Program profilaktyczny w szkole ponadpodstawowej
2403-PE-124-SZs2
Zajęcia skupiają się wokół tematyki:
Poziomy profilaktyki.
Obszary oddziaływań profilaktycznych.
Kompetencje pedagoga profilaktyka.
Wychowawca a program wychowawczo-profilaktyczny.
Cele i warunki skutecznej profilaktyki szkolnej. Zasady konstruowania programów profilaktycznych.
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny w świetle innych dokumentów szkolnych. Plan pracy pedagoga.
Przygotowanie programu wychowawczo-profilaktycznego.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (17godz.):
- udział w laboratorium – 15 h
- konsultacje z nauczycielem akademickim - 2 h
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 15 godz.):
- przygotowanie do laboratorium – 10 h
- pisanie prac, projektów – 10 h
- czytanie literatury – 10 h
Łącznie: 32 godz. ( 2 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
K_W01 Zna terminologię używaną w profilaktyce, zna jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, takich jak pedagogika, socjoterapia na poziomie rozszerzonym.
K_W05 Ma wiedzę na temat profilaktyki pedagogicznej, zna terminologię, teorię i metodykę pracy profilaktycznej.
K_W10 Ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach, oraz o roli pedagoga w zakresie działań profilaktycznych.
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01 Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia profilaktyki.
K_U02 Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania praktycznych działań profilaktycznych.
K_U09 Potrafi przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach profilaktycznych
K_U10 Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K02 wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie profilaktyki pedagogicznej, angażuje się we współpracę.
K_K07 Jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania profilaktyczne i pedagogiczne.
Metody dydaktyczne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- projektu
- studium przypadku
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Wymagania wstępne
Znajomość podstawowych pojęć z zakresu pedagogiki ogólnej, wiedza z zakresu psychologii rozwojowej dziecka i dydaktyki.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2023/24L: |
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową wpływa średnia ocen z prezentacji (oceniana zawartość merytoryczna, aktywność dla grupy i przygotowanie do prezentowania) oraz programu wychowawczo-profilaktycznego.
Możliwa 1 nieobecność, którą należy odrobić notatką. Wszystkie nieobecności muszą zostać odrobione w ciągu tygodnia od nieobecności.
Literatura
Literatura podstawowa:
Baryła-Matejczuk M., Konstruowanie szkolnego programu profilaktyki aktualnym zadaniem szkoły, ORE.
Gaś Z.B., Poleszek W., Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo- profilaktyczny, Warszawa 2017.
Konopczyński M., Borowik J.,Chlebowski P.,Kolemba M.,Szorc K., Szada – Borzyszkowska, J.,Wieczorek M., Program wychowawczo – profilaktyczny szkoły i placówki oświatowej. Materiały szkoleniowe dla nauczycieli konsultantów i doradców metodycznych, Warszawa 2017.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
Dodatkowa:
Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, pod red. Marii Deptuły, Bydgoszcz 2006.
Gaś Z., Psychoprofilaktyka: procedury konstruowania programów wczesnej interwencji, Warszawa 1998.
Gaś, Z.B. (2019). Profilaktyka zachowań ryzykownych w teorii i praktyce. Lublin: WSEI.
Agresja w szkole : diagnoza i profilaktyka, pod red. Marii Libiszowskiej – Żółtkowskiej, Krystyny Ostrowskiej, Warszawa 2008.
Kwiatkowska-Łozińska M., Żyj bezpiecznie i zdrowo. Program profilaktyczno- wychowawczy w edukacji zdrowotnej, Kraków 2007.
Profilaktyka szkolna – refleksje na podstawie opinii młodzieży, Paweł Sobierajski, Jacek Szczepkowski [w:] Wychowanie na co Dzień. – 2012, nr 10 – 11, s. 20 – 24.
Winner, E., Gifted children: Myth and realities, New York 1996.
Rustecka-Krawczyk A., (2012), Dziecko krzywdzone: W poszukiwaniu czynników chroniących młodzież z grupy ryzyka, s. 46-61.
Śliwa S., (2015). Profilaktyka pedagogiczna. Opole.
W cyklu 2024/25L:
Baryła-Matejczuk M., Konstruowanie szkolnego programu profilaktyki aktualnym zadaniem szkoły, ORE. Gaś Z.B., Poleszek W., Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo- profilaktyczny, Warszawa 2017. Konopczyński M., Borowik J.,Chlebowski P.,Kolemba M.,Szorc K., Szada – Borzyszkowska, J.,Wieczorek M., Program wychowawczo – profilaktyczny szkoły i placówki oświatowej. Materiały szkoleniowe dla nauczycieli konsultantów i doradców metodycznych, Warszawa 2017. Konopczyński M., Mity o wychowującej szkole czyli zadania profilaktyczno- wychowawcze współczesnej szkoły, Warszawa 2017. Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, pod red. Marii Deptuły, Bydgoszcz 2006. Gaś Z., Psychoprofilaktyka: procedury konstruowania programów wczesnej interwencji, Warszawa 1998. Gaś Z., Młodzieżowe programy wsparcia rówieśniczego, Warszawa 1995. Gaś, Z.B. (2019). Profilaktyka zachowań ryzykownych w teorii i praktyce. Lublin: WSEI. Łakomski M., Dlaczego integralny program profilaktyczny w szkole, Kraków 2004. Agresja w szkole : diagnoza i profilaktyka, pod red. Marii Libiszowskiej – Żółtkowskiej, Krystyny Ostrowskiej, Warszawa 2008. Kwiatkowska-Łozińska M., Żyj bezpiecznie i zdrowo. Program profilaktyczno- wychowawczy w edukacji zdrowotnej, Kraków 2007. Profilaktyka szkolna – refleksje na podstawie opinii młodzieży, Paweł Sobierajski, Jacek Szczepkowski [w:] Wychowanie na co Dzień. – 2012, nr 10 – 11, s. 20 – 24. Winner, E., Gifted children: Myth and realities, New York 1996. Symonowicz-Jabłońska I., Gry komputerowe, czyli odbiorca w roli supermana [w:] Dopowiedzenia, pod red. Izabeli Deptuły, Wydawnictwo UMK, Toruń 2008, s. 170-186. Rustecka-Krawczyk A., (2012), Dziecko krzywdzone: W poszukiwaniu czynników chroniących młodzież z grupy ryzyka, s. 46-61. Śliwa S., (2015). Profilaktyka pedagogiczna. Opole.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: