarysu encyklopedycznego. Warszawa 1992.
Wołoszyn S. (red. i oprac.) Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, Tom III, księga pierwsza i druga, Kielce 1998.
Gutek G.L. Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003
Kwieciński Z. (red.), Alternatywy myślenia o/dla edukacji.
Piekarski J., B.Śliwerski, Edukacja alternatywna. Nowe teorie, modele badań i reformy, Kraków 2000.
Rutkowiak J., Kubinowski D., Nowak M., Edukacja . Moralność. Sfera publiczna, Lublin 2007.
Śliwerski B. Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2015.
Śliwerski B., Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku, Kraków 2001.
Śliwerski B., Pedagogika alternatywna. Postulaty, projekty i kontynuacje. Tom II. Innowacje edukacyjne i reformy pedagogiczne, Kraków 2008.
oraz fragmenty:
J. A. Brühlemeier, Edukacja humanistyczna, Kraków 1993.
R. Gloton, C. Clero, Twórcza aktywność dziecka, Warszawa 1988.
C. R. Rogers, Tworzenie klimatu wolności, [w:] K. Blusz (red.), Edukacja i wyzwolenie, Kraków 1992.
T. Gordon, Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.
I. Illich, Społeczeństwo bez szkoły, Warszawa 1976.
S. Neill, Summerhill, Katowice 1991.
T. W. Adorno, Wychowanie po Oświęcimiu, "Znak" 1978 nr 285
P. Freire, "Bankowa" koncepcja edukacji jako narzędzie opresji, [w:] K. Blusz (red.), Edukacja i wyzwolenie, Kraków 1992.
M. Foucault, Nadzorować i karać, Warszawa 1998.
E. Fromm, Wojna w człowieku. Psychologiczne studium istoty destrukcyjności, Warszawa 1994.
N. Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, Warszawa 2004.
H. Schoenebeck, Antypedagogika w dialogu, Kraków 1994. H. Schoenebeck, Antypedagogika [być i wspierać zamiast wychowywać], Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: