Współczesne strategie edukacyjne 2403-PE-125-s2
Praktyka edukacyjna jest przedmiotem badań pedagogiki i i jej subdyscyplin. Jest to obszar bardzo szeroki i wewnętrznie zróżnicowany. Celem zajęć jest uwrażliwienie studentów na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki edukacyjnej. Uświadomienie im znaczenia prowadzenia interdyscyplinarnych rozważań i poszukiwań edukacyjnych oraz wyposażenie ich w wiedzę i umiejętności, które są do tego niezbędne. Przygotowanie do świadomego organizowania własnej działalności, planowania, prowadzenia i ewaluowania aktywności związanych z określonymi strategiami edukacyjnymi konstruowanymi w odpowiedzi na palące problemy współczesnego świata.
Wykład
1. Edukacja wczoraj, dziś i jutro
2. Podmiot współczesnej edukacji
3. Funkcje (współczesnej) edukacji
4. Interdyscyplinarność teorii i praktyki edukacyjnej
5. Edukacja w czasach przyśpieszonego metabolizmu informacyjnego
6. Relacje między edukacją a (pop)kulturą
7. Związki edukacji z polityką
8. Edukacja, gospodarka i klasa społeczna
9. Edukacja w świecie "izmów"
10. Między ideologizacją a idealizacją współczesnej edukacji
11. Edukacja wobec wyzwań tożsamości i różnicy
12. Oblicza współczesnej edukacji akademickiej
Konwersatorium
Edukacja w szerszym kontekście społeczno-kulturowym:
1. Edukacja w kontekście zmian oświatowych w Polsce i Europie
2. Edukacja wobec rzeczywistości kreowanej przez (socjal)media
3. Edukacja wobec zadania jakim jest (s)konstruowanie własnej tożsamości
4. Edukacja wobec problemów współczesnego świata
5. Edukacja wobec wyzwań demokracji i rynku pracy
6. Edukacja wobec polityki pamięci/polityki historycznej
7. Integralność pedagogiki i nauk pomocniczych
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
WARUNKI ZALICZENIA WYKŁADU:
Egzamin pisemny/ustny oraz recenzja samodzielnie wybranej i opracowanej pozycji książkowej związanej z problematyką zajęć (K_W01, K_W02, K_W04, K_W03, K_W06, K_W07, K_W08, K_W09, K_U01, K_U02, K_U04).
Ocena końcowa wystawiona zostanie na podstawie średniej ważonej (40% - ocena z recenzji, 60% - ocena z egzaminu pisemnego/ustnego)
Samoocena (K_K01, K_K03, K_K07, K_K02, K_K08)
WARUNKI ZALICZENIA KONWERSATORIUM:
1. Obecność na zajęciach (dozwolona jedna nieusprawiedliwiona nieobecność)
2. Wykazanie się rozumieniem samodzielnie znalezionych tekstów (K_W01, K_W02, K_W04, K_W09, K_U01, K_U01, K_U02, K_U04, K_U05, K_U07, K_U08, K_U09)
3. Przygotowanie referatu na bazie przeprowadzonych zespołowo poszukiwań, zaprezentowanie go na forum grupy i oddane jego pisemnej wersji (K_W01, K_W02, K_W04, K_W09, K_W03, K_W06, K_W07, K_W08, K_U01, K_U03, K_U04, K_U05, K_U07, K_U08, K_U09, K_U12)
4. Udział w dyskusji (K_W01, K_W02, K_W04, K_W09,K_W03, K_W06, K_W07, K_W08, K_U01, K_U02, K_U03)
5. Samoocena (K_K01, K_K03, K_K07, K_K02, K_K08)
Kryteria oceny prezentacji referatu na forum grupy – 30% oceny referatu (każde kryterium oceniane jest w skali od 1 do 3 pkt.):
1. Komunikatywny sposób przekazywania wiedzy zawartej w referacie.
2. Dobór i poprawność treści
3. Zmieszczenie się w wyznaczonym czasie
4. Kontakt z audytorium
5. Brak powtórzeń
6. Zrównoważony udział wszystkich autorów referatu w jego prezentacji
7. Udokumentowanie źródeł informacji
8. Odpowiedni dobór elementów graficznych ilustrujących treść referatu
9. Estetyka przygotowanej prezentacji multimedialnej
Dostateczny - 12-14
Dostateczny plus - 15-17
Dobry - 18-20
Dobry plus - 21-23
Bardzo dobry - 24-27
Kryteria oceny pisemnej wersji referatu – 70% oceny referatu (każde kryterium oceniane jest w skali od 1 do 3 pkt.):
1. Poprawność językową,
2. Spójność logiczna tekstu
3. Merytoryczność treści
4. Odpowiedni dobór literatury
5. Różnorodność wykorzystanych źródeł informacji
6. Własne refleksje
7. Dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych,
8. Konceptualność i oryginalność podejścia do tematu
9. Dobór właściwego słownictwa i precyzja jego stosowania
10. Udokumentowanie źródeł informacji (poprawność sporządzenia przypisów i bibliografii)
Dostateczny - 15-17
Dostateczny plus - 18-20
Dobry - 21-23
Dobry plus - 24-26
Bardzo dobry - 27-30
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Ankersmit R. F., Wzniosłe odłączenie się od przeszłości albo jak być/stać się tym, kim się już nie jest, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2003, nr 1-2.
Bauman T., Uniwersytet jako balast dla ideologii rynkowej [w:] B. D. Gołębniak (red.), Pytanie o szkołę wyższą. W trosce o człowieczeństwo, Wrocław 2008.
Bauman Z., Konsumenci w społeczeństwie konsumentów, Łódź 2007.
Bauman Z., Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, Warszawa 2000.
Bauman Z., Płynne życie, Warszawa 2005.
Czerepaniak-Walczak M., Dudzikowa M. (red.), Wychowanie. Pojęcia, procesy, konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, t. 1, Gdańsk 2007.
Delsol C., Esej o człowieku późnej nowoczesności, Kraków 2013.
Gromkowska-Melosik A. (red.), Kultura popularna i (re)konstrukcje tożsamości, Poznań-Leszno 2007.
Kwieciński Z., Pedagogika i edukacja wobec wyzwania kryzysu i gwałtownej zmiany społecznej [w:] Tenże (red.), Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Warszawa 2000, s. 8; Tenże, Socjologia edukacji, Olecko 1995.
Majchrzak K., O potencjale pamięci [w:] A. Semenowicz, H. Solarczyk, A. Szwech (red.), Inspiracje pedagogią freinetowską, t. 1: Studia, źródła, wspomnienia dedykowane Halinie Semenowicz, Toruń 2013.
Palka S. (red.), Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych, Kraków 2004.
Literatura uzupełniająca:
Ankersmit R. F., Wzniosłe odłączenie się od przeszłości albo jak być/stać się tym, kim się już nie jest, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2003, nr 1-2.
Applery J., Hunt L., Jacob M., Powiedzieć prawdę o historii, Poznań 2000.
Bauman T., Uniwersytet wobec zmian społeczno-kulturowych. Casus Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2001.
Bauman Z., Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności, Toruń 1995.
Bauman Z., Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Warszawa 1994.
Bauman Z., Śmierć i nieśmiertelność. O wielości strategii życia, Warszawa 1998.
Bauman Z., Tożsamość. Rozmowy z Benedetto Vecchim, Gdańsk 2007.
Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Warszawa 2002),
Bernasiewicz M., Młodzież i popkultura, Katowice 2009.
Błajet P., Ciało w kulturze współczesnej. Wątki socjopedagogiczne, Olsztyn 2005.
Błajet P., (Nie)przypadkowa edukacja, Toruń 2015.
Boroń A., Pedagogika (p)o Holocauście. Pamięć. Tożsamość. Edukacja, Poznań 2013.
Bourdieu P., Passeron J.-C, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Warszawa 2012.
Cackowski Z., O problemach aksjologicznych, które wymagają od pedagogów namysłu, „Rocznik Pedagogiczny” 1995, t. 17.
Chang H.-J., 23 rzeczy, których nie mówią ci o kapitalizmie, Warszawa 2013.
Cichocki M., Pamięć jako przedmiot władzy, Warszawa 2008.
Cichocki M., Władza i pamięć. O politycznej funkcji historii, Kraków 2005.
Chmielewski A., Dudzikowa M., Grobler A. (red.), Interdyscyplinarnie o interdyscyplinarności, Kraków 2012.
Czerepaniak-Walczak M., Dudzikowa M. (red.), Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, t. 5: Codzienność w szkole, szkoła w codzienności, Gdańsk 2010.
Czerepaniak-Walczak M., Zaangażowanie, jego wymiary i konsekwencje, „Człowiek-Teraźniejszość-Edukacja” 2001, nr specjalny: Normatywizm – etyczność zaangażowanie. Współczesne dyskusje o praktyczności pedagogiki.
Drałus D., Wichłacz M. (red.), Nowoczesne formy patriotyzmu i nacjonalizmu w kontekście przemian współczesnych systemów społeczno-politycznych, Wrocław 2014.
Durkheim E., Próba określenia zjawisk religijnych, Warszawa 1903.
Dudzikowa M., Sytuacja problematyczna interdyscyplinarności w naukach społecznych i humanistycznych (z kryzysem w tle) [w:] A. Chmielewski, M. Dudzikowa, A. Grobler (red.), Interdyscyplinarnie o interdyscyplinarności, Kraków 2012
Dylak S., Architektura wiedzy w szkole, Kraków 2013.
Friedman T.L., Świat jest płaski. Krótka historia XXI wieku, Poznań 2006.
Gergen K. J., Nasycone Ja. Dylematy Tożsamości w życiu współczesnym, Warszawa 2009.
Giddens A., Nowoczesność i tożsamość: "Ja" i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa 2012.
Gładysz E. (red.), Młode pokolenie wobec zagrożeń współczesnego świata, Warszawa 2014.
Gribble D., Edukacja w wolności. W poszukiwaniu idealnego systemu kształcenia, Kraków 2005.
Gromkowska-Melosik A., Elitarne szkolnictwo średnie w krajach Europy Zachodniej: studia z pedagogiki porównawczej, Poznań 2015.
Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Bydgoszcz 2008.
Ingarden R., Książeczka o człowieku, Kraków 1972.
Kalaga W. (red.), Dylematy wielokulturowości, Kraków 2004.
Kawecki W., Komercjalizacja współczesnej kultury, "Kultura - Media - Teologia" 2011, nr 4.
Klein N., Doktryna szoku. Jak współczesny kapitalizm wykorzystuje klęski żywiołowe i kryzysy społeczne, Warszawa 2011.
Klus-Stańska D., Konstruowanie wiedzy w szkole, Olsztyn 2000.
Konopczyński M., Etos nauki a współczesne polskie szkolnictwo wyższe. Refleksje pedagoga [w:] J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając (red.), Innowacje w edukacji akademickiej. Szkolnictwo wyższe w procesie zmian, Łódź 2010.
Kopińska V., Majchrzak K., Szwech A., Patriotyzm w edukacji szkolnej : założenia podstaw programowych kształcenia ogólnego, Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja 2017, nr 1 (77), s. 93-109.
Kopińska V., Solarczyk-Szwec H., Edukacja dla wspólnoty? Krytyczna analiza podstaw programowych kształcenia ogólnego, „Forum Oświatowe” 2016., nr 1 (55).
Krauze-Sikorska H., Klichowski M., Świat digital natives. Młodzież w poszukiwaniu siebie i innych, Poznań 2013.
Kula M., Między przeszłością a przyszłością. O pamięci, zapominaniu i przewidywaniu, Poznań 2004.
Kula M., Nośniki pamięci historycznej, Warszawa 2002.
Kwieciński Z., Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Warszawa 2000.
Kwieciński Z., Szkoła do/dla zmiany społecznej – warunki konieczne [w:] Tegoż, Pedagogie postu. Preteksty. Konteksty. Podteksty, Kraków 2012.
Majchrzak K., Szwech A., Kompetencje społeczne i obywatelskie w podstawach programowych II etapu edukacyjnego, [w:] V. Kopińska, H. Solarczyk-Szwec (red.), Kompetencje społeczne i obywatelskie w podstawach programowych kształcenia ogólnego. Analiza krytyczna, Toruń 2017, s. 137-150.
Majchrzak-Ptak K., An emancipatory-critical paradigm of student education as an alternative to corporate education, “Rocznik Naukowy KPSW w Bydgoszczy. Tansdysyplinarne Studia o Kulturze (i) Edukacji” 2018, nr 13, s. 191-202.
Melosik Z. (red.), Ciało i zdrowie w społeczeństwie konsumpcji, Toruń–Poznań 1990.
Nalaskowski A., Rubacha K. (red.), Pedagogika u progu trzeciego tysiąclecia, Toruń 2001.
Nikitorowicz J. (red.), Patriotyzm i nacjonalizm. Ku jakiej tożsamości kulturowej?, Kraków 2013.
Nora P, Między pamięcią i historią: Les lieux de Mémoire, “Tytuł Roboczy. Archiwum” 2009, nr 2.
Nowak-Dziemianowicz M., Edukacja jako lustro kultury, „Kultura i Edukacja” 2013, nr 4.
Nussbaum C. N., Kształcenie dla zysku, kształcenie dla wolności [w:] B. D. Gołębniak (red.), Pytanie o szkołę wyższą w trosce o społeczeństwo, Wrocław 2008.
Nussbaum C. N., W trosce o społeczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego, Wrocław 2008.
Polak M., Celem edukacji jest „stawanie się”, http://www.edunews.pl/system-edukacji/przyszlosc-edukacji/3103-celem-edukacji-jest-stawanie-sie, (15.02.2017).
Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków 2012.
Przyborowska B., Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką, Toruń 2013.
Rutkowiak J., Kubinowski D., Nowak M. (red.), Edukacja – Moralność – Sfera publiczna, Lublin 2007.
Sajdak A., Paradygmaty kształcenia studentów i wspierani rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej, Kraków 2013.
Saryusz-Wolska M. (red.), Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, Kraków 2009.
Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. 1, 2, 3, Toruń 2003.
Solarczyk-Szwec H., Majchrzak-Ptak K., Szwech A., O patriotyzmie dzienników Haliny Semenowicz: inspiracja dla uczenia się współczesnych, „Dyskursy Młodych Andragogów” 2018, nr 19, s. 23-38.
Ślęczka K., Globalizacja kulturowa a hybrydy kulturowe, http://sleczka.blog.onet.pl/tag/hybrydyzacja-kulturowa/, (15.02.2017).
Trąbka A., Strategie tożsamościowe globalnych nomadów od wykorzenienia po różne formy zakorzeniania się, „Kultura i Społeczeństwo” 2013, nr 3.
Urlińska M.M., Uniewska A., Horowski J. (red.) „Po życie sięgać nowe...”. Teoria a praktyka edukacyjna, Toruń 2011.
Witkowski L., Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice, Warszawa 2007.
W cyklu 2022/23Z:
Odrębna dla konwersatorium i wykładów. |
W cyklu 2023/24Z:
Odrębna dla konwersatorium i wykładów. |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
W razie potrzeby zajęcia odbywać będą się w trybie synchronicznym za pomocą platformy Microsoft Teams, |
W cyklu 2023/24Z:
W razie potrzeby zajęcia odbywać będą się w trybie synchronicznym za pomocą platformy Microsoft Teams, |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: