Pedagogika zdolności i twórczości 2403-PE-126-SZs2
1. Wprowadzenie do pedagogiki zdolności. Pojęcie zdolności.
2. Zdolności i uzdolnienia. Identyfikowanie indywidualnych potencjałów w rzeczywistości szkolnej.
2. Między zdolnościami a kreatywnością. Złożone modele zdolności.
3. Stymulatory i inhibitory ludzkiej kreatywności, wspieranie kreatywności w szkole.
4. Twórczość codzienna uczniów zdolnych.
5. Sposoby identyfikowania zdolności, metody pracy z dzieckiem zdolnym, metody wspierające kreatywność.
6. Ćwiczenia rozwijające kreatywność.
6. Kreatywność w zmieniającym się świecie
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- projektu
- ćwiczeniowa
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Przygotowanie portfolio nauczyciela ucznia zdolnego (0,4 oceny)
Rozwiązanie zadań zamkniętych, otwartych i kazusów pedagogicznych (0,4 punkty)
Aktywność (0,2 oceny)
Literatura
Limont W. (2012), Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować?, GWP, Sopot.
Mönks F. J. (2005), Zdolności a twórczość, [w:] W. Limont (red.), Teoria i praktyka edukacji uczniów zdolnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Limont W. (2013), Zdolności jako asynchronia rozwojowa, [w:] M. Jabłonowska (red.), Uczeń zdolny i jego edukacja. Koncepcje. Badania. Praktyka, Universitas Rediviva, Warszawa.
Uszyńska-Jarmoc J. (2008), Aktywność twórcza jako narzędzie rozwoju i autokreacji człowieka w pełnym cyklu życia, [w:] W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer (red.), Zdolności. Talent. Twórczość, t. 2, WN UMK, Toruń.
Identyfikacja potencjału twórczego : teoria, metodologia, diagnostyka, red. Karwowski M., Warszawa 2009
Majchrzak K., Murawska I., Ku przyszłości : szlakami natury i wyobraźni : jak rozwijać potencjał kreatywny, Toruń 2018.
Ńecka, E., Orzechowski, J., Szymura, B., Słabosz, A. (2016). Trening twórczości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Nęcka, E., Psychologia twórczości. Gdańsk 2012.
Szmidt K., Pedagogika twórczości, Sopot 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: