Metodologia badania źródeł 2403-PE-124-s2
Tematy i kluczowa literatura:
I. Przeszukiwanie źródeł wtórnych jako kluczowa metoda zbierania danych zastanych
1. Rubacha K. (2012). Przeszukiwanie źródeł wtórnych. W: Metodologia badań nad edukacją. Warszawa, s. 157-164.
II. Badania historyczne w pedagogice
1. Szulakiewicz W. (1998). Myśl pedagogiczna jako przedmiot badań historiografii edukacyjnej. W: Chowanna, nr 2, s. 9-18 (https://www.human.umk.pl/panel/wp-content/uploads/SZULAK1.pdf)
2. Szulakiewicz W. (2013). Ego-dokumenty i ich znaczenie w badaniach naukowych. W: Przegląd badań pedagogicznych, s. 65-84 (https://apcz.umk.pl/PBE/article/view/PBE.2013.006)
III. Badanie źródeł internetowych
1. Jemielniak, D. (2013). Netnografia, czyli etnografia wirtualna – nowa forma badań etnograficznych, Prakseologia nr 154/2013, 97-116.
2. Kozinets R. (2012). Dalszy rozwój badań netnograficznych. W: Netnografia. Badania etnograficzne online, s. 245-260.
IV. Badanie wytworów ucznia w procesach edukacyjnych, wychowawczych i terapeutycznych
1. Duksa P. (2011). Rysunek dziecka w diagnozie psychopedagogicznej. W: Studia Elbląskie 12, s. 425-435 ((https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Studia_Elblaskie/Studia_Elblaskie-r2011-t12/Studia_Elblaskie-r2011-t12-s425-435/Studia_Elblaskie-r2011-t12-s425-435.pdf).
V. Analiza dokumentacji
1. Skrzyniarz R. (2018). Dokumenty źródłem analiz i badań biograficznych w pedagogice. W: Biografistyka pedagogiczna, s. 275-291. (http://www.biografistykapedagogiczna.pl/index.php/bp/article/view/129).
VI. Indywidualne i zbiorowe studium przypadku, a metodologia badań źródeł
1. Rubacha K. (2012). Schemat studium przypadku (SP). W: Metodologia badań nad edukacją. Warszawa, s. 329-336.
2. Strumińska-Kutra M., Koładkiewicz I. (2012). Studium przypadku, w: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t.2. (s. 1-37). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- okrągłego stołu
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody wymiany i dyskusji
- metody oparte na współpracy
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Metoda oceniania:
Obecność na zajęciach (dozwolona jedna nieobecność, każdą kolejną należy odrobić w formie odpowiedzi ustnej na dyżurze stacjonarnie/online)
Test wiedzy (jednokrotnego wyboru);
Samoocena
Kryteria oceniania :
15-14 pkt.: 5
13 pkt.: 4,5
11-12 pkt: 4
10 pkt.: 3,5
8-9 pkt.: 3
poniżej 8 pkt. brak zaliczenia
Literatura
Babbie E. (2005). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gibbs G. (2011). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Duksa P. (2011). Rysunek dziecka w diagnozie psychopedagogicznej. "Studia Elbląskie", 12, s. 425-435.
Jemielniak, D. (2013). Netnografia, czyli etnografia wirtualna – nowa forma badań etnograficznych, Prakseologia nr 154/2013, 97-116.
Kozinets R. (2012). Netnografia. Badania etnograficzne online. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rubacha K. (2012). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Skrzyniarz R. (2018). Dokumenty źródłem analiz i badań biograficznych w pedagogice. W: Biografistyka pedagogiczna, s. 275-291.
Strumińska-Kutra M., Koładkiewicz I. (2012). Studium przypadku, w: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t.2. (s. 1-37). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szulakiewicz W. (1998). Myśl pedagogiczna jako przedmiot badań historiografii edukacyjnej. "Chowanna", 2, s. 9-18.
Szulakiewicz W. (2013). Ego-dokumenty i ich znaczenie w badaniach naukowych. "Przegląd badań edukacyjnych" 1(16), s. 65-84.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: